SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka pedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka pedagogiczna
Kod przedmiotu 05.7-WP-PEDP-DP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie przez studenta podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie rozpoznawania środowisk wychowawczych, trudności i zasobów dzieci i młodzieży.

Wymagania wstępne

Wprowadzenie do psychologii, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wstęp do pedagogiki, Teoretyczne podstawy wychowania.

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie diagnozy i jej rodzaje. Ograniczenie i błędy diagnozowania.

  2. Ocenianie i jego rodzaje.

  3. Kontakt diagnostyczny i reguły postępowania.

  4. Techniki diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie pedagogicznej.

  5. Diagnozowanie środowiska, problemów szkolnych i rodzinnych, specyficznych trudności w uczeniu się, trudności wychowawczych, niedostosowania społecznego, błędów wychowawczych, potrzeb bytowych, edukacyjnych, kulturowych, zasobów i umiejętności ucznia, stylów uczenia się.

 

Metody kształcenia

Konwersatorium – prezentacja, omawianie technik diagnostycznych, praca z tekstem

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium: zaliczenie na ocenę. Student jest zobowiązany do aktywności na zajęciach, zaliczenia kolokwium, przeprowadzenia i przedstawienia w formie pisemnej diagnozy środowiska wychowawczego ucznia lub zasobów i umiejętności ucznia (praca kontrolna)

Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Deptuła M., (red.), (2004), Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym. Bydgoszcz.

  2. Jarosz E., Wysocka E., (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa.

  3. Kopaczyńska I., (2004), Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia. Zielona Góra.

  4. Ziemski S., (1973), Problemy dobrej diagnozy. Warszawa.

Literatura uzupełniająca

  1. Black P.J, (2006), Jak oceniać, aby uczyć? Warszawa.

  2. Niemiecko B., (2003), Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa.

  3. Skałbania B., (2011), Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków.

  4.   Kaslow, F. W. (red). (1996). Handbook of relational diagnosis and dysfunctional family patterns. John Wiley & Sons, New York.

 

Każdorazowo polecana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 20:13)