SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka Zajęć Rozwijających Kompetencje Emocjonalno-Społeczne 2 |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PEDP-DZRKE2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Poradnictwo i socjoterapia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- opanowanie poszerzonej wiedzy teoretycznej z obszaru rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci i młodzieży oraz dydaktyki zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno -społeczne dzieci i młodzieży;
- poznanie uwarunkowań prawidłowego rozwoju emocjonalno – społecznego człowieka, jego wzmacniania oraz pracy nad wszelkimi zaburzeniami.
- kształtowanie umiejętności praktycznych w obszarze rozwoju emocjonalno – społecznego dzieci i młodzieży.
- kształtowanie umiejętności prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych.
Zaliczenie treści przedmiotu Dydaktyka zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne 1.
Zakres tematyczny wykładów:
Prawidłowości i uwarunkowania rozwoju emocjonalnego dzieci i młodzieży w różnych stadiach życia
Zaburzenia rozwoju emocjonalnego;
Uwarunkowania prawidłowego rozwoju umiejętności społecznych dzieci i młodzieży;
Zaburzenia rozwoju społecznego;
Różnorodność oddziaływań terapeutyczno – profilaktycznych w odniesieniu do specyficznych grup dzieci i młodzieży;
Zasady opracowywania i wdrażania programów wychowawczo – profilaktycznych w placówkach oświatowych;
Zasady opracowywania i wdrażania, cele i założenia programu zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne dzieci i młodzieży.
Zakres tematyczny laboratorium:
Ćwiczenia praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne uczniów:
- metodyka pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych;
- metodyka pracy z uczniami z różnymi potrzebami i deficytami w obszarze emocjonalno – społecznym;
- zasady organizowania zajęć;
- radzenie sobie z trudnymi sytuacjami dydaktycznymi i wychowawczymi;
- wspieranie uczniów w samorozwoju;
- zasady zastosowania elementów różnorodnych metod terapeutycznych w prowadzeniu zajęć
Praca w ramach zajęć polega na tworzeniu scenariuszy zajęć, lub ich fragmentów i próbie przeprowadzania ich w „bezpiecznych” warunkach warsztatowych pod okiem prowadzącego. Ważna jest umiejętność dokonywania ewaluacji i ewentualnej korekty podejmowanych działań.
Wykłady – wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Laboratorium – praca warsztatowa, burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, metoda projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny w formie testu z określonymi progami procentowymi (pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.
Laboratorium z przedmiotu kończy się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (temat ekspercki – praca indywidualna lub grupowa) (40%); ocena scenariusza zajęć – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe) (40%); ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (20%).
Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w egzaminie, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić scenariusz zajęć.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 16:19)