SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjoterapia |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PED-St |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Resocjalizacja z prewencją kryminalną |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi terminami z zakresu socjoterapii, metod i technik socjoterapeutycznych. Zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik, podstawowych ról grupowych, dynamiki grupy. Rola diagnozy w socjoterapii i planowania procesu socjoterapeutycznego. Zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki oraz psychologii.
Tematyka zajęć obejmie takie zagadnienia jak: pojęcie socjoterapii, cele edukacyjne w socjoterapii, zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej, socjoterapia procesu i metoda terapeutyczno-wychowawcza, dynamika procesu socjoterapeutycznego, przebieg spotkań socjoterapeutycznych, opór w socjoterapii. Ponadto studenci przyswoją wiedzę z zakresu specyficznych trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych - planowanie procesu socjoterapeutycznego. Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne.
Praca w grupach, burza mózgów, metoda projektowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Składowe zaliczenia z oceną: aktywność na zajęciach; weryfikacja wiedzy z tematyki zajęć (ocena przygotowania prezentacji w zespołach); ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.
Studenci z IOS zobowiązani są do kontaktu z prowadzącym zajęcia, uzupełnienia informacji, które omawiane są podczas zajęć oraz stworzenia prezentacji\opisu wybranych tematów problemowych. Dopuszczalna jest jedna nieobecność, każda kolejna powinna być konsultowana z prowadzącym zajęcia.
Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
Paszkiewicz A. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
Kędzierzawska J., ABC socjoterapii, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004.
1. Thomas D.E., Bierman K.L. (2006), The Impact of classroom aggression on the development of aggressive behavior problems in children, “Development and Psychopathology”,
vol. 18, issue 2.
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:48)