SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika rodziny
Kod przedmiotu 05.9-WP-PED-PRod
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy na temat rodziny, jej specyfiki jako agendy socjalizacyjnej i środowiska wychowawczego oraz przemian zachodzących we współczesnej rodzinie.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, socjologii, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Pedagogika rodziny - wprowadzenie. Różne ujęcia rodziny i różne sposoby jej definiowania. Funkcje rodziny. Pedagogiczna typologizacja rodzin.

Rodzina współczesna. Alternatywne formy życia rodzinnego i małżeńskiego.

Macierzyństwo i ojcostwo. Dziecko w rodzinie współczesnej. Problemy samotnego rodzicielstwa.

Więzi w rodzinie. Rola więzi społecznych i emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Przeobrażenia więzi w rodzinie.

Rodzina a rozwój dziecka. Socjalizacja i wychowanie w rodzinie. Mechanizmy socjalizacji w rodzinie.

Wartości w rodzinie. Uwarunkowania międzypokoleniowego przekazu wartości.

Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców oraz ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka.

Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Osoba chora i niepełnosprawna w rodzinie.

Funkcjonowanie rodzin niepełnych i zrekonstruowanych,  rodzin mało i wielodzietnych oraz związków nieformalnych posiadających dzieci.

Relacje rodzina - szkoła. Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Syntonia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły.

Rodzina wobec trudności i kryzysów. Sprawowanie opieki nad dziećmi w sytuacji kryzysu. Obszary i możliwości pedagogicznego i socjalnego wspomagania współczesnej rodziny polskiej. Poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne.

Rola przekazu medialnego w kształtowaniu wizerunku i lansowaniu modeli współczesnej rodziny.

Metody kształcenia

Pogadanka heurystyczna, dyskusja, prezentacja multimedialna, projekt, metoda przypadków, praca w grupach.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student powinien zaprezentować wybrane zagadnienie programowe w toku zajęć – praca grupowa; wykonać projekt – opracowanie dotyczące obrazu transmisji pokoleniowej w rodzinie - praca indywidualna; wykazać się aktywnością w toku zajęć,  prezentując i argumentując własne poglądy. 

Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Farnicka M., Przemiany realizacji zadań rozwojowych ewolucja czy rewolucja?, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011
  2. Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014
  3. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998
  4. Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
  5. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko – rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków 2008
  6. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011
  7. Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973

Literatura uzupełniająca

  1. Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, PWN, Warszawa 2013
  2. Farnicka M., Między wyborem a przymusem. Rodzina a sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych, Difin, Warszawa 2013
  3. Plopa M., Psychologia rodziny. Teoria i badania, Impuls, Kraków 2004
  4. Wrzesień W., Żurek A., Przybył I., Rodzice i ich dzieci w tańcu pokoleń, Wyd. UAM, Poznań 2005
  5. Opozda D., Integral Upbringing as the Fundamental Category of Practice and Theory of Pedagogy of Family in Christian Inspiration, Paedagogia Christiana, 2/42, 2018

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 18:15)