SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia kultury i literatury popularnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia kultury i literatury popularnej
Kod przedmiotu 09.2-WH-LPKSGP-HKiLP-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literatura popularna i kreacje światów gier
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Bogdan Trocha
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zdobycie wiedzy na temat ewolucji tekstów mających wpływ na współczesną literaturę popularną.

Zapoznanie się z nowożytną i współczesną literaturą popularną.

Uzyskanie wiedzy na temat podstawowych paradygmatów powieściowych w ramach genologii literatury popularnej.

Poznanie najważniejszych mechanizmów rządzących ewolucją literatury i kultury popularnej oraz masowej.

Znajomość wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy kulturą popularną: muzyka, film, komiks, moda a tekstami literatury popularnej.

Poznanie mechanizmów kulturowych i cywilizacyjnych, takich jak wojna, rewolucja, terror, globalizacja, sekularyzacja, posthumanizm i transhumanizm mających wpływ na literaturę popularną.

 

Wymagania wstępne

Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu historii literatury popularnej, teorii literatury popularnej i popkultury.

Zakres tematyczny

wykłady:

  1. Powstawanie gatunków literatury popularnej. Zasadnicze schematy fabularne.
  2. Ewolucja kultury popularnej, jej zasadnicze mechanizmy oraz związki z literaturą popularną.
  3. Literatura popularna XIX wieku główne nurty i tendencje
  4. Ewolucja powieści fantasy
  5. Ewolucja powieści science fiction
  6. Ewolucja horroru
  7. Ewolucja powieści kryminalnej
  8. Ewolucja  thrillera
  9. Ewolucja romansu
  10. Związki kina i powieści popularnej
  11. Związki gier i powieści popularnych
  12. Polityka i globalizacja w literaturze popularnej
  13. Zmiany w obrębie fikcji spekulacyjnej

ćwiczenia:

  1. Zajęcia organizacyjne oraz wprowadzenie do przedmiotu
  2. Fantastyka wieku XIX
  3. Powieść popularna w XIX wieku
  4. Początki i rozwój literatury fantasy
  5. Fantasy: koniec baśni dla dorosłych
  6. „Złota era” fantastyki naukowej
  7. „Nowa Fala” w SF
  8. Rozwój SF i najnowsze trendy
  9. Ewolucja horroru
  10. Od opowiadań detektywistycznych do powieści kryminalnej
  11. Thriller
  12. Telewizja. Rozwój medium. Seriale
  13. Komiks
  14. Historia gier wideo

Metody kształcenia

Metody nauczania teoretycznego (elementy wykładu problemowego, objaśnienia – w przypadku wykładów) i praktycznego (dyskusja, analiza tekstu, prezentacja – na ćwiczeniach).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Systematyczny i aktywny udział w zajęciach, zapoznawanie się ze wskazanymi lekturami i grami, wykład zakończony egzaminem, ćwiczenia zakończone kolokwium oraz pracą semestralną.

Skala procentowa: bdb - 80%-100%, dobry - 65% - 79%, dostateczny - 40% - 64%, niedostateczny - poniżej 40%.

Literatura podstawowa

Howe S., Niezwykła historia Marvel Comics, tłum. B. Czartoryski, Kraków 2013.

Leś M., Fantastyka socjologiczna Poetyka i myślenie utopijne, Białystok 2008.

Lemann N., Historie alterantywne i steampunk w literaturze, Łódź 2019.

Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Warszawa 1996.

Gemra A., Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i Monstrum Frenkensteina w wybranych utworach, Wrocław 2008.

Żabski T., Proza jarmarczna XIX wieku. Próba systematyki gatunkowej, Wrocław 1993.

Fiske, J. Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.

Trębicki G. Fantasy ewolucja gatunku, Kraków 2007.

Lasić S. Poetyka powieści kryminalnej, Warszawa 1976.

Martuszewska A., „Ta Trzecia” Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1999.

Asimov I., Magia i złoto, Poznań 2000.

Tolkien J.R.R., O baśniach, [w:] tegoż, Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa, Warszawa 2008.

Trocha B., Degradacja mitu w literaturze fantasy, Zielona Góra 2009.

Horror

Shelley,M. Frankenstein, Warszawa 1987.

Poe, A.E.Opowiadania, Warszawa 2009.

Lovecraft H.P. , Zew Cthulhu, Toruń 2004.

James M.R. , Opowieści starego antykwariusza, Toruń 2005.

Lumley B., Nekroskop, t. 1, Gdańsk 1991.

Connolly, J. Nokturny, Toruń 2006.

Masterton G. , Manitou, Poznań 2018.

Levin I, Dziecko Rosemary, Kraków 1988.

Rice A. , Wywiad z wampirem, Poznań 2000.

King S., Lśnienie, Poznań 2009.

Peake M., Tytus Groan, Poznań 2004.

Pielewin W., EmpireV, Warszawa 2008.

Meyer S., Zmierzch, Warszawa 2005.

Matheson R., Jestem legendą, Warszawa 2008.

Kryminał

Christie A., Tajemnica lorda Listerdale’a, Wrocław 2015.

