Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest:
wyposażenie w wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych zaburzeń rozwojowych dzieci,
wdrożenie w rozumienie i analizę trudności edukacyjnych wynikających z zaburzeń rozwojowych,
nauczenie projektowania etapów pracy terapeutyczno-wychowawczej.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka, procesów wychowania i socjalizacji oraz organizacji procesów edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zdobytą na przedmiotach: "Wstęp do pedagogiki", "Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej", "Pedagogika specjalna", "Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia", "Podstawy dydaktyki ogólnej" oraz "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej".
Zakres tematyczny
Tematyka konwersatorium:
Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej: pojęcie terapii, jej miejsce i znaczenie w procesie wychowania.
Zasady i organizacja pracy terapeutycznej.
Rozwój psychoruchowy dziecka – pojęcie i wyznaczniki prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dziecka.
Biologiczne i społeczne przyczyny zaburzeń rozwoju dziecka.
Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia): definicje, objawy, etiologia, prawa uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w szkole.
Inne zaburzenia rozwojowe towarzyszące specyficznym trudnościom w uczeniu się (ADHD, ADD).
Wybrane metody pracy terapeutyczno-wychowawczej: konstruowanie programów korekcyjno-kompensacyjnych, tworzenie konspektów zajęć terapeutycznych
Pedagogizacja rodziców w aspekcie wspierania dziecka z trudnościami edukacyjnymi: opracowanie scenariuszy spotkań indywidualnych oraz warsztatów dla rodziców.
Metody kształcenia
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, burza mózgów, metoda przypadków, praca w grupach, projektowanie systemu oddziaływań.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (komplet konspektów, scenariusz spotkania z rodzicami),
kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004.
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.
Literatura uzupełniająca
Hallowell E. M., Ratey J.J., Jak żyć z ADHD, Poznań 2007.
Parkinson Kaganoff A., Best Practices in Educational Therapy, Abingdon-on-Thames, Oxford 2019.
Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.
Sinica M., Rudzińska-Rogoża A., W kręgu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, Zielona Góra 2005.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 09:16)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.