SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika resocjalizacyjna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika resocjalizacyjna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PED-PRes
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z prewencją kryminalną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ernest Magda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej z uwzględnieniem różnych jej ujęć interdyscyplinarnych; poznanie cech procesu wychowawczego w resocjalizacji i specyfiki oddziaływań wychowawczych o charakterze resocjalizacyjnym; kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej 

Zakres tematyczny

Problematyka wykładu

Teoretyczne konteksty pedagogiki resocjalizacyjnej. Norma w kontekście granic zachowań wyznaczająca wymiar patologii zachowania. Aksjologiczne aspekty wychowania resocjalizacyjnego. Zaburzenia w zachowaniu – niedostosowanie społeczne – przestępczość. Kryzysy rozwojowe jako czynnik sprzyjający zaburzeniom zachowania. Dorastanie społeczne a zachowania dewiacyjne młodzieży. Pedagog resocjalizacyjny – model wzorzec.

Problematyka ćwiczeń

Ewolucja zaburzeń w zachowaniu w kierunku przestępczości. Placówki resocjalizacyjne. Projektowanie systemów resocjalizacji. Resocjalizacja w środowisku otwartym. Problem diagnozy resocjalizacyjnej (efektywność resocjalizacji, diagnoza atmosfery społecznej instytucji resocjalizującej). Problem drugiego życia w placówkach resocjalizacyjnych. Metaumiejetności i umiejętności specjalne pedagoga resocjalizacyjnego. Dynamika grupy o zaburzonych zachowaniach. Role społeczne w strukturze grupy resocjalizacyjnej.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład, wykład z prezentacją multimedialną

Ćwiczenia – ćwiczenia audytoryjne: praca w grupach, analiza zdarzeń krytycznych, dyskusja. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi.  Kryteria oceny przedstawiają się następująco 0-60 pkt. – ocena niedostateczna, 61-70 pkt. ocena dostateczna, 71-85 pkt. ocena dobra, 86-100 pkt. ocena bardzo dobra (oceny połówkowe, np. db plus uzyskuje się po przekroczeniu połowy przedziału punktowego pomiędzy ocenami cząstkowymi). Dopuszcza się egzamin ustny w drodze losowania zestawów pytań przygotowanych przez prowadzacego.

Ćwiczenia

Zaliczenie na ocenę – przygotowanie w formie pracy pisemnej koncepcji rozwiązania dylematów resocjalizacyjnych z wykorzystaniem podejmowanych w trakcie zajęć prób interpretacji i konceptualizacji zjawisk. Praca powinna zawierać następujące części: przedstawienie problemu, dyskusja z istniejącymi rozwiązaniami, wskazanie dylematów, szans i zagrożeń, sformułowanie propozycji rozstrzygnięć ze wskazaniem argumentacji.

Ocena końcowa

Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć (ćwiczeń i wykładów).

Literatura podstawowa

 

  1. Ambrozik W., Pedagogika resocjalizacyjna. W strone uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016
  2. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna. W strone działań kreujących, Kraków 2015
  3. Przybyliński S., Podkultura więzienna: wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2007.
  4. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.
  5. Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków 2000.
  6. Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 2000.
  7. Urban B., Stanik J., Resocjalizacja: teoria i praktyka, T. I-II, Kraków 2008.
  8. Czasopismo "Resocjalizacja Polska" http://www.resocjalizacjapolska.pl/index.php/rp, wybrane artykuły wskazane przez prowadzącego zajęcia

Literatura uzupełniająca

  1. Doliński A., Zachowania młodzieży w sytuacjach społecznych jako transmisja wzorów rodzinnych, Kraków 2004.
  2. Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży: leczenie i profilaktyka, Kraków 2007.
  3. Machel H. ,Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Kraków 2007.
  4. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.
  5. Pospiszyl K., Resocjalizacja, Warszawa 1998.
  6. Rybczyńska D., red., Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Zielona Góra 2002

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 02-04-2022 11:29)