SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Terapia uzależnień - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Terapia uzależnień
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-TU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- przekazanie i opanowanie wiedzy na temat cywilizacyjnych kontekstów uzależnień, opanowanie wiedzy na temat uzależnień, ich uwarunkowań, rodzajów, faz rozwoju i funkcjonowania osób uzależnionych.

- poznanie różnych metod i form terapii i resocjalizacji osób uzależnionych, poznanie metodyki oddziaływań terapeutycznych w różnych placówkach oraz różnych wzorcowych systemów terapii uzależnień w Polsce i na świecie;

- poznanie możliwości wykorzystania różnych form pracy terapeutycznej, socjoterapeutycznej i poradniczej w postępowaniu z osobami uzależnionymi;

- kształtowanie umiejętności refleksyjnego podejścia do pracy z osobami uzależnionymi.

Wymagania wstępne

Studenci posiadają podstawową wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej rzeczywistości społecznej

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładów:

Przyczyny uzależnień – teorie biologiczne, psychologiczne i socjologiczne wyjaśniające proces powstawania uzależnień.

Prohibicja jako sposób społecznego oddziaływania w obszarze uzależnień.

Przemiany obyczajowe w Polsce jako tło rozwoju uzależnień.

Uzależnienie jako choroba – uzależnienie fizyczne, psychiczne i społeczne. Kryteria uzależnienia według ICD-10.

Psychologiczne uwarunkowania powstawania uzależnień. Fazy rozwoju uzależnienia – różne podejścia teoretyczne.

Programy Redukcji Szkód. Systemy terapii uzależnień w Polsce i na świecie.

Zagadnienia teoretyczne dotyczące metodyki terapii uzależnień w różnych środowiskach.

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

Rodzaje środków psychoaktywnych – ich działanie i skutki nadużywania. Uzależnienia od substancji.

Różnorodne uzależnienia od czynności.

Diagnoza pacjentów uzależnionych i jej znaczenie w terapii.

Wywiad diagnostyczny w terapii uzależnień – praktyczne aspekty przeprowadzania wywiadu motywującego.

Uzależnienia od substancji a uzależnienia od czynności – podobieństwa i różnice.

Alkoholizm jako najpowszechniejsze uzależnienie we współczesnym społeczeństwie.

Leczenie alkoholizmu.

Środowiskowe i kulturowe uwarunkowania powstawania uzależnień.

Dostęp do środków uzależniających a profilaktyka uzależnień.

Metody i formy leczenia uzależnień.

Motywacja do leczenia.

Społeczności terapeutyczne.

Programy substytucyjne.

Typologia pacjentów uzależnionych.

Różnorodność metod pracy z osobami uzależnionymi.

Rodzina a uzależnienie – wpływ środowiska rodzinnego na proces terapii osób uzależnionych.

Profilaktyka uzależnień.

Metody kształcenia

Wykład – wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną

Ćwiczenia – dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów, analiza przypadków

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny w formie testu z określonymi progami procentowymi (pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (temat ekspercki – praca indywidualna lub grupowa); ocena projektu dotyczącego diagnozy osoby uzależnionej i prezentacji proponowanych działań terapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe); ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć.

Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w kolokwium, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić projekt działań terapeutycznych.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

 

  1. Cierpiałkowska, L., Ziarko, M.: Psychologia uzależnień – alkoholizm, Warszawa, 2010
  2. ICD-10 Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania:  badawcze kryteria diagnostyczne, Warszawa 1998 (część dotycząca zaburzeń psychicznych spowodowanych używaniem substancji psychoaktywnych).
  3. Lesseger J.E., Roper G.F., Drug Courts. A new approach to treatment and rehabilitation, New York 2007
  4. Maisto S, Galizio M., Connors G. Uzależnienia: zażywanie i nadużywanie, Warszawa 2000.
  5. Wojewódzka B., Hazard: zabawa czy zagrożenie, Warszawa 2012.
  6. Woydyłło E., Wyzdrowieć z uzależnienia, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Izdebski Z., Zygadło A., Capiga M., Sexual and reproductive health of injecting drug users, Zielona Góra 2008
  2. Chodkiewicz J.: Odbić się od dna? Rola jakości życia w przebiegu i efektach terapii osób uzależnionych od alkoholu, Łódź 2012.
  3. Chrostek Maj J., Wodowski G., Szczypta naszej nadziei: leczenie substytucyjne uzależnionych od opiatów w Krakowie, 2000-2007, Kraków 2008.
  4. Modrzyński R.: Abstynencja czy ograniczanie picia?, Warszawa 2017.
  5. Woronowicz B. Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:29)