SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka resocjalizacji i podstawy działalności służb mundurowych w środowisku otwartym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka resocjalizacji i podstawy działalności służb mundurowych w środowisku otwartym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PED-MRSO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do podjęcia aktywności resocjalizacyjnej oraz rozumienia procedur i strategii działalności służb mundurowych  w środowisku otwartym.

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychlogii

Zakres tematyczny

Metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Dojrzałość interpersonalna a metody resocjalizacji  w przestrzeni otwartej. Koncepcja Huberta Quaya a zróżnicowanie oddziaływań resocjalizacyjnych. Alternatywne metody pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Dynamika spotkania resocjalizacyjnego w środowisku otwartym. Socjoterapia w resocjalizacji w środowisku otwartym. Sport w procesie resocjalizacji w środowisku otwartym. Artystyczne formy pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Umiejętności metodyczne pedagoga resocjalizacyjnego. Zasady konstruowania scenariuszy zajęć resocjalizacyjnych. Praca resocjalizacyjna w ośrodkach kuratorskich. Trening zastępowania agresji (TZA).

Prawne, psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne podstawy działalności policji, wojska, straży granicznej, służby celnej, służby więziennej, straży pożarnej, straży miejskiej w środowisku otwartym. Analiza procedur interwencyjnych służb mundurowych w przestrzeni społecznej. Etyka w pracy służb mundurowych interweniujących w przestrzeni społecznej. Sytuacje nadzwyczajne i kryzysowe w przestrzeni społecznej wymagające wyspecjalizowanej i skoordynowanej działalności służb mundurowych. Zagrożenia XXI w wymagające specjalnych działań i procedur dla służb mundurowych działających w środowisku otwartym. Umiejętności specjalne przedstawicieli służb mundurowych.

 

Metody kształcenia

Metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest przygotowanie scenariusza zajęć resocjalizacyjnych w środowisku otwartym na dowolny temat oraz przeprowadzenia 15 minutowego pokazu ćwiczeń wykorzystywanych podczas zajęć w zakresie resocjalizacji w środowisku otwartym. Ocenie będzie podlegało przygotowanie studenta do zajęć, innowacyjność zastosowanych ćwiczeń, sposób budowania interakcji z grupą, wieloaspektowa ewaluacja prowadzonych w grupie studenckiej zajęć.

Drugą metodą weryfikacji jest umiejętne zaplanowanie działań interwencyjnych wybranych służb mundurowych podczas konwersatoriów, w czasie których przeprowadzone zostaną symulacje interwencyjne w środowisku otwartym.

Ocena końcowa                                                                   

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Osoby z przyznanym IOS zobowiązane są do kontaktu z wykładowcą oraz zaliczenia poruszanego tematu.

Literatura podstawowa

  1. Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985.
  2. Górski S., Kolarczyk T., red., Wybrane problemy psychokorekcji w resocjalizacji skazanych, Warszawa 1982.
  3. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
  4. Dobrzyjalowski J., Samoobrona i techniki interwencyjne. Legionowo 1994
  5. Dobrzyjalowski J., Mała encyklopedia samoobrony. Legionowo 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996.
  2. Doliński A., Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002.
  3. Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. III, Zielona Góra 2002.
  4. Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży: scenariusze zajęć wychowawczych, T. IV, Zielona Góra 2003.
  5. Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:40)