SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat pracy pedagoga szkolnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat pracy pedagoga szkolnego
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-WPPSz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie ze specyfiką pracy pedagoga szkolnego (zaznajomienie z rolą zawodową)
  2. Nauka rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień uczniów
  3. Ćwiczenie umiejętności projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły.

Wymagania wstępne

Poradnictwo, trening umiejętności wychowawczych

Zakres tematyczny

  1. Praca poradnicza – poradnictwo, typy doradców, metody pracy
  2. Zadania pedagoga szkolnego
  3. Dokumentacja pracy pedagoga
  4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole (opiniowanie uczniów, odczytywanie opinii psychologiczno-pedagogicznych)
  5. Współpraca pedagoga szkolnego ze środowiskiem lokalnym (sądem, policją poradnią, instytucjami edukacyjnymi i pomocowymi)
  6. Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowane w szkole
  7. Idea ukrytego programu szkoły (w tym ukrytego programu gabinetów pedagoga szkolnego)
  8. Warsztat pracy pedagoga szkolnego w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach
  9. Praca na zasobach ucznia jako zadanie dla pedagoga szkolnego
  10. Metodyczny wymiar pracy pedagoga szkolnego
    • analiza scenariuszy warsztatów pedagogicznych
    • tworzenie tematycznych scenariuszy zajęć / warsztatów pedagogicznych

Metody kształcenia

Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt do opracowania przez studentów i poprowadzenie części z zajęć z wykorzystaniem opracowanych propozycji 

Ocena końcowa z przedmiotu  jest średnią arytmetyczną ocen z opracowania prezentacji oraz z umiejętności poprowadzenia części zajęć z wykorzystaniem opracowanych prezentacji. 

Literatura podstawowa

  1. Gajewska G. Doliński A, Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga : scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra  2002.
  2. Gajewska G, Doliński A, Szczęsna A, Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży : scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra  2003.
  3. Matyjas B, Pedagog szkolny [w:]  Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Tom 4, pod red. E. Różyckiej, Warszawa 2005.
  4. Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów , pod. red. A. Dudak, K. Klimkowskiej, A. Różańskiego, Kraków  2012.
  5. Psychologia praktyczna w systemie oświaty, pod red. K. Ostrowskiej, Warszawa 1999.
  6. Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole , pod red.  J. Szczurkowskiej, A. Mazur. Kielce  2013.
  7. Domagała-Kręcioch A, Pedagog szkolny homo viator w labiryncie życia, Kraków 2020
  8. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, 2010,

Literatura uzupełniająca

  1. Adamus B,  Z doświadczeń pedagoga szkolnego [w:] „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze”  2002 nr 6.
  2. Góralczyk E, Moje dziecko w szkole. Poradnik dla rodziców i wychowawców, Warszawa 2008.
  3. Skałbania B, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne,  Kraków 2011.
  4. Witkoś M, Szkolne problemy uczniów : spojrzenie psychologa praktyka, Kraków  2012

Uwagi

Literatura każdorazowo dobierana przez prowadzącego.


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 09-04-2022 23:55)