SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka terapii i profilaktyki uzależnień |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PED-RiT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- opanowanie wiedzy na temat uzależnień, ich uwarunkowań, rodzajów, faz rozwoju i funkcjonowania osób uzależnionych;
- poznanie różnorodnych metod i form terapii i resocjalizacji osób uzależnionych
- poznanie metodyki oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych oraz różnych wzorcowych systemów terapii uzależnień w Polsce i na świecie;
- poznanie możliwości wykorzystania socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki, kulturotechniki i metody twórczej resocjalizacji w terapii i profilaktyce uzależnień;
- kształtowanie umiejętności refleksyjnego podejścia do metod pracy z człowiekiem potrzebującym wsparcia.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk z zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej
Wykłady:
Przyczyny uzależnień – teorie biologiczne, psychologiczne i socjologiczne wyjaśniające proces powstawania uzależnień. Prohibicja jako sposób społecznego oddziaływania w obszarze uzależnień. Przemiany obyczajowe w Polsce jako tło rozwoju uzależnień. Uzależnienie jako choroba – uzależnienie fizyczne, psychiczne i społeczne. Kryteria uzależnienia według ICD-10. Psychologiczne uwarunkowania powstawania uzależnień. Fazy rozwoju uzależnienia – różne podejścia teoretyczne. Programy Redukcji Szkód. Systemy terapii uzależnień w Polsce i na świecie. Metodyka terapii uzależnień w środowisku otwartym i zamkniętym.
Ćwiczenia:
Rodzaje środków psychoaktywnych – ich działanie i skutki nadużywania. Uzależnienia od czynności. Uzależnienia od substancji a uzależnienia od czynności – podobieństwa i różnice. Środowiskowe i kulturowe uwarunkowania powstawania uzależnień. Dostęp do środków uzależniających a profilaktyka uzależnień. Programy substytucyjne. Typologia pacjentów uzależnionych. Różnorodność metod pracy z osobami uzależnionymi. Rodzina a uzależnienie – wpływ środowiska rodzinnego na proces terapii osób uzależnionych. Profilaktyka uzależnień.
Wykłady – wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia – dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów, analiza przypadków
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny z pytaniami otwartymi z określonymi progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena z testu (pytania otwarte z progami procentowymi p
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem na ocenę. stanowią ją: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (tzw. temat ekspercki); ocena projektu dotyczącego diagnozy osoby uzależnionej i prezentacji proponowanych działań terapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe); ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć.
Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w egzaminie, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić projekt działań terapeutycznych.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.
bez uwag
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 15:43)