SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Alternatywne formy komunikacji |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-AFK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstaw wiedzy (istota, klasyfikacja, metody) z zakresu komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC); Poznanie znaczenia dla psychospołecznego funkcjonowania osób z problemami w komunikacji werbalnej. Poznanie w podstawowym zakresie metod AAC (specyfika i przeznaczenie). Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji społecznej osób z zaburzeniami komunikacji werbalnej.
Wiedza na temat znaczenia mowy w komunikacji społecznej, jej zaburzeń i metod terapii - na podstawie dotychczasowego przebiegu studiów.
Zaprezentowanie metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC); metodę fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speec)
Przedstawienie metody fonogestowej oraz wizualizacji mowy
analiza tekstu z dyskusją, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, metoda projektu. .
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen:
wiedza – na podstawie kolokwium - test z progami punktowymi przeprowadzony w połowie i na końcu semestru.
Przeliczenie punktów na oceny:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,
umiejętności – oceny z projektów praktycznych: - w trakcie semestru wystawiane na podstawie kryteriów zgodności z wymogami metodycznymi
Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.
1. Kozłowska K., Pomagajmy dzieciom z zaburzeniami mowy, Kielce 1996.
2. McMinn J., Pomóż dziecku z zaburzeniami mowy i komunikacji językowej, Warszawa 2006.
3. Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, red. M. Przybysz-Piwkowa, Warszawa 2002.
4. Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G., Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski. Metodyka postępowania, LUBLIN 1993.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 20:57)