SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogiczne aspekty trudnosci w uczeniu się |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-PATU |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z pedagogicznymi problemami związanymi z trudnościami w uczeniu się, przyczynami trudności, rodzajami, sposobami pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się; zapoznanie z modelami pracy terapeutycznej i pedagogicznej, z zasadami planowania pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; zapoznanie z wiedzą na temat organizacji pomocy pedagogicznej udzielanej dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Wykłady
1. Pojęcie trudności w uczeniu się i jego zakres, rodzaje, przyczyny i objawy trudności w uczeniu się,
2. Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia.
3. Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
4. Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
5. Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
6. Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego.
7. Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty.
Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest udział w dyskusji oraz napisanie sprawdzianu. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra.
Wiedza i umiejętności studenta nieobecnego na zajęciach są weryfikowane podczas konsultacji nie później niż dwa tygodnie po powrocie na zajęcia.
Dopuszcza się nieobecność na 6% zajęć
Zgodnie z § 17 Regulaminu Studiów Student ma obowiązek uzupełnić wiadomości związane z opuszczonymi zajęciami – w przypadku nieobecności na zajęciach weryfikacja efektów uczenia zostanie przeprowadzona na podstawie rozmowy w czasie konsultacji przy zastosowaniu następującej punktacji
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0
W przypadku Indywidualnej organizacji studiów - Student realizuje zajęcia zgodnie z Regulaminem Studiów
Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.
Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN
Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina.
Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS.
Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.
Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL.
Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 13:09)