SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Instrument główny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Instrument główny
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-ING-Ć-S14_gen98J46
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Wojciech Pruszyński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Osiągnięcie właściwego brzmienia instrumentu. 

[2] Rozwijanie sprawności technicznej w grze na instrumencie.

[3] Pogłębienie świadomości harmonicznej, poczucia rytmu, artykulacji. 

[4] Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowanie skal na przykładzie różnych progresji akordowych (wraz z ich modyfikacjami).

[5] Rozwój techniki improwizacji w oparciu o materiał harmoniczny wybranych standardów jazzowych lub innych utworów zawierających elementy muzyki improwizowanej.

[6] Rozwijanie umiejętności gry a’vista. 

[7] Ukierunkowanie studenta na samodzielny rozwój zainteresowań muzycznych: rozwijanie predyspozycji twórczych w improwizacji oraz doskonalenie umiejętności samodzielnego interpretowania utworów zgodnie z kanonami stylu i formy muzycznej. 

[8] Rozwijanie umiejętności pracy jako solista oraz w dużym zespole wykonawczym.

[9] Rozwijanie umiejętności transponowania przebiegów harmonicznych.

[10] Rozwijanie umiejętności improwizacji w oparciu o wybrane formy organizacji materiału dźwiękowego (melodic structures, upper structures, improwizacja motywiczna, improwizacja atonalna, outside playing, politonalność, polirytmia).

Wymagania wstępne

Zaliczenie semestru trzeciego.

Zakres tematyczny

[1] Skale: bluesowa, pentatonika dur, moll, wszystkie modusy skali jońskiej, wszystkie modusy skali moll-melodycznej, zmniejszona, zwiększona, całotonowa, alterowana, jońska bebopowa, dorycka bebopowa, miksolidyjska bebopowa – praktyczne przykłady ich zastosowań. [2] Improwizacja na bazie progresji II-V- I, I-VI-II-V, IV-VIIb-I, progresji typu „Count Basie”, Coltrane changes. 

[3] Dźwięki przejściowe w poszczególnych skalach tzw. "passing notes”. 

[4] Znajomość wybranych form jazzowych: blues jazzowy, blues parkerowski, blues molowy, rhythm changes. 

[5] Zastosowanie i znaczenie substytutu trytonowego, tercjowego w improwizacji jazzowej. 

[6] Opanowanie różnych rodzajów artykulacji właściwej dla stylistyki jazzowej. 

[7] Techniczne podstawy gry na instrumencie: oddech, intonacja, zadęcie, artykulacja. 

[9] Etiudy jazzowe oraz klasyczne, wybrane standardy jazzowe lub inne utwory zawierające elementy muzyki improwizowanej. 

[10] Analiza, zapis melodyczno - harmoniczny i opanowanie techniczne wybranych partii solowych. 

[11] Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.

[12] Improwizacja w oparciu o wybrane formy organizacji materiału dźwiękowego (melodic structures, upper structures, improwizacja motywiczna, improwizacja atonalna, outside playing, politonalność, polirytmia). 

[13] Wybór i przygotowanie repertuaru, który zaprezentowany zostanie podczas recitalu dyplomowego.

Metody kształcenia

Ćwiczenia, zajęcia indywidualne, dyskusja dydaktyczna, próba, koncert.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

[1] Obecność na zajęciach.

[2] Przygotowanie w porozumieniu z wykładowcą repertuaru na recital dyplomowy i zaprezentowanie go publicznie.

Literatura podstawowa

FORTEPIAN:

  • Dobbins Bill, The Contemporary Jazz Pianist: A Comprehensive Approach To Keyboard Improvisation, GAMT Music Press 1978

  • Haerle Dan, Jazz Piano Voicings: Transcribed Comping From Volume 41 Body & Soul, Jamey Aebersold 1994

  • LaVerne Andy, Tons of Runs for the Contemporary Pianist, Alfred Music 1999

  • Levine Mark, Jazz Piano Book, Sher Music Co., Petaluma 1989

  • Levine Mark, Jazz Theory Book, Sher Music Co., Petaluma 1995

  • Muller Michael, The Wynton Kelly Collection: 25 Solo Transcriptions, Alfred Music 2015

  • Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995

  • Hołownia Bogdan, O Harmonii Jazzowej, HoBo Records 2012

  • Davis Suzanne, Jazz Piano Comping, Berklee Press 2012

  • Felts Randy, Reharmonization Techniques, 2002

  • Schmeling Paul and Limina Dave, Instant Keyboard, Berklee Press 2002

  • Dobbins Bill, A Creative Approach to Jazz Piano Harmony, Schott Music 2012

  • Bergonzi Jerry, Inside Improvisation, Vol. 1-7, Advance Music 1992

  • Baker David, The Bebop Scales and Other Scales in Common Use, Alfred Publishing Co Inc. 1988

  • Baker David, Learning the Bebop Language, Alfred Publishing Co Inc. 1988

  • Baker David, Techniques for Learning and Utilizing Bebop Tunes, Alfred Publishing Co Inc. 1988

