SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjoterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjoterapia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PED-St
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z prewencją kryminalną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Monika Kaczmarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi terminami z zakresu socjoterapii, metod i technik socjoterapeutycznych. Zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik, podstawowych ról grupowych, dynamiki grupy. Rola diagnozy w socjoterapii i planowania procesu socjoterapeutycznego. Zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej.

 

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki oraz psychologii.

Zakres tematyczny

Tematyka zajęć obejmie takie zagadnienia jak: pojęcie socjoterapii, cele edukacyjne w socjoterapii, zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej, socjoterapia procesu i metoda terapeutyczno-wychowawcza, dynamika procesu socjoterapeutycznego, przebieg spotkań socjoterapeutycznych, opór w socjoterapii.  Ponadto studenci przyswoją wiedzę z zakresu specyficznych trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych - planowanie procesu socjoterapeutycznego. Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne.

 

Metody kształcenia

Praca w grupach, burza mózgów, metoda projektowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Składowe zaliczenia z oceną: aktywność na zajęciach; weryfikacja wiedzy z tematyki zajęć (ocena przygotowania prezentacji w zespołach); ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.

Studenci z IOS zobowiązani są do kontaktu z prowadzącym zajęcia, uzupełnienia informacji, które omawiane są podczas zajęć oraz stworzenia prezentacji\opisu wybranych tematów problemowych. Dopuszczalna jest jedna nieobecność, każda kolejna powinna być konsultowana z prowadzącym zajęcia.

 

Literatura podstawowa

  1. Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa  2017.

  2. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.

  3. Paszkiewicz A.  Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.

  4. Kędzierzawska J., ABC socjoterapii, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004.

Literatura uzupełniająca

1. Thomas D.E., Bierman K.L. (2006), The Impact of classroom aggression on the development of aggressive behavior problems in children, “Development and Psychopathology”,
vol. 18, issue 2.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:48)