Ukazanie potrzeb i możliwości pracy opiekuńczo - wychowawczej w sferze czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu wychowania do czasu wolnego, kształtowania postaw i wzorów pozytywnego spędzania czasu wolnego, skuteczne oddziaływanie dydaktyczno-wychowawcze w zakresie przygotowania i organizacji różnych form spędzania czasu wolnego oraz z zakresu animacji czasu wolnego.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania dziecka, społeczeństwa, rozwoju człowieka, negatywnych i pozytywnych zachowaniach wolnoczasowych.
Zakres tematyczny
Opiekun – wychowawca, nauczyciel – wychowawca kreatorem czasu wolnego dziecka. Motywacje i postawy wobec czasu wolnego. Rodzaje aktywności w wolnym czasie, wymiana pomysłów. Opracowanie scenariuszy zajęć wolnoczasowych, także podczas wyjazdów z dziećmi i młodzieżą. Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego (przemoc, agresja, subkultury, sekty, blokowiska, samotność w sieci. Negatywne konsekwencje uzależnień od technologii informacyjnych (telewizja, komputery i gry komputerowe, Internet. Zagrożenia cyberprzestrzeni – zagrożenia zdrowotne, psychiczne, moralne, społeczne itd. Korzystanie z instytucji kulturalnych jako współczesnej formy pożytecznego zagospodarowania wolnego czasu. Wykonanie projektu zespołowego dotyczącego zajęć wolnoczasowych.
Metody kształcenia
Metoda burzy mózgów, techniki aktywizujące, metoda projektowa, dyskusja, praca w małych grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia laboratorium jest: ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć w wybranej grupie wiekowej dotyczących czasu wolnego (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy, innowacyjność, twórczość) – 50% oceny; ocena aktywnego udziału w zajęciach tj. poziomu wiedzy z zakresu metodyki form opieki i wychowania małego dziecka, umiejętności i kompetencji jej realizowania (50% oceny).
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratoriów.
Literatura podstawowa
Bączek J. B. (2013). Animacja czasu wolnego. Praktyczny podręcznik dla animatorów, wyd. STAGEMAN POLSKA, Warszawa.
Fąk T., Kaik-Woźniak A. (2004). Gry i zabawy integracyjne, Legnica.
Gajewska G., Doliński A., Szczęsna A. (2008). Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy. Scenariusze zajęć wychowawczych. T.5, Zielona Góra.
Kantor R., 2013, Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego. Szkice o ludyźmie, ludyczności i powadze. A w istocie jej braku, UJ, Kraków
Mroczkowska D., 2011, Czas wolny – refleksje, dylematy, perspektywy, wyd. DIFIN, Warszawa
Winiarski R. (red.), 2012, Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne – psychologia wobec współczesności, Warszawa
Salomon J., Telford A., Crawford D. (2004), The Children's Leisure. Activities Study, [https://www.deakin.edu.au/__data/assets/pdf_file/0017/622700/childrens-leisure.pdf]
Zajdel K., Prokosz M. (2014), Słownik, kompendium wiedzy nauczyciela i rodzica, Adam Marszałek, Toruń.
Zajdel K., Uwarunkowania sukcesu dydaktycznego nauczyciela w szkole, [w:] (Nie) Codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, (red.) Ewa Kobyłecka, Wydawnictwo Zielonogórskie.
Każdorazowo uaktualniana przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca
Krzysztof Zajdel, Podcast i inne nowatorskie metody nauczania jako twórcze narzędzia pracy pedagogów, [w:] K. Denek, L. Pawelski, A. Żukrowska (red.), Regionalizm i twórczość w edukacji, I Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe pod patronatem Zespołu Dydaktyki Ogólnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Szczecin 2011.
Zajdel K., Graffiti – a way of communication in the City (2011), (red.) Kaminska K., Szerlag A., [w:] The City: a learning experience, Libron, Krakow.
Zajdel K., Zmiany struktury i zaburzenia relacji w rodzinie a konsekwencje wychowawcze, Pedagogika rodziny, Family Pedagogy, Kwartalnik 1(3/4) 2011, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, Łódź.
Czerepaniak Walczak M., 2007. Wychowanie do czasu wolnego, [w:] Dudzikowa M., Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, t.2. GWP, Gdańsk.
Pięta J., 2008. Pedagogika czasu wolnego, Almamer, Warszawa.
Zajdel K., „Different” or studends criticized online, Nauczyciel i Szkoła, 2017/1, nr 61
Lundback B., Falth L. (2019), Leisure-time activities including children with special needs. A research overview, [https://www.pedocs.de/volltexte/2021/21621/pdf/IJREE_2019_1_Lundbaeck_Faelth_Leisure-Time_Activities.pdf]
Każdorazowo uaktualniana I przekazywana studentowi.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Zajdel (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 09:47)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.