SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mediacje rodzinne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mediacje rodzinne
Kod przedmiotu 14.9-WP-PEDP-MR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Lipowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie mediacji rodzinnych. Zapoznanie z przyczynami i dynamiką konfliktów rodzinnych ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kryzysowych. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu komunikacji interpersonalnej.

 

Zakres tematyczny

1.Natura i postrzeganie  konfliktów rodzinnych;
2.Rodzina w kryzysie -  przyczyny kryzysów rodzinnych, cechy i przebieg reakcji kryzysowej; 
3. Obszary zastosowania mediacji w sporach rodzinnych
5.Zastosowanie mediacji w sporach rodzinnych - cele, zasady, metody i techniki postępowania mediacyjnego w pracy z rodziną.
6. Dzieci w mediacji. 
7. Plany i formy opieki rodzicielskiej po rozstaniu rodziców jako przedmiot mediacji rodzinnych.

 

Metody kształcenia

metody ekspresyjne, inscenizacja, symulacja, metoda przypadków

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z ćwiczeń: efekty kształcenia będą weryfikowane dwoma sposobami  - ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć oraz test końcowy w formie pisemnej weryfikujący zagadnienia teoretyczne i praktyczne umiejętności mediacyjne - minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 60% punktów; 80% oceny końcowej stanowi ocena z testu, pozostałe 20% stanowić będą inne wskazane oceny cząstkowe.
Ocenę końcową stanowi ocena z zajęć.

 

Literatura podstawowa

1. .P. Gluza, Z. Kołakowska-Halbersztadt, M. Tański, Dziecko w rozstaniu rodziców, Warszawa 2013.
2. A. Gójska, V.Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007.
3. E. Lipowicz, Mediacja wobec problemów post-rodzinnej rodziny,[W:] M.Piorunek (red.), Pomoc- wsparcie-poradnictwo: od teorii do praktyki, Poznań 2010.
4.  G. Nordhelle, Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów,  Gdańsk, 2010.

Literatura uzupełniająca

1. E.Lipowicz,  Mediacja jako forma wsparcia rodziców w sporze o dziecko, [W]: Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej, E. Kantowicz, Małgorzata Ciczkowska-Giedziun, Lidia Willan-Horla (red.), T.1 ,Toruń 2015
2. E.Lipowicz, Rezultaty rodzicielskich mediacji rozwodowych w narracjach uczestników,[W:] Zasoby rodziny - wychowanie, poradnictwo, praca socjalna, E. Czerka Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska (red.) , Gdańsk 2016 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 20:12)