Przygotowanie do wychowawczej pracy z uczniami, rozbudzając ich zainteresowania i rozwijając ich uzdolnienia.
Ćwiczenie umiejętności właściwego doboru treści nauczania, zadań i form w pracy wychowawczej.
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej
Zakres tematyczny
Umiejętności poznawania zespołu klasowego
Identyfikacja uczuć i emocji ucznia
Umiejętności komunikacyjne w relacji nauczyciel –uczeń (komunikaty rzeczowe, otwartość, informacje zwrotne, ocena, wsparcie, asertywność)
Techniki interpersonalne w pracy nauczyciela
Bariery komunikacyjne w szkole
Asertywność – umiejętne stawianie granic
Umiejętność kierowania dyscypliną w klasie
Ukryty program pomieszczeń szkolnych
Umiejętności zachowania nauczyciela w sytuacjach trudnych (konflikt, agresja, przemoc)
Metody rozpoznawania ról grupowych w klasie
Metody prowadzenia zebrań z rodzicami
Umiejętności wychowawcze – wymiar praktyczny
Metody kształcenia
Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, metody aktywizujące pracę w grupie, metody warsztatowe.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Projekt do opracowania przez studentów i poprowadzenie części zajęć z wykorzystaniem opracowanych propozycji (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami zajęć, odtwórcza pomysły, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami zajęć, mało elementów twórczych w proponowanych propozycjach metodycznych; ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyką zajęć, konstruktywne i autorskie pomysły rozwiązań metodycznych).
Literatura podstawowa
Bloomquist M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2011.
Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, Gdańsk 2012.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.