Doyle A.C., Księga wszystkich dokonań Sherlocka Holmesa, Kolonia Lesznowola 2010.

Simenon G., Tajemnica komisarza Maigret, Warszawa 1980.

Leblanc M., Arsen Lupin, t.2 Arsene Lipin kontra Herlock Sholmes, Warszawa 2009.

Chandler R., Kłopoty to moja specjalność, Gdańsk 1990.

Tenże, Morderca w deszcze, [:] tegoż, Morderca w deszczu, Warszawa 1990.

Hammett D., Sokół maltański, Warszawa 1988.

Spillane M., Ja jestem sądem, Kraków 2008.

Bruen K., Strażnicy bezprawia, Warszawa 2008.

Pike R.L., Bullit, Toruń 2001.

Hitchcock A., Gry i zabawy morderców, Kraków 1994.

Sjöwall M., Wahlöö P., Śmiejący się policjant, Warszawa 1973.

Mankel H., Piramida, Warszawa 2011.

 Larsson S., Millenium, Warszawa 2014.

Reichs K., Diabelskie kości, Warszawa 2009.

Krajewski M., Śmierć w  Breslau, Wrocław 1999.

Sensacja, powieść szpiegowska, powieść wojenna

MacLean A., Działa Nawarony, Warszawa 1990.

, Forsyth F., Negocjator, Warszawa 2009.

Fleming I., James Bond. Pozdrowienia z Rosji, Warszawa 2008.

Przymanowski J., Czterej pancerni i pies, Warszawa 1973.

Follett, K. Trójka, Warszawa 1991.

Follett J., Diabelskie ultimatum, Warszawa 1995.

Higgins J.,  Orzeł wylądował, Poznań 1990.

Le Carre J., Ze śmiertelnego zimna, Kraków 1990.

Ludlum R., Tożsamość Bourne’a, Poznań 1990.

Thriller

Berry S., Trzecia tajemnica, Katowice 2007.

Grisham J., Firma, Warszawa 2009.

Forysyth F., Czysta robota, Warszawa 2009.

Reich Ch., Bankier diabła, Warszawa 2009.

Byrnes M., Święte kości, Katowice 2007.

Abecassis E., Skarb świątyni, Warszawa 2006.

Brown, Kod Leonarda Da Vinci D., Warszawa 2005.

 Martigli C.A., 999 Ostatni strażnik, Katowice 2011.

Savile S., Srebro, Warszawa 2010.

Science Fiction

Verne J., 20 000 mil podmorskiej żeglugi, Warszawa 2004.

Doyle A.C., Zaginiony świat, Warszawa 1956.

Wells, H.G. Wehikuł  czasu, Warszawa 1994.

Tenże, Wojna światów, Warszawa 1987.

Jerfemow J. Mgławica Andromedy, Warszawa 1963.

Simak C., Stacja tranzytowa, Warszawa 1993.

A. Heinlein R.A., Władcy marionetek, Warszawa 1991.

Tenże, Obcy w obcym kraju, Warszawa 2020.

 Dick, Blade Runner, Ph. K. Poznań 2000.

Tenże, Ubik, Kraków 1975.

 Clarke A.C., Odyseja kosmiczna, t. 1-4, Kraków 2012.

Bradbury R, 451˚ Fahrenheita, Warszawa 1993.

Asimov I, Fundacja, Poznań 1987.

Gaiman N., Dym i lustra, Warszawa 2002.

Stephenson N., Zamieć, Poznań 1999.

Gibson W., Trylogia Ciąg, Warszawa 2015.

Herbert F., Diuna, Gdańsk 1992.

Strugaccy A.i B. , Trudno być bogiem, Warszawa 1983.

Anderson P., Genesis, Stawiguda 2010.

 Disch T.M., Na skrzydłach pieśni, Stawiguda 2007.

Famer Ph. J., Najwspanialszy parostatek, Warszawa 1997.

Aldiss B., Non Stop , Poznań 2002.

Silverberg R. , Czas przemian, Poznań 1992.

McDonald  I., Rzeka bogów, Warszawa 2009.

Mievill CH.e, Dworzec Perdidio, Poznań 2003.

Bacigalupi P., Nakręcana dziewczyna, Pompa numer sześć, Warszawa 2011.

Simmons D., Hyperion, Warszawa 2015.

Brunner J., Ślepe stado, Warszawa 2016.

Chiang T, 62 litery, Stawiguda 2010.

Fantasy

Lord Dunsany, Córka króla elfów, Warszawa 2009.

E. Howard R.E., Conan Barbarzyńca, Warszawa 2009.

Anderson P., Trzy serca I trzy lwy, Poznań 1995.

Sprague de Camp L. , Fletcher Pratt, Żelazne zamczysko, Warszawa 1999.

Tolkien J.R.R.,  Władca Pierścieni, Warszawa 1998.

Dickson G.R., Smok i Jerzy, Warszawa 1991.

Zelazny R., Dilvish przeklęty i Kraina przemian, Warszawa 1993.