  • Mance Junior, How To Play Blues Piano, Ray Brown Music 1967

  • Barrow Will, Learn and Master Piano with Will Barrow, Legacy Learning Systems 2007

  • Wise Les, Bebop Bible, Reh Publications 1982

 

GITARA:

  • Bliziński Marek, Gitara Jazzowa, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1982

  • Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995

  • Góralski Andrzej, Gitara Elektryczna, TART, Wrocław 1994

  • Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009

  • Leavitt William, Reading Studies For Guitar, Berklee Press Publications 1979

materiały DVD:

  • Pass Joe, Jazz Lines, Alfred Music 2004

  • Scofield John, Jazz - Funk Guitar, Alfred Music 2005

TRĄBKA

  • Charles Colin, Advanced Lip Flexibilities for Trumpet, New York 1972

  • Slonimski Nicolas, Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., New York, 1974

  • Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009

PUZON

  • Kleinhammer Edward, The Art of Trombone Playing, Alfred Music 1996

  • Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Intermediate; Volume 1, Alfred Music 1999

  • Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Advanced; Volume 1, Alfred Music 1999

  • Roth Michael, Svoboda Mike, The Technicques of Trombone Playing, Bärenreiter 2017

  • Johnson J.J., Exercises and Etudes For The Jazz Instrumentalist: Bass Clef Edition, Hal Leonard 2002

  • McChesney Bob, Jazz Etudes And Duets, Chesapeake Music

  • Davis Michael, 10 Minute Warm-Up Routine For Trombone, Hip-Bone Music, Nowy Jork 1997

SAKSOFON

  • Bergonzi Jerry, Inside Improvisation, Vol. 1-7, Advance Music 1992

  • Butler Hunt, Canonnball Adderley: 20 Solos, Brett Music 1990

  • Coltrane John, Porcellik Bobby, Sickler Don, The Artistry Of John Coltrane, United Artists Music 1979

  • Fishman Greg, Artist Transcriptions - Stan Getz, Hal Leonard Publishing Corporation, 1993

  • Liebman David, Developing Personal Saxophone Sound, Dorn Publications 1994

  • Middleton Andy, Melodic Improvising, Advance Music 2015

  • Pendletone Brian, 15 Tenor Solos, Sweet Pen Publishing

  • Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009

  • Rasher Sigmunt, Top-Tones For The Saxophone. Four-Octave Range, Carl Fisher

  • Weiskopf Walt, Ricker Ramon, Coltrane - A Player's Guide To His Harmony, Jamey Aebersold 2001

KONTRABAS / GITARA BASOWA:

  • Carter Ron, Building Jazz Bass Lines. A Compendium Of Techniques For Great Jazz Bass Lines, Hal Leonard 1998

  • Collman Todd, Bass Tradition, Jamey Aebersold 1985

  • Hrabe Josef, 86 Etiudes For String Bass, Carl Fisher

  • Johnson J.J., Exercises and Etudes For The Jazz Instrumentalist: Bass Clef Edition, Hal Leonard 2002

  • Niedziela Jacek, Kontrabas Jazzowy, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 2013

  • Richmond Mike, Modern Walking Bass Technique, Pedxing Music 1994

  • Reid Rufus, Rufus Reid Bass Lines, Jamey Aebersold 2010

  • Stephens Sonny, Ron Carter Bass Lines, Jamey Aebersold 2010

  • Storch Ernst, Etudes For String Bass, Vol. 1-2, Belwin Mills Publications, New York, 1900

  • Stinnett Jim, The Music Of Paul Chambers, Stinnett Music 1983

  • Wheeler Tyrone, Tyrone Wheeler Bass Lines, Jamey Aebersold 1993

PERKUSJA:

  • Thigpen Ed, The Sound of Brushes, Alfred Music 2000

  • Chaffee Gary, Time Functioning Patterns, Alfred Music 1994

  • Gary Chaffee, Rhythm & Meter Patterns, Alfred Music 1994

  • Gary Chester, The New Breed, Drums: Systems for the Development of Your Own Creativity, Hal Leonard 2006

  • George Lawrence Stone, Accents and Rebounds: For The Snare Drummer, Alfred Music 2009

  • George Wilcoxon, The All American Drummer 150 Rudimental Solos, Ludwig Masters, Boca Raton

  • DeJohnette Jack, Perry Charlie, The Art of Modern Jazz Drumming, Drum Center Publications 1988

  • Riley John, Beyond Bop Drumming, Manhattan Music Publications 2005

  • Pratt John, 128 Modern Street Beats and Rudimental Solos, Hal Leonard 2009

  • Dahlgren Marvin, Dahlgren's Drum Set Control, Spiral Bound 1969

  • Sanford Moeller, The Moeller Book The Art Of Snare Drumming, Ludwig Master Publications 2016

  • Siegfried Fink, Studien für kleine Trommel, Musiknoten 2000

  • Houghton Steve, Studio and Big Band Drumming, Ring Bound 1985

materiały DVD:

