SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pracy z rodziną dysfunkcyjną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pracy z rodziną dysfunkcyjną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PED-PRDy
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z prewencją kryminalną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przygotowanie studenta do pracy z rodziną dysfunkcyjną, w tym do planowania i realizacji diagnozy resocjalizacyjnej dotyczącej rodziny, rozpoznawania problemów badanej rodziny i podejmowania działań interwencyjnych oraz wspierających na rzecz poprawienia jej funkcjonowania.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, socjologii, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, pedagogiki rodziny

Zakres tematyczny

Rodzina współczesna. Repetytorium

Rodzina dysfunkcyjna - jej dynamika oraz cechy charakterystyczne. Konflikty w rodzinie. Komunikacja w rodzinie – przejawy zaburzeń w sferze komunikacji. Relacje w rodzinie dysfunkcyjnej. Sytuacja dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej. Rodzina dysfunkcyjna a rodzina patologiczna – rodzina jako źródło nieprzystosowania społecznego.

Przedmiot i metody diagnozy doświadczeń społecznych dzieci w rodzinie dysfunkcyjnej.

Możliwości pomocy rodzinom dysfunkcyjnym. Formy pomocy: poradnictwo, psycho i socjoterapia, mediacje, wsparcie socjalne, piecza zastępcza.

System wsparcia rodzin dysfunkcyjnych. Rodzina zastępcza i adopcyjna jako forma wsparcia rodziny dysfunkcyjnej. Zadania asystenta i kuratora rodzinnego. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne. Praca pedagoga i psychologa szkolnego jako forma pomocy rodzinie dysfunkcyjnej. Rola ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz organizacji pozarządowych. Lokalne zespoły Interdyscyplinarne.

Specyfika przemocy w rodzinie. Uwarunkowania, rodzaje i formy przemocy wewnątrzrodzinnej. Mechanizmy, cykle i konsekwencje przemocy w rodzinie. Kobiety i dzieci jako ofiary przemocy w rodzinie. Przemoc wobec osób starszych.

Uregulowania prawne dotyczące przemocy w rodzinie. Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Procedura „Niebieskiej Karty”. Konwencja Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Praca z rodziną, w której występuje przemoc.

Rodzina z problemem uzależnienia i współuzależnienia. Alkoholizm, narkomania, hazard, pracoholizm i uzależnienie od internatu jako przyczyny dysfunkcji rodziny. Praca z rodziną, w której występuje uzależnienie.

Bezrobocie, bezdomność i ubóstwo ekonomiczne jako przyczyna dysfunkcji środowiska rodzinnego. Możliwości wsparcia rodziny w sytuacji ubóstwa.

Rodzina niepełna: zespół braku ojca lub matki, śmierć jednego z rodziców, rozwód, przebywanie w zakładzie karnym. Dysfunkcje rodziny na skutek migracji rodziców. Możliwości wsparcia rodziny niepełnej.

Dysfunkcjonalność rodziny jako skutek rozchwiania ładu społeczno-moralnego. Rodzina niewydolna wychowawczo. Ubóstwo kulturowe rodziny. Przestępczy styl życia. Rodzina dysfunkcyjna a resocjalizacja.

 

 

Metody kształcenia

Pogadanka heurystyczna, dyskusja, projekt praktyczny, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Student powinien zaprezentować wybrane zagadnienie programowe w toku zajęć – praca indywidualna; wykonać projekt – „Diagnoza i propozycje działań terapeutycznych wobec wybranej rodziny dysfunkcyjnej” - praca grupowa; wykazać się aktywnością w toku zajęć,  prezentując i argumentując własne poglądy. Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

 

1. Grzegorzewska I., Dorastanie w rodzinie z problemem alkoholowym, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2011

2. James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Wyd. PARPAMEDIA, Warszawa 2008

3. Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014

4. Sakowicz T., Dysfunkcyjność rodziny a resocjalizacja, Impuls,  Kraków 2006

5. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa 2008

Literatura uzupełniająca

1. Biernat T., Przeperski J., (2015) Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: centrum dla rodzin. Toruń

2. Goldenberg H, Goldenberg I., Terapia rodzin, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006

3. Laskowska S., Funkcja założona a rzeczywista instytucji działają­cych na rzecz dziecka z rodziny dysfunkcyjnej, w: Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, red. E. Kantowicz, A. Olubiński, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2000.

4. Shlafer R., Duwe G, Hindt L., Parents in prison and their minor children: Comparisons Between State and National Estimates, The Prison Journal 1–19, 2019

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 19:32)