SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fonacja pozakrtaniowa |
Kod przedmiotu | 12.9-WP-PEDP-FONP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z zasadami i metodami rehabilitacji osób laryngektomowanych.
Zaburzenia komunikacji językowej; metody diagnozy i terapii logopedycznej. Budowa aparatu respiracyjnego, fonacyjnego i artykulacyjnego.
Metody klasyczne: metoda aspiracji(Seemana), metoda Sterna, metoda iniekcji , metoda insuflacji, metoda Cornuta, metoda wokalistyczna Mitrinowicz (wykorzystuje umiejętność podparcia oddechowego (appoggio). Metody chirurgiczne: wytworzenie przetok głosowych, założenie protezy wentylowej. Profilaktyka osób laryngektomowanych. Jakość życia osób laryngektomowanych.
Pokaz, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, dyskusja, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z laboratorium składają się wyniki osiągnięte z wykonanych prac (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach.
1. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., Mowa laryngektomowanych, [w:] Logopedia: pytania i odpowiedzi, Opole 2001.
2. Kamuda-Lewtak J. M., (2008), „Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych”. Logopedia, tom 37, PTL.
3. Pruszewicz A., red., Foniatria kliniczna, Warszawa 1992.
4. Fabczak-Kowalczuk A. M., (2005), „Twoje uczucia, twoja mowa po usunięciu krtani”,wyd. BUK, Białystok.
1. Sokal W., Podręcznik do nauki mowy zastępczej dla osób po usunięciu krtani, Zielona Góra 2006.
2. Sinkiewicz A. „Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów, lekarzy”, PTL, Bydgoszcz.
3. Okła S. Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii, PZWL, 2007
Zmodyfikowane przez dr Grzegorz Hryniewicz (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 17:26)