SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Czytanie partytur - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Czytanie partytur
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-CZP-Ć-S15_pNadGenKF25V
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie umiejętności czytania partytur oraz pracy z partyturą jako etapu przygotowawczego do pracy z zespołem.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w 1. semestrze studiów.

Zakres tematyczny

Czytanie nut w kluczach z grup G, F i C.  Transpozycja zapisanych partii instrumentalnych. 

Notacja instrumentów dętych, smyczkowych, sekcji rytmiczno-harmonicznej i głosów wokalnych.  

Łączenie odczytanych partii w grupy, analiza voicingu w grupach instrumentów oraz znaczenia poszczególnych głosów w przebiegu muzycznym.

Wykonanie odczytanych partii instrumentalnych na instrumencie klawiszowym.

Poszerzona analiza faktury i instrumentacji utworu, opanowanie umiejętności zdefiniowania elementów składowych aranżacji, łączenia głosów w grupy. 

Definiowanie przebiegów harmonicznych oraz elementów składowych formy muzycznej. 

Ocena aranżacji pod względem zawartych trudności wykonawczych, przygotowanie do pracy z zespołem. 

Budowanie własnej interpretacji na podstawie odczytanej partytury oraz wiedzy z innych dziedzin muzyki – historii, literatury, instrumentacji. Umiejętność wykreowania wyobrażenia obrazu dźwiękowego utworu na podstawie zapisu muzycznego.

 

Metody kształcenia

Indywidualna praca ze studentem, prezentacja i pokaz, ćwiczenia, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praca pisemna - przygotowanie wyciągu fortepianowego zadanego fragmentu partytury. Sprawdzian praktyczny - odczytanie a'vista i analiza zadanego fragmentu partytury.

Literatura podstawowa

Aranżacje standardów jazzowych oraz innych kompozycji na orkiestrę typu big band, np.:

FRECKLE FACE, Sammy Nestico

DEL SASSER, Sam Jones, ar. Jerzy Szymaniuk

SOLITUDE, Duke Ellington, ar. Bartosz Pernal

MOTEN SWING, Buster & Benny Moten, ar. Sammy Nestico

COMPUTER, Bob Mintzer

APRIL IN PARIS, Vernon Duke, ar. Bob Mintzer

THREE AND ONE, Thad Jones

KIDS ARE PRETTY PEOPLE, Thad Jones

Maria Schneider, wybór [z:] Maria Schneider Jazz Orchestra – Evanescence, Universal Edition, ed. Fred Sturm; edycja zawiera 9 parytur +CD

Institute of Music University of Zielona Góra Presents Big Band Series,  vol. 1 – 8.

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 18:59)