SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Imaginarium kultury i literatury popularnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Imaginarium kultury i literatury popularnej
Kod przedmiotu 09.2--LPKSGP-INiLP-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literatura popularna i kreacje światów gier
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Grabias - Banaszewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Wykład skoncentrowany zostanie wokół takich zagadnień jak:

  • elementy wyobrażone obecne w kulturze i literaturze popularnej,
  • wpływ baśni, mitów i legend na kreację światów i postaci,
  • przedmiot i podmiot imaginarium.

Nadrzędnym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wyżej wymienioną tematyką oraz ewolucją motywów, co pozwoli na wykreowanie autorskich koncepcji.  Ćwiczenia będą miały wymiar praktyczny, dzięki czemu uczestnicy sprawdzą swoje kompetencje pracy w zespole oraz ocenią własny potencjał twórczy.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu literaturoznawstwa zdobyta na 2 semestrze studiów.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Zajęcia organizacyjne (przedstawienie zakresu przedmiotu, omówienie zasad i form zaliczenia, przedstawienie literatury, wysłuchanie oczekiwań studentów, powtórzenie terminologii z zakresu teorii literatury popularnej).
  2. Specyfika światów wyobrażeniowych
  3. Krainy mityczne
  4. Krainy baśniowe i legendarne.
  5. Mapy światów fantastycznych i uniwersów futurystycznych.
  6. Miasto (miasta-światy, topografia miasta, gród, zamek).
  7. Topos labiryntu.
  8. Uniwersum kosmiczne (miasta futurystyczne, przestrzeń naturalna i sztuczne).
  9. Cyberprzestrzeń i wirtualna rzeczywistość.
  10. Podmioty w imaginarium.
  11. Bestiariusz mitologiczny.
  12. Imaginarium ludowe.
  13. Monstra popkultury (nadmiar, brak, podwojenie).
  14. Wyobrażenia obcego.
  15. Wyobrażenia cyborga i androida.

 

Ćwiczenia

1. Podstawy rysunku (2)*:

  • 1a: przestrzeń, kadr, perspektywa, proporcja, światłocień
  • 1 b: skalowanie postaci w perspektywie, rysowanie prostych brył. Omówienie zadań zaliczeniowych

2. Concept art (termin, zasady budowy, wymogi techniczne, zastosowanie, szukanie referencji i budowanie bazy zdjęć)(1)

  1. 3. Kreacja świata – concept art baśniowej lub mitycznej krainy(3)
  • 3a: perspektywa powietrzna, pejzaż
  • 3b: obiekt w perspektywie
  • 3c: rysowanie wnętrz i budynków

4. Potwory, monstra, bestie, stwory fantastyczne, mutanty - concept art postaci (3)

  • 4a: proporcje i anatomia, podstawowe zasady kompozycji
  • 4b: hybryda - tworzenie nowego gatunku
  • 4c: bestia w swoim środowisku

5. Ewolucja bohatera – na podstawie wybranej postaci z literatury i kultury popularnej (1)

6. Sztuka kartografii – rysowanie mapy na postawie opisu przestrzeni (1)

7. Prezentacja prac zaliczeniowych (omówienie koncepcji, przygotowanie wystawy końcowej) (1)

 

 

*jednostki lekcyjne

Zagadnienia omówione zostaną w oparciu o literaturę przedmiotu oraz wybrane utwory z obszaru  literatury, filmu, gier i malarstwa.

Metody kształcenia

Ćwiczenia: dyskusja, analiza tekstu źródłowego, praca koncepcyjna, praca w grupie.

Wykład: metoda podawcza, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

  • aktywny udział w zajęciach,
  • przygotowanie i zaprezentowanie dwóch projektów typu concept art: postać i świat.

Wykład:

  • egzamin pisemny.

Literatura podstawowa

Adamowicz I., Annały cyberpunku, „Feniks” 1991, nr 5.

Atwood M., Opowieść podręcznej, przekł. Zofia Uhrynowskiej-Hanasz, Warszawa1986.

Berg T. R., Teatr świata. Mapy, które tworzą historię, przeł. M. Gołębiewska-Bijak, Kraków 2018. 

Borges J. L., Zoologia fantastyczna, Warszawa 1983.

Copper J. C., Zwierzęta symboliczne i mityczne, Poznań 1998.

Huxley A.,  Nowy wspaniały świat, przekł. Bogdan Baran, Warszawa 2002.

Johnston J., Chiang D. Star Wars Art: Koncepty, tłum. M. Bauer, Warszawa 2017. 

Kozak Ł., Stare obrazki ze zwierzętami (fanpege).

Lovecrafta H. P., Zew Cthulhu (dowolne wydanie).

Maj K. M., Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych, Kraków 2015.

Maj K. M., Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania, Kraków 2019.

Marcela M., Monstruarium nowoczesne, Katowice 2015.

Nowakowski A., Fantastyczne światy na okładkach i w ilustracjach książek oraz czasopism od wieku XIX do lat 80 wieku, Kraków 2014.

Pełka L. J., Polska demonologia ludowa (dowolne wydanie).

Rewers  E.,  Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków 2015.

Sacha-Piekło M., Zaświaty i krainy mityczne, Kraków 1999.

Sławiński J., Przestrzeń w literaturze: elementy rozróżnienia i wstępne oczywistości, [w:] tegoż, Próby teoretycznoliterackie, Kraków 2000.

Stepnowska T., Spory o istotę i granicę światów przedstawionych fantastyki, [w:] Tekstowe światy fantastyki, Białystok 2017, s. 11-21.

Szacki J., Spotkania z utopią. Warszawa 1980.

Zych P., Vargas W., Bestiariusz słowiański, Olszanica 2012.

Literatura uzupełniająca

Bajtlik J., Nić Ariadny. Mity i legendy, Warszawa 2018.

Bioware, The Art of Dragon Age: Inquisition, Dark Horse Comics (dowolne wydanie).

Bocian, K., Odmienne stany cielesności. Antropologia ciała w polskiej literaturze fantastyczno- -naukowej (1989-2005),  Kraków 2009.

Narracja fantastyczna, pod red. K. Olkusz, K.M. Maj, Kraków 2017.

Olkusz K., Przestrzeń strachu. O mieście we współczesnej polskiej fantastyce grozy, „Kultura Miasta” 2010, z. 1 ,  s. 45-52.

Oramus D., Imiona Boga. Motywy metafizyczne w fantastyce drugiej połowy XX w., Kraków 2011.

Publikacje z serii Wielka księga (Smoki, Kosmos, Dinozaury), Wydawnictwo Wilga.

Sztuka rysowania, Wydawnictwo Arkady (dowolne wydanie).

Topografia podróży, pod red. A. Całek, Wrocław 2020.

Wasiński S., Światy mityczne, światy logiczne. Odmienne wizje w twórczości Studia Ghibli, „Litteraria Copernicana” 2014, z. 2(14), s. 245-261.

Wieczorkiewicz A., Monstruarium, Gdańsk 2019.

Wieczorkiewicz A., Muzeum ludzkich ciał, Gdańsk 2000.

Żyto K., Strategie labiryntowe w filmie fikcji, Łódź 2010.

Filmy:

Fritz L. (reż.) Metropolis, 1927.

Legendarne bestie, Londyn 2018 (https://vod.pl/legendarne-bestie).

Lucas G. (reż.) Gwiezdne wojny, część I: Mroczne widmo, 1999.

Scott R. (reż.)  Łowca androidów, 1982.

Wimmer K. (reż.) Equilibrium, 2002.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 20-03-2023 19:37)