SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening interpersonalny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening interpersonalny
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDP-TrI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zrozumienie mechanizmów determinujących zachowania własnych i innych osób, pogłębienie umiejętności nawiązywania i utrzymywania relacji interpersonalnych, nabycie  umiejętności rozwiązywania konfliktów, zintegrowanie się z grupą.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości na temat relacji interpersonalnych

Zakres tematyczny

  1. Rozwój kompetencji interpersonalnych -ja w relacji z samym sobą oraz z innymi ludźmi.
  2. Komunikacja werbalna i niewerbalna.
  3. Bariery w komunikacji i umiejętność ich przepracowania
  4. Dynamika procesów grupowych- identyfikacja ról grupowych; jednostka w procesie grupowym
  5. Analiza własnego stylu komunikacji i zachowania w grupie 
  6. Skuteczność w rozwiązywaniu konfliktów - zasady konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w grupie.
  7. Trening umiejętności komunikowania, wyrażania i kontroli emocji
  8. Trening umiejętności radzenia sobie ze stresem
  9. Elementy treningu asertywności
  10. Aktywne słuchanie
  11. Trening umiejętności podejmowania decyzji
  12. Zasady planowania i projektowania działań w dążeniu do indywidualnych i grupowych celów
  13. Wystąpienia publiczne
  14. Przygotowanie projektów edukacyjnych i rozwojowych dla grup dzieci i młodzieży
  15. Prezentacje i omawianie projektów

Metody kształcenia

Dyskusja grupowa, warsztat grupowy, przygotowanie i prezentacja projektów zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Analiza wybranych tekstów źródłowych, co najmniej 90 % obecność na zajęciach, praca z grupą, przygotowanie projektu zajęć z zakresu trenowania umiejętności społecznych uczniów. Praca musi byc oceniona na min. 3.0, zgodnie z kryteriami opisanymi w instrukcji do niej.

Ocenę końcową stanowi zaliczenie z zajęć.

Literatura podstawowa

Krzysztof Jedliński, Trening interpersonalny, WAB, 2008.
Zbigniew Zaborowski, Trening interpersonalny, Scholar, 1997.
 

Literatura uzupełniająca

Boynes C, Mowa ciała, 2008
McKay, jak ujarzmić emocje, 2008,
Gordon T, Wychowanie bez porażek, Warszawa 1994,
Haman, Docenić konflikt, 1997,
Distance learning during the COVID-19 pandemic: students’ communication and collaboration and the role of social media, Ewelina Zarzycka, Joanna Krasodomska, Anna Mazurczak-Mąka, Monika Turek-Radwan, Cogent Arts & Humanities, Volume 8, 2021 (dostepny online)

Każdorazowo polecana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 13:27)