SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka Zajęć Rozwijających Kompetencje Emocjonalno-Społeczne 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka Zajęć Rozwijających Kompetencje Emocjonalno-Społeczne 2
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-DZRKE2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- opanowanie poszerzonej wiedzy teoretycznej z obszaru rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci i młodzieży oraz dydaktyki zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno -społeczne dzieci i młodzieży;

- poznanie uwarunkowań prawidłowego rozwoju emocjonalno – społecznego człowieka, jego wzmacniania oraz pracy nad wszelkimi zaburzeniami.

- kształtowanie umiejętności praktycznych w obszarze rozwoju emocjonalno – społecznego dzieci i młodzieży.

- kształtowanie umiejętności prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych.

Wymagania wstępne

Zaliczenie treści przedmiotu Dydaktyka zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne 1.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładów:

Prawidłowości i uwarunkowania rozwoju emocjonalnego dzieci i młodzieży w różnych stadiach życia

Zaburzenia rozwoju emocjonalnego;

Uwarunkowania prawidłowego rozwoju umiejętności społecznych dzieci i młodzieży;

Zaburzenia rozwoju społecznego;

Różnorodność oddziaływań terapeutyczno – profilaktycznych w odniesieniu do specyficznych grup dzieci i młodzieży;

Zasady opracowywania i wdrażania programów wychowawczo – profilaktycznych w placówkach oświatowych;

Zasady opracowywania i wdrażania, cele i założenia programu zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne dzieci i młodzieży.

 

Zakres tematyczny laboratorium:

Ćwiczenia praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne uczniów:

- metodyka pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych;

- metodyka pracy z uczniami z różnymi potrzebami i deficytami w obszarze emocjonalno – społecznym;

- zasady organizowania zajęć;

- radzenie sobie z trudnymi sytuacjami dydaktycznymi i wychowawczymi;

- wspieranie uczniów w samorozwoju;

- zasady zastosowania elementów różnorodnych metod terapeutycznych w prowadzeniu zajęć

Praca w ramach zajęć polega na tworzeniu scenariuszy zajęć, lub ich fragmentów i próbie przeprowadzania ich w „bezpiecznych” warunkach warsztatowych pod okiem prowadzącego. Ważna jest umiejętność dokonywania ewaluacji i ewentualnej korekty podejmowanych działań.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną

Laboratorium – praca warsztatowa, burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, metoda projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny w formie testu z określonymi progami procentowymi (pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.

Laboratorium z przedmiotu kończy się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (temat ekspercki – praca indywidualna lub grupowa) (40%); ocena scenariusza zajęć – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe) (40%); ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (20%).

Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w egzaminie, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić scenariusz zajęć.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.

 

Literatura podstawowa

  1. Goleman D. Emotional intelligence. Why it can matter more than IQ, New York 2005.
  2. Hopkins A. Co mógłbyś (od)powiedzieć? Ćwiczenia kształtujące umiejętności społeczne, Warszawa 2019.
  3. Jegier A., Szurowska B. Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno – społecznego dzieci w normie  rozwoju i dzieci ze specjalnymi potrzebami, Warszawa 2017.
  4. Larson J. Najpierw pomyśl. Trening umiejętności radzenia sobie z gniewem i agresją, Warszawa 2012.
  5. Reddy L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencja przez zabawę, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Dawson P., Guare R. Zdolne ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych, Kraków 2012
  2. De Muyshondt F. Umiejętności społeczne twojego dziecka, Poznań 2015
  3. Gardner H. Pięć umysłów przyszłości, Warszawa 2009
  4. Plummer D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe, Poznań 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 16:19)