  • Weckl Dave, Back to Basics: An Encyclopedia of Drumming Techniques, Alfred Music 2003

  • Weckl Dave, Next Step, Alfred Music 2003

Literatura uzupełniająca

GITARA:

  • Pease Ted, Jazz Composition. Theory And Practice, Berklee Press Publications 2003

  • Lesicki Artur, Jak oni to robią, Wydawnictwo Muzyczne Absonic 2008

  • Lesicki Artur, Rzemiosło i sztuka cz. 1 i 2, Wydawnictwo Muzyczne Absonic 2010

  • Coker Jerry, Improvising Jazz, Touchstone 1987

PUZON:

  • Arban Laurent, Complete Arban's Famous Method for Slide and Valve Trombone and Baritone in Bass Clef, Carl Fisher 1936

  • Baker David, Jazz Styles & Analysis: Trombone, Maher 1973 

  • Coker Jerry, Paterns For Jazz, Studio P/R 1970

FORTEPIAN:

  • Czerny Carl, Ćwiczenia Ośmiotaktowe, Polskie Wydawnictwo Muzyczne

  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia, 313 wprawek na fortepian, Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1992

Uwagi

Ze względu na odmienną specyfikę instrumentów poniżej przedstawiono szczegółowy zakres tematyczny:

FORTEPIAN:

  • Wykształcenie prawidłowych układów akordów - voicing (prawa i lewa ręka);

  • Ćwiczenia sprzyjające rozwojowi elementu harmonicznego (akord, skala faktura);

  • Nauka akompaniamentu (comping) - opracowanie pamięciowe jak największej ilości standardów jazzowych;

  • Opanowanie umiejętności gry a’vista (zwłaszcza z zapisu funkcyjnego)

  • Praca nad artykulacją i "timem";

  • Nauka gry zespołowej (combo).

  • Poznanie różnorodnych stylów fortepianowych.

GITARA:

  • Wszystko o instrumencie - budowa gitary elektrycznej, dobór właściwego rodzaju strun oraz prawidłowa regulacja instrumentu.

  • Zagadnienia techniczne: rodzaje kostkowania, technika lewej ręki;

  • Problemy artykulacyjne: technika „hammer-on”, „pull-off”, slide, artykulacja charakterystyczna dla różnych stylów muzycznych.

  • Rozwijanie techniki instrumentalnej poprzez pracę z metronomem. Praca nad brzmieniem instrumentu.

  • Rozwijanie techniki akordowej poprzez zastosowanie przewrotów akordów w technice „drop two” oraz voicingów.

  • Gra a’vista w oparciu o podręcznik Williama G. Leawitta pt: „Reading Studies for Guitar” (tom I, II).

  • Improwizacja w oparciu o skale (bluesową, pentatoniczną molową i durową, jońską, dorycką, frygijską, lidyjską, miksolidyjską, eolską, lokrycką, zmniejszoną, całotonową, alterowaną, molową melodyczną i molową harmoniczną) oraz w oparciu o formę 12-taktowego bluesa (analiza wybranych nagrań).

  • Rozwijanie techniki gry w oparciu o ćwiczenia oparte na materiale dźwiękowym w/w skal: interwały, pasaże oparte na czterodźwiękach septymowych zbudowanych na kolejnych stopniach wybranej skali.

KONTRABAS / GITARA BASOWA:

  • Praca z metronomem (tempa średnie i wolne, beat na 2 i 4; tempa szybkie-beat na 1 i 3, oraz 2 i 4; inne metrum);

  •  Problemy artykulacyjne: legato, arco w jazzie, arpeggio 2-, 3- i 4-dźwiękowe;

  • Budowa linii basowych typu walking w oparciu o harmonię utworu, latynoskie linie basowe;

  • Gra a’ vista (w tym partie big–bandowe);

  • Etiudy, standardy obowiązkowe (według listy);

  • Transkrypcje kontrabasowej solówki jazzowej;

  • Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.

PERKUSJA:

  • Poznanie podstawowych technik gry na instrumentach perkusyjnych używanych we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej – trzymanie pałek, różne rodzaje uderzeń, technika nóg. Efektywne sposoby ćwiczenia poszczególnych technik gry. Praca z metronomem oraz z nagraniami;

  • Rozwijanie improwizacji w grze na instrumentach perkusyjnych w oparciu np. o technikę werblową oraz dobór brzmień poszczególnych instrumentów;

  • Improwizacja;

  • Nauka gry miotełkami – różne techniki i style;

  • Praca z sekcją rytmiczną - rozwijanie umiejętności akompaniamentu;

  • Poznawanie form i stylów w muzyce jazzowej i rozrywkowej: jazz, rock, blues, fusion, rytmy latynoskie - na przykładach obowiązujących standardów;

  •  Nieregularne metrum w różnych stylach muzycznych.

Zakres tematyczny dla trąbki, puzonu i saksofonu nie wymaga szczegółowego uzupełnienia.


Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Pruszyński (ostatnia modyfikacja: 11-04-2022 11:49)