SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Alternatywne formy komunikacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Alternatywne formy komunikacji
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-AFK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstaw wiedzy (istota, klasyfikacja, metody) z zakresu  komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC); Poznanie znaczenia dla psychospołecznego funkcjonowania osób z problemami w komunikacji werbalnej. Poznanie w podstawowym zakresie metod AAC (specyfika i przeznaczenie). Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji społecznej osób z zaburzeniami komunikacji werbalnej.

Wymagania wstępne

Wiedza na temat znaczenia mowy w komunikacji społecznej, jej zaburzeń i metod terapii - na podstawie dotychczasowego przebiegu studiów.

Zakres tematyczny

Zaprezentowanie metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC);  metodę fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speec)

  1. Komunikacja a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka
  2. AAC – definicja, terminologia, klasyfikacja.
  3. Użytkownicy AAC – klasyfikacja, etiologia i symptomatyka zaburzeń w komunikacji werbalnej
  4. Znaki przestrzenno-dotykowe, znaki manualne, znaki graficzne.
  5. Pomoce do porozumiewania się (rozwojowe i sytuacyjne, pomoce proste i elektroniczne, pomoce wysokiej technologi (technologie wspomagające – AT).

Przedstawienie metody fonogestowej oraz wizualizacji mowy

  1. Sposoby wprowadzania i stosowania AAC (stała, czasowa metoda komunikacji, metoda specjalistycznej strategii uczenia się
  2. Możliwości wykorzystania medody AAC, fonofestów oraz wizualizacji mowy
  3. Wykonywanie prostych pomocy rozwojowych i komunikacyjnych, słownika osobistego.

Metody kształcenia

 analiza tekstu z dyskusją, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, metoda projektu. .

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen: 

 wiedza – na podstawie kolokwium - test z progami punktowymi przeprowadzony   w połowie i na końcu semestru.

 

Przeliczenie punktów na oceny:

 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2, 
 

 umiejętności – oceny z projektów praktycznych: - w trakcie semestru wystawiane na podstawie kryteriów  zgodności z wymogami metodycznymi

 

Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.

Literatura podstawowa

  1. Alant E., Augmentative and Alternative Communication : Engagement and Participation, San Diego, CA: Plural Publishing, Inc., 2017.
  2. Grycman M., Kaniecka K., Szczawiński P., PCS – broszura, Warszawa 2002.
  3. Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan. Zielona Góra 2014.
  4. Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002.
    1. wrrick A., Porozumiewanie się bez słów: komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, Warszawa 1999.

Literatura uzupełniająca

1. Kozłowska K., Pomagajmy dzieciom z zaburzeniami mowy, Kielce 1996.

2. McMinn J., Pomóż dziecku z zaburzeniami mowy i komunikacji językowej, Warszawa 2006.

3. Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, red. M. Przybysz-Piwkowa, Warszawa 2002.

4. Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G., Usprawnianie mowy  u dzieci specjalnej troski. Metodyka postępowania, LUBLIN 1993. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 20:57)