SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy zdrowego stylu życia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy zdrowego stylu życia
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-PZSŻ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia człowieka, biologicznych, psychospołecznych kulturowych uwarunkowań zdrowia. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Współczesne koncepcje zdrowia. Holistyczna koncepcja zdrowia i jej znaczenie dla współczesnej edukacji. Czynniki ryzyka zagrażające zdrowiu. Czynniki chroniące zdrowie (fizyczne, psychiczne społeczne, duchowe). 

Zachowania prozdrowotne i  antyzdrowotne. Zdrowy styl życia i/a jakość życia. Zasady zdrowego stylu życia. Styl życia i jego optymalizacja. Wymiary jakości życia w naukach społecznych

Promocja zdrowia, koncepcje, założenia. Obszary działań w promocji zdrowia, modele promocji zdrowia (podejścia).

Zdrowe odżywianie (definicja WHO, rodzaje diet i ich racjonalne stosowanie, żywność GMO, oznaczenia i skróty na produktach). Zaburzenia odżywiania (otyłość, anoreksja, bulimia, ortoreksja). Diety i ich racjonalne.

Aktywność fizyczna jako składowa zdrowego stylu życia. 

Higiena osobista i higiena otoczenia. Dbałość o ciało. Ozdabianie ciała –  pircing, tatoo, skaryfikacja. Tanoreksja i bigoreksja.

Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych. Przeciwdziałanie przemocy i agresji

Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie. 

Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia.

Zdrowie psychiczne – wybrane aspekty (emocje i stres, optymizm – pesymizm, poczucie własnej wartości). Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości.

 

 

Metody kształcenia

Wykład problemowy.
Ćwiczenia. Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia wykładów. Test sprawdzający wiedzę i umiejętności. 

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Weryfikacja efektów kształcenia będzie polegała na ocenie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zagadnienia z obszaru zdrowia oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Literatura podstawowa

Literatura podstawowa

1.      Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007

2.      Głowacka M. Promocja zdrowia. Konteksty społeczno-kulturowe, Poznań 2000

3.      Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Warszawa 2003

4.      Karski J., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2011

5.      Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006

6.      Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000

7.      Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008

8.      Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010

9.      Wrona-Polańska H., Mastalski J., Promocja zdrowia w teorii i praktyce psychologicznej, Kraków 2009

10.     Kaliszewska M., Kowalski M., Myśleć o zdrowiu. Między wolnością a zniewoleniem (Think about health. Between freedom and slavery), Kielce-Zielona Góra 2011.

11.     Lipman F., Claro D., The New Health Rules: Easy Changes to Transform Your Life: Simple Changes to Achieve Whole-Body Wellness, New York 2014.

Literatura uzupełniająca

Literatura uzupełniająca

1.      Bishop G., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000

2.      Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003

3.      Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie. Wartość. Edukacja, Impuls, Kraków 2006

4.      Kuchcińska M., Kościńska E. (red.) Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, Bydgoszcz 2010

5.      Ostrowska A., Profilaktyka zdrowotna: interpretacje, definicje sytuacji, racjonalności (przypadek profilaktyki ginekologicznej kobiet), Studia Socjologiczne, 2011, 3, 73-94

6.      Syrek E., Zdrowie w  aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000

7.      Sokołowska M., Skoczek G. (red.), Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Warszawa 2000

8.      Woynarowska B. (red.), Zdrowie i szkoła, Warszawa 2000

9.      Woynarowska B., Kapica M. (red.) Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania, Warszawa 2001

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 12:07)