SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening umiejętności wychowawczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening umiejętności wychowawczych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-TUW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

  1. Przygotowanie do wychowawczej pracy z uczniami, rozbudzając ich zainteresowania i rozwijając ich uzdolnienia.
  2. Ćwiczenie umiejętności  właściwego doboru treści nauczania, zadań i form w pracy wychowawczej.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej 

Zakres tematyczny

  1. Umiejętności poznawania zespołu klasowego
  2. Identyfikacja uczuć i emocji ucznia
  3. Umiejętności komunikacyjne w relacji nauczyciel –uczeń (komunikaty rzeczowe, otwartość, informacje zwrotne, ocena, wsparcie, asertywność)
  4. Techniki interpersonalne w pracy nauczyciela
  5. Bariery komunikacyjne w szkole
  6. Asertywność – umiejętne stawianie granic
  7. Umiejętność kierowania dyscypliną w klasie
  8. Ukryty program pomieszczeń szkolnych 
  9. Umiejętności zachowania nauczyciela w sytuacjach trudnych (konflikt, agresja, przemoc)
  10. Metody rozpoznawania ról grupowych w klasie
  11. Metody prowadzenia zebrań z rodzicami
  12. Umiejętności wychowawcze – wymiar praktyczny

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, metody aktywizujące pracę w grupie, metody warsztatowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt do opracowania przez studentów i poprowadzenie części zajęć z wykorzystaniem opracowanych propozycji (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami zajęć, odtwórcza pomysły, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami zajęć, mało elementów twórczych w proponowanych propozycjach metodycznych; ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyką zajęć, konstruktywne i autorskie pomysły rozwiązań metodycznych).

Literatura podstawowa

  1. Bloomquist M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2011.
  2. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, Gdańsk 2012.
  3. Celiński-Mysław J., Kompetentny wychowawca, Siedlce 2001.
  4. Kołakowski A., Pisula A. Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot:  2013.
  5. MacKenzie R.J. Kiedy pozwolić, kiedy zabronić. Gdańska 2008.
  6. Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń 1993.
  7. Nalaskowski A, "Przestrzenie i i miejsca szkoły", Kraków 2020, 
  8. Siarkiewicz E, Przesłonięte obszary poradnictwa" , Zielona Góra 2011,

 

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Faber A., Mazlish E.  Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań 1995.
  2. Gordon T. Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 2013.

Literatura każdorazowo ustalana i uzupełniana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 23:11)