SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika penitencjarna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PED-PPen |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom podstawowej wiedzy, sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania u wychowanków postaw społecznie nieakceptowanych. Wskazanie optymalnego postępowania resocjalizacyjnego względem jednostki lub grupy wychowawczej ze wskazaniem etiologii (diagnozy), prognozy pedagogicznej i resocjalizacyjnej, działań terapeutycznych oraz postpenitencjarnych względem osób społecznie niedostosowanych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa.
Treści wykładów:
Teorie przestępczości w ujęciu interdyscyplinarnym.
Teoria socjalizacji wg K. Hurrelmanna i J. Tillmana.
Środowisko rodzinne w genezie zachowań dewiacyjnych i przestępczych.
Oddziaływania penitencjarne w jednostkach totalnych.
Mediacja i kuratela kalo instytucje sprawiedliwości i resocjalizacji.
Treści ćwiczeń:
Podział metod resocjalizacyjnych wg Czapówa.
Przykłady programów resocjalizacyjnych.
Pedagogiczna efektywność oddziaływań penitencjarnych.
Systemy wartości a zaburzone zachowania społeczne.
Rozwój religijny a resocjalizacji i profilaktyka społeczna.
Wykład - wykład konwersatoryjny,
Ćwiczenia - dyskusja, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wykłady kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Ćwiczenia
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena projektu, opanowanie podstawowych zagadnień z przedmiotu oraz prezentacja wybranego zagadnienia programowego w toku studiów.
Ocena końcowa
Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.
Osoby z przyznanym IOS zobowiązane są do kontaktu z wykładowcą oraz zaliczenia poruszanego tematu.
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:48)