SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka resocjalizacji i podstawy działalności służb mundurowych w środowisku otwartym |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PED-MRSO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do podjęcia aktywności resocjalizacyjnej oraz rozumienia procedur i strategii działalności służb mundurowych w środowisku otwartym.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychlogii
Metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Dojrzałość interpersonalna a metody resocjalizacji w przestrzeni otwartej. Koncepcja Huberta Quaya a zróżnicowanie oddziaływań resocjalizacyjnych. Alternatywne metody pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Dynamika spotkania resocjalizacyjnego w środowisku otwartym. Socjoterapia w resocjalizacji w środowisku otwartym. Sport w procesie resocjalizacji w środowisku otwartym. Artystyczne formy pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Umiejętności metodyczne pedagoga resocjalizacyjnego. Zasady konstruowania scenariuszy zajęć resocjalizacyjnych. Praca resocjalizacyjna w ośrodkach kuratorskich. Trening zastępowania agresji (TZA).
Prawne, psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne podstawy działalności policji, wojska, straży granicznej, służby celnej, służby więziennej, straży pożarnej, straży miejskiej w środowisku otwartym. Analiza procedur interwencyjnych służb mundurowych w przestrzeni społecznej. Etyka w pracy służb mundurowych interweniujących w przestrzeni społecznej. Sytuacje nadzwyczajne i kryzysowe w przestrzeni społecznej wymagające wyspecjalizowanej i skoordynowanej działalności służb mundurowych. Zagrożenia XXI w wymagające specjalnych działań i procedur dla służb mundurowych działających w środowisku otwartym. Umiejętności specjalne przedstawicieli służb mundurowych.
Metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest przygotowanie scenariusza zajęć resocjalizacyjnych w środowisku otwartym na dowolny temat oraz przeprowadzenia 15 minutowego pokazu ćwiczeń wykorzystywanych podczas zajęć w zakresie resocjalizacji w środowisku otwartym. Ocenie będzie podlegało przygotowanie studenta do zajęć, innowacyjność zastosowanych ćwiczeń, sposób budowania interakcji z grupą, wieloaspektowa ewaluacja prowadzonych w grupie studenckiej zajęć.
Drugą metodą weryfikacji jest umiejętne zaplanowanie działań interwencyjnych wybranych służb mundurowych podczas konwersatoriów, w czasie których przeprowadzone zostaną symulacje interwencyjne w środowisku otwartym.
Ocena końcowa
Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.
Osoby z przyznanym IOS zobowiązane są do kontaktu z wykładowcą oraz zaliczenia poruszanego tematu.
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:40)