SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kompozycja i aranżacja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kompozycja i aranżacja
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-KiA-S17
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Tworzenie kompozycji instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych w stylistyce jazzowej oraz gatunkach pokrewnych, zgodnie z preferencjami stylistycznymi studenta. [2] rozwój wyobraźni muzycznej w kontekście nabywania umiejętności operowania fakturą dużego aparatu wykonawczego (big bandu z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej, orkiestry symfonicznej i innych)  [3] Przegląd literatury muzycznej dokumentującej rozwój technik kompozytorskich XX wieku.

Wymagania wstępne

Zaliczenie I semestru studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa i realizacja bloku przedmiotów fakultatywnych Kompozycja i aranżacja.

Zakres tematyczny

[1] aranżacja utworu z udziałem grupy wokalnej i akompaniującego big bandu

[2] kompozycja lub aranżacja utworu na głos solowy, orkiestrę smyczkową i big band

 

Metody kształcenia

Wykład obejmujący pokaz materiałów dźwiękowych, filmowych, analiza partytur, realizacja ćwiczeń aranżerskich i kompozytorskich, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przedstawienie do oceny minimum trzech prac autorskich.

Literatura podstawowa

  1. Russell Garcia, The Professional Arranger Composer, Criterion Music Co.

  2. Sammy Nestico, The Professional Arranger, Fenwood Music Co.;

  3. Rayburn Wright, Inside the Score, Kendor Music;

  4. Don Sebesky, The Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co.;

  5. Rick Lawn, Jazz Scores And Analysis, Sher Music Co.; 

  6. Henry Mancini, Sounds and Scores, Northridge Music Inc.;

  7. Fred Sturm, Changes Over Time: The Evolution of Jazz Arranging, Advance Music;

  8. Józef Pawłowski, Podstawy instrumentacji, cz. I i II, PWM Kraków

  9. B. Schaeffer, Wstęp do kompozycji, PWM Kraków

  10. Bill Dobbins, Jazz Arranging and Composing. A Linear Approach. Advance Music, 1986;

 

Literatura uzupełniająca

  1. Dariusz Terefenko, Teoria jazzu. Od podstaw do poziomu zaawansowanego. PWM, Kraków 2020 

  2. Iwona Lindstedt, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

  3. Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Sonoria, 2003

  4. Ludmila Ulehla, Contemporary Harmony, Romanticism through the Twelve-Tone Row, Advance Music 1994 

Ponadto: partytury i nagrania wybranych kompozytorów XX i XXI wieku.

Uwagi

Zakres tematyczny realizowany w semestrze może być modyfikowany w zależności od preferencji stylistycznych i wykonawczych studenta.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 11:54)