SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjoterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjoterapia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PED-St
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Monika Kaczmarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi terminami z zakresu socjoterapii, metod i technik socjoterapeutycznych. Zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik, podstawowych ról grupowych, dynamiki grupy. Rola diagnozy w socjoterapii i planowania procesu socjoterapeutycznego. Zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej.

 

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki oraz psychologii.

Zakres tematyczny

Tematyka zajęć obejmie takie zagadnienia jak: pojęcie socjoterapii, cele edukacyjne w socjoterapii, zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej, socjoterapia procesu i metoda terapeutyczno-wychowawcza, dynamika procesu socjoterapeutycznego, przebieg spotkań socjoterapeutycznych, opór w socjoterapii.  Ponadto studenci przyswoją wiedzę z zakresu specyficznych trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych - planowanie procesu socjoterapeutycznego. Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne.

 

Metody kształcenia

Praca w grupach, burza mózgów, metoda projektowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Składowe zaliczenia z oceną: aktywność na zajęciach; weryfikacja wiedzy z tematyki zajęć (ocena przygotowania prezentacji w zespołach); ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.

Studenci, którzy otrzymali IOS zobowiązani są do skontaktowania się z wykładowcą prowadzącym przedmiot. Ponadto każda osoba zobowiązana jest do uzupełnienia braków wynikających z nieobecności, stworzenia prezentacji\opisu wybranej tematyki z zakresu zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.

  2. Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa  2017.

  3. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.

  4.  Ganczarska M. Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego, Opole 2008.

  5. Paszkiewicz A.  Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.

  6. Kędzierzawska J., ABC socjoterapii, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, 3.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 10-04-2022 10:09)