SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza resocjalizacyjna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza resocjalizacyjna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PED-DRes
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z prewencją kryminalną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat przeprowadzenia prawidłowej diagnozy resocjalizacyjnej pod kątem niedostosowania społecznego wśród dzieci, adolescentów i osób dorosłych w środowisku otwartym oraz zamkniętym.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki oraz socjologii.

Zakres tematyczny

Treści wykładów:

Rodzaje diagnozy resocjalizacyjnej.

Etapy diagnozy resocjalizacyjnej.

Modele w diagnozie resocjalizacyjnej.

Narzędzia pomiaru niedostosowania społecznego.

Treści ćwiczeń:

Diagnozowanie penitencjarne.

Zakres i cele diagnozy penitencjarnej.

Diagnoza nozologiczna i problemowa w spektrum działań resocjalizacyjnych.

Rola diagnozy w konstruowaniu indywidualnych planów resocjalizacji i terapii.

Niedostosowania Społecznego (SNS) Lesława Pytki.

Arkusz Diagnostyczny Denisa H. Scotta w adaptacji J. Konopnickiego jako przykład wielowymiarowej diagnozy poziomu i rodzaju niedostosowania społecznego.

Kwestionariusze Thomasa M. Achenbacha jako narzędzie do oceny stopnia i typu zaburzeń w zachowaniu.

Skale Diagnostyczne dla Dzieci- CAS i dla rodziców - P-CAS (KayHodges) do diagnozy zaburzeń w zachowaniu u dzieci.

Skala Wykolejenia w tłumaczeniu Mieczysława Rodochońskiego i Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej do oceny przystosowania szkolnego.

Inwentarz Carla F.Jesnessa (JI) jako technika diagnozowania socjalności.

Model diagnozy niedostosowania społecznego i socjalności J. M. Stanika. Kwestionariusz Wywiadu Środowiskowego i Skale Oceny Funkcjonowania Społecznego - diagnoza kliniczna w ujęciu Krystyny Ostrowskiej.

Metody kształcenia

Wykład – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia - pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja (panelowa, okrągłego stołu, wielokrotna), burza mózgów, giełda pomysłów, metody ekspresyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin złożony z dwóch części: pisemnej i ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Osoby z przyznanym IOS zobowiązane są do kontaktu z wykładowcą oraz zaliczenia poruszanego tematu.

Literatura podstawowa

  1. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
  2. Dybalska J. (2009), Kobieta w więzieniu. Warszawa
  3. Hołyst B. (2007), Socjologia kryminalistyczna. Warszawa
  4. Toroń B. (2012), Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra
  5. Toroń B. (2013), Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków

Literatura uzupełniająca

  1. Ambrozik W. (2003), Młodociani mordercy. Poznań
  2. Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa
  3. Miller A. (2006), Gdy runą mury milczenia. Poznań
  4. Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:31)