SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy socjoterapii |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-PSt |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Poradnictwo i socjoterapia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu socjoterapii;
- poznanie znaczenia socjoterapii jako formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w korygowaniu nieprawidłowych postaw i zachowań dzieci i młodzieży.
- poznanie roli diagnozy w socjoterapii.
- kształtowanie podstawowych umiejętności dotyczących planowania procesu socjoterapeutycznego,
Ogólna wiedza na temat zjawisk zachodzących w otaczającej rzeczywistości społecznej
Ćwiczenia – metody warsztatowe, inscenizacje, gry symulacyjne, burza mózgów, dyskusja, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji będą: kolokwium sprawdzające poziom wiedzy (w formie testu z określonymi progami procentowymi - pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0) ( 40 % oceny), ocena samodzielnie przygotowanych i przedstawionych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych lub ich fragmentów, (40 % oceny), aktywność na zajęciach (20% oceny).
Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w kolokwium oraz w zajęciach, na których prezentują własny scenariusz zajęć socjoterapeutycznych.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych uzyskanych w ramach ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.
1. Bernard H., MacKenzy K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.
2. De Barbaro B. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1997.
3. Molicka M. Biblioterapia i bajko terapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.
4. Trzcińska – Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2012.
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:41)