Tenże, cykl Amber, Warszawa 1992.

Lion Oldi H., Heros powinien być jeden, t. 1-2, Lublin 2009.

 McKillip P., trylogia Mistrz zagadek, Warszawa 1999.

T., trylogia Pamięć, Smutek i Cierń, Poznań 1994.

Le Guin U., cykl Ziemiomorze, Gdańsk 1990.

Lawhead S., cykl Pendragon, Poznań 1996.

O’Leary P., Dar, Poznań 1999.

Martin G.R.R., cykl Pieśń Lodu i Ognia, Poznań 1998.

Erikson S., cykl Malazańska księga poległych, t. 1-10, Warszawa 1999-2009.

.Swanwick M., Córka Żelaznego Smoka,  Warszawa 1998.

Komiksy

Rosiński, Van Hamme – Thorgal

Gościnny, Uderzo – Przygody Asterixa i Obelixa

Mezieres, Pierre Christin - Valerian

Papcio Chmiel – Tytus, Romek i Atomek

Baranowski T. – Skąd się bierze woda sodowa

Moore A. – Liga Niezwykłych Dżentelmenów, Strażnicy, V jak Vendetta

Ennis G. – Kaznodzieja

Christa J. – Kajko i Kokosz

Parowski, Polch, Rodek – Funky Koval Spiegelman – Maus

Gaiman N. – Sandman

Filmy

STAR WARS: Nowa nadzieja, reż. i scen.: George Lucas, 1977.

Poszukiwacze zaginionej arki, reż. Steven Spielberg, 1981.

Kompania braci, reż. Tom Hanks, 2001.

Milczenie owiec, reż. J. Demme, 1991.

Siedem, reż. D. Fincher 1996.

Ptaki, reż. A. Hitchcock, 1963.

Nagi instynkt, reż. P. Verhoeven, 1992.

Kod Leonarda da Vinci, reż. R. Howard, 2006.

Mission: Impossible, reż. B. de Palma, 1996.

Seriale: wybrane odcinki

Porucznik Columbo

Bonanza

Kosmos 1999

Kojak

Archiwum X

Przyjaciele T. Pratchett, Kolor magii, Warszawa 1994.

Literatura uzupełniająca

A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.

P. Kowalski, Parterowy Olimp, Wrocław 1988.

Czubaj M. Etnolog w Mieście Grzechu Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk 2010.

Kino nowej przygody, Szyłak J. i inni, Gdańsk 2011.

Cegielski T., Detektyw w krainie cudów Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności 1841-1941, Warszawa 2015.

P. Kowalski, (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni. Studia o literaturze i kulturze popularnej, Opole 1996.

P. Kowalski, Popkultura i humaniści. Daleki od kompletności remanent spraw, poglądów i mistyfikacji, Kraków 2004.

Good Fiction Guide, ed. by Jane Rogers, Oxford 2001.

Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 2006.

Komiks i jego konteksty, red. I. Kiec, M. Traczyk, Poznań 2014.

Gąsowska L., Fan Fiction Nowe formy opowieści, Kraków 2015.

Aarseth E., Cybertekst Spojrzenia na literaturę ergodyczną, tłum. M. Pisarski i inni, Kraków 2014.

Reynolds S., Retromania Jak popkultura żywi się własną przeszłością, tłum. F. Łobodziński, Warszawa 2018.

Kraska M., Prosta szuka zabijania Figury czytania kryminału, Gdańsk 2013.

Mazurkiewicz A., Z problematyki cyberpunku, Łódź 2014.          

Has-Tokarz A., Horror w literaturze wspólczesnej i filmie, Lublin 2011.

Clute J., The Illustrated Encyclopedia of SF, London 1995.

Clute J., Grant. J., The Encyclopedia of Fantasy, New York 1999.

Graaf V., Homo futurus, Warszawa 1975.

Jameson F., Archeologie przyszłości Pragnienie zwane utopią i inne fantazje naukowe, Kraków 2011.

Dziadkowiak K., Tolkienowska koncepcja fantasy mitopoetycznej. Próba badania teologicznego. Anatomia Fantastyki nr 16, 2011.

Fulińska A., Dlaczego literatura popularna jest popularna, Teksty Drugie nr 4, 2003.

Martuszewska A., Kłopoty z terminologią genologiczną współczesnej prozy narracyjnej, Lit i Kult Pop, tom 6, 1997.

Martuszewska A., Ta trzecia. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997.

Sapkowski A., Rękopis znaleziony w..., Warszawa 2001.

Tucker R., Mordobicie, Warszawa 2018.

Fantastyczność i cudowność, red. T. Ratajczak, B. Trocha (wybrane tomy i artykuły).

KłoskowskaA. , Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.

JastrzębskJ. i, Czas relaksu. O literaturze masowej i jej okolicach, Wrocław 1982.

Kowalski,P. Papierowy Olimp, Wrocław 1988.

Dunin J., Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Łódź 1974.

Eco U., Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, przeł. P. Salwa, Warszawa 2010.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Bogdan Trocha (ostatnia modyfikacja: 09-05-2022 09:45)