SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjoterapia |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PED-St |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi terminami z zakresu socjoterapii, metod i technik socjoterapeutycznych. Zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik, podstawowych ról grupowych, dynamiki grupy. Rola diagnozy w socjoterapii i planowania procesu socjoterapeutycznego. Zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki oraz psychologii.
Tematyka zajęć obejmie takie zagadnienia jak: pojęcie socjoterapii, cele edukacyjne w socjoterapii, zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej, socjoterapia procesu i metoda terapeutyczno-wychowawcza, dynamika procesu socjoterapeutycznego, przebieg spotkań socjoterapeutycznych, opór w socjoterapii. Ponadto studenci przyswoją wiedzę z zakresu specyficznych trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych - planowanie procesu socjoterapeutycznego. Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne.
Praca w grupach, burza mózgów, metoda projektowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Składowe zaliczenia z oceną: aktywność na zajęciach; weryfikacja wiedzy z tematyki zajęć (ocena przygotowania prezentacji w zespołach); ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.
Studenci, którzy otrzymali IOS zobowiązani są do skontaktowania się z wykładowcą prowadzącym przedmiot. Ponadto każda osoba zobowiązana jest do uzupełnienia braków wynikających z nieobecności, stworzenia prezentacji\opisu wybranej tematyki z zakresu zajęć.
Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.
Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
Ganczarska M. Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego, Opole 2008.
Paszkiewicz A. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
Kędzierzawska J., ABC socjoterapii, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, 3.
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 10-04-2022 10:09)