SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy pracy z rodziną dysfunkcyjną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PED-PRDy |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Resocjalizacja z prewencją kryminalną |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do pracy z rodziną dysfunkcyjną, w tym do planowania i realizacji diagnozy resocjalizacyjnej dotyczącej rodziny, rozpoznawania problemów badanej rodziny i podejmowania działań interwencyjnych oraz wspierających na rzecz poprawienia jej funkcjonowania.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, socjologii, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, pedagogiki rodziny
Rodzina współczesna. Repetytorium
Rodzina dysfunkcyjna - jej dynamika oraz cechy charakterystyczne. Konflikty w rodzinie. Komunikacja w rodzinie – przejawy zaburzeń w sferze komunikacji. Relacje w rodzinie dysfunkcyjnej. Sytuacja dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej. Rodzina dysfunkcyjna a rodzina patologiczna – rodzina jako źródło nieprzystosowania społecznego.
Przedmiot i metody diagnozy doświadczeń społecznych dzieci w rodzinie dysfunkcyjnej.
Możliwości pomocy rodzinom dysfunkcyjnym. Formy pomocy: poradnictwo, psycho i socjoterapia, mediacje, wsparcie socjalne, piecza zastępcza.
System wsparcia rodzin dysfunkcyjnych. Rodzina zastępcza i adopcyjna jako forma wsparcia rodziny dysfunkcyjnej. Zadania asystenta i kuratora rodzinnego. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne. Praca pedagoga i psychologa szkolnego jako forma pomocy rodzinie dysfunkcyjnej. Rola ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz organizacji pozarządowych. Lokalne zespoły Interdyscyplinarne.
Specyfika przemocy w rodzinie. Uwarunkowania, rodzaje i formy przemocy wewnątrzrodzinnej. Mechanizmy, cykle i konsekwencje przemocy w rodzinie. Kobiety i dzieci jako ofiary przemocy w rodzinie. Przemoc wobec osób starszych.
Uregulowania prawne dotyczące przemocy w rodzinie. Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Procedura „Niebieskiej Karty”. Konwencja Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Praca z rodziną, w której występuje przemoc.
Rodzina z problemem uzależnienia i współuzależnienia. Alkoholizm, narkomania, hazard, pracoholizm i uzależnienie od internatu jako przyczyny dysfunkcji rodziny. Praca z rodziną, w której występuje uzależnienie.
Bezrobocie, bezdomność i ubóstwo ekonomiczne jako przyczyna dysfunkcji środowiska rodzinnego. Możliwości wsparcia rodziny w sytuacji ubóstwa.
Rodzina niepełna: zespół braku ojca lub matki, śmierć jednego z rodziców, rozwód, przebywanie w zakładzie karnym. Dysfunkcje rodziny na skutek migracji rodziców. Możliwości wsparcia rodziny niepełnej.
Dysfunkcjonalność rodziny jako skutek rozchwiania ładu społeczno-moralnego. Rodzina niewydolna wychowawczo. Ubóstwo kulturowe rodziny. Przestępczy styl życia. Rodzina dysfunkcyjna a resocjalizacja.
Pogadanka heurystyczna, dyskusja, projekt praktyczny, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student powinien zaprezentować wybrane zagadnienie programowe w toku zajęć – praca indywidualna; wykonać projekt – „Diagnoza i propozycje działań terapeutycznych wobec wybranej rodziny dysfunkcyjnej” - praca grupowa; wykazać się aktywnością w toku zajęć, prezentując i argumentując własne poglądy. Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.
1. Grzegorzewska I., Dorastanie w rodzinie z problemem alkoholowym, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2011
2. James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Wyd. PARPAMEDIA, Warszawa 2008
3. Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014
4. Sakowicz T., Dysfunkcyjność rodziny a resocjalizacja, Impuls, Kraków 2006
5. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa 2008
1. Biernat T., Przeperski J., (2015) Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: centrum dla rodzin. Toruń
2. Goldenberg H, Goldenberg I., Terapia rodzin, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006
3. Laskowska S., Funkcja założona a rzeczywista instytucji działających na rzecz dziecka z rodziny dysfunkcyjnej, w: Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, red. E. Kantowicz, A. Olubiński, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2000.
4. Shlafer R., Duwe G, Hindt L., Parents in prison and their minor children: Comparisons Between State and National Estimates, The Prison Journal 1–19, 2019
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 19:32)