SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy oddziaływań resocjalizacyjnych w działalności sądu i policji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy oddziaływań resocjalizacyjnych w działalności sądu i policji
Kod przedmiotu 05.6-WP-PED-ORSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ernest Magda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:  -opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu oddziaływań resocjalizacyjnych sądów i policji, -poznanie cech procesu wychowawczego i specyfiki oddziaływań wychowawczych realizowanych przez sądy i policję, -kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia.

Wymagania wstępne

wczesniejsze zaliczone przedmioty: Podstawy prawne resocjalizacji, Pedagogika resocjalizacyjna.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładu:

Struktura i kompetencje sądów w odniesieniu do spraw nieletnich. Profilaktyczna funkcja sądów i policji w zakresie przeciwdziałania patologii dzieci i młodzieży. Funkcje diagnozy resocjalizacyjnej i jej wpływ na orzecznictwo sądów w sprawach nieletnich. Zakres ingerencji sądu i policji w życie rodzinne i osobiste nieletniego. Współpraca sądu i policji ze szkołą i innymi instytucjami o charakterze profilaktyczno-resocjalizacyjnym. Charakterystyka środków wychowawczych i poprawczych stosowanych przez sądy w Polsce i za granicą.

Problematyka konwersatorium:

Istota środków oddziaływania wychowawczego i przesłanki ich stosowania. Katalog środków oddziaływania wychowawczego. Skutki prawne zastosowania środków oddziaływania wychowawczego. Dokumentowanie zastosowania środka oddziaływania wychowawczego. Funkcje i zadania komórek organizacyjnych policji powołanych do rozpoznania patologii i spraw nieletnich. Wychowawcza funkcja kary. Wybrane zagadnienia probacji.

Metody kształcenia

Wykład:  wykład tradycyjny, wykład konwersacyjny

Ćwiczenia: burza mózgów, pogadanka, prezentacja multimedialna, dyskusja, debata

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Aktywna postawa w trakcie ćwiczeń i pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego

Wykład:

Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego. Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem kolokwium zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2, 

Ocena końcowa:

Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Gromek K., Komentarz do Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnichWarszawa 2001.
  2. Mozgawa M. (red.), Kodeks wykroczeń. Komentarz, Warszawa 2007
  3. Radecki W., Zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego (w:) M. Bojarski,
  4. Radecki W., Kodeks wykroczeń. Komentarz, wyd. 3, Warszawa 2005
  5. Zellma A., Wiszowaty E., O Policję bliższą ludziom. Inspiracje pedagogiczne w służbie funkcjonariuszy, Szczytno 2017

Literatura uzupełniająca

  1. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa 2011 i nowsze
  2. Korczuk-Wąs M., Społeczne uwarunkowania policyjnych działań profilaktycznych. Warszawa 2017
  3. Melezini M., Środki karne jako instrument polityki kryminalnej. Białystok 2012.
  4. Nowicka I., Kupiński R., Stosowanie środków oddziaływania wychowawczego w sprawach o wykroczenia, Prokuratura i Prawo 2004, nr 7-8
  5. Lewiński J., Środki oddziaływania wychowawczego, Gazeta Policyjna 1999, nr 19
  6. Utrat-Milecki J., Podstawy penologii. Teoria kary. Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 10-04-2022 19:27)