SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pracy z rodziną dysfunkcyjną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pracy z rodziną dysfunkcyjną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PED-PRDy
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przygotowanie studenta do pracy z rodziną dysfunkcyjną, w tym do planowania i realizacji diagnozy resocjalizacyjnej dotyczącej rodziny, rozpoznawania problemów badanej rodziny i podejmowania działań interwencyjnych oraz wspierających na rzecz poprawienia jej funkcjonowania.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, socjologii, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, pedagogiki rodziny

Zakres tematyczny

Rodzina współczesna. Repetytorium

Rodzina dysfunkcyjna - jej dynamika oraz cechy charakterystyczne. Konflikty w rodzinie. Komunikacja w rodzinie – przejawy zaburzeń w sferze komunikacji. Relacje w rodzinie dysfunkcyjnej. Sytuacja dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej. Rodzina dysfunkcyjna a rodzina patologiczna – rodzina jako źródło nieprzystosowania społecznego.

Przedmiot i metody diagnozy doświadczeń społecznych dzieci w rodzinie dysfunkcyjnej.

Możliwości pomocy rodzinom dysfunkcyjnym. Formy pomocy: poradnictwo, psycho i socjoterapia, mediacje, wsparcie socjalne, piecza zastępcza.

System wsparcia rodzin dysfunkcyjnych. Rodzina zastępcza i adopcyjna jako forma wsparcia rodziny dysfunkcyjnej. Zadania asystenta i kuratora rodzinnego. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne. Praca pedagoga i psychologa szkolnego jako forma pomocy rodzinie dysfunkcyjnej. Rola ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz organizacji pozarządowych. Lokalne zespoły Interdyscyplinarne.

Specyfika przemocy w rodzinie. Uwarunkowania, rodzaje i formy przemocy wewnątrzrodzinnej. Mechanizmy, cykle i konsekwencje przemocy w rodzinie. Kobiety i dzieci jako ofiary przemocy w rodzinie. Przemoc wobec osób starszych.

Uregulowania prawne dotyczące przemocy w rodzinie. Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Procedura „Niebieskiej Karty”. Konwencja Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Praca z rodziną, w której występuje przemoc.

Rodzina z problemem uzależnienia i współuzależnienia. Alkoholizm, narkomania, hazard, pracoholizm i uzależnienie od internatu jako przyczyny dysfunkcji rodziny. Praca z rodziną, w której występuje uzależnienie.

Bezrobocie, bezdomność i ubóstwo ekonomiczne jako przyczyna dysfunkcji środowiska rodzinnego. Możliwości wsparcia rodziny w sytuacji ubóstwa.

Rodzina niepełna: zespół braku ojca lub matki, śmierć jednego z rodziców, rozwód, przebywanie w zakładzie karnym. Dysfunkcje rodziny na skutek migracji rodziców. Możliwości wsparcia rodziny niepełnej.

Dysfunkcjonalność rodziny jako skutek rozchwiania ładu społeczno-moralnego. Rodzina niewydolna wychowawczo. Ubóstwo kulturowe rodziny. Przestępczy styl życia. Rodzina dysfunkcyjna a resocjalizacja.

 

 

Metody kształcenia

Pogadanka heurystyczna, dyskusja, projekt praktyczny, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Student powinien zaprezentować wybrane zagadnienie programowe w toku zajęć – praca indywidualna; wykonać projekt – „Diagnoza i propozycje działań terapeutycznych wobec wybranej rodziny dysfunkcyjnej” - praca grupowa; wykazać się aktywnością w toku zajęć,  prezentując i argumentując własne poglądy. Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

 

1. Grzegorzewska I., Dorastanie w rodzinie z problemem alkoholowym, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2011

2. James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Wyd. PARPAMEDIA, Warszawa 2008

3. Becker-Pestka D., Dubis M., Sandra Różyńska S., Rodzina dysfunkcyjna i patologiczna w przestrzeni życiowej młodych dorastających, Wydawnictwo Exante, 2018

4. Sakowicz T., Dysfunkcyjność rodziny a resocjalizacja, Impuls,  Kraków 2006

5. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa 2008

Literatura uzupełniająca

1. Biernat T., Przeperski J., (2015) Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: centrum dla rodzin. Toruń

2. Goldenberg H, Goldenberg I., Terapia rodzin, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006

3. Laskowska S., Funkcja założona a rzeczywista instytucji działają­cych na rzecz dziecka z rodziny dysfunkcyjnej, w: Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, red. E. Kantowicz, A. Olubiński, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2000.

4. Shlafer R., Duwe G, Hindt L., Parents in prison and their minor children: Comparisons Between State and National Estimates, The Prison Journal 1–19, 2019

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 19:41)