SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Digital storytelling |
Kod przedmiotu | 08.9--LPKSGP-DS-S20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literatura popularna i kreacje światów gier |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Wykład:
Celem przedmiotu jest przedstawienie wiedzy na temat digital storytellingu - opowiadania historii poprzez media cyfrowe. Student zostaje zapoznany z fundamentalnym dla człowieka znaczeniem opowieści oraz wpływem rozwoju technologii komunikacyjnych na sposób opowiadania historii. Poznaje różne rodzaje, aspekty oraz ujęcia cyfrowych opowieści.
Ćwiczenia:
Celem ćwiczeń jest trening w konstruowaniu własnej cyfrowej opowieści. Student zapoznaje się z różnymi narzędziami i metodami wykorzystywanymi w digital storytellingu.
Bierna znajomość języka angielskiego pozwalająca na pracę z tekstem w tym języku. Ogólna wiedza dotycząca kultury cyfrowej.
Wykład:
1. Wprowadzenie do storytellingu.
2. Transmedialność opowieści.
3. Digital storytelling - pojęcie, definicje, historia.
4. Rodzaje cyfrowych opowieści.
5. Web 2.0 Storytelling.
6. Przykłady cyfrowych opowieści: poezja cyfrowa, interactive drama, film interaktywny.
7. Gry cyfrowe jako architektura narracyjna.
8. Gry rzeczywistości alternatywnej.
9. Digital storytelling w AR i VR.
10. Cyfrowe opowieści z archiwaliów.
11. Digital storytelling oparty na lokalizacji.
12. Digital storytelling oparty na danych.
13. Audiostorytelling: podcast.
14. Zastosowania cyfrowych opowieści.
Ćwiczenia:
Zakres tematyczny:
1. Wybór tematu, identyfikacja odbiorcy.
2. Tworzenie skryptu.
3. Gromadzenie i selekcja materiałów cyfrowych (WeVideo, Canva).
4. Tworzenie scenorysu (Storyboarder).
5. Realizacja cyfrowej opowieści.
6. Upublicznianie i promocja.
7. Hipertekst (Storyspace).
8. Hiperfikcja (Twine).
9. Memy.
10. Machinimy i screencasty (Screenr).
11. Grywalizacja a digital storytelling, grywalizacja narracyjna.
12. Networked narrative: opowieść jako narzędzie aktywizmu.
13. Prawo autorskie i ramy etyczne tworzenia cyfrowych opowieści.
Wykład:
Wykład z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia:
Projekt praktyczny, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uczestnictwo w dyskusji, realizacja zadań domowych, przygotowanie projektu, egzamin pisemny (uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z egzaminu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2). Limit nieobecności możliwych do odrobienia podczas konsultacji wynosi: 3 (dotyczy ćwiczeń).
Wykład:
Handler Miller C., Digital Storytelling: A Creator's Guide to Interactive Entertainment.
Lambert J., Digital Storytelling: Capturing Lives, Creating Community.
Hartley J., Story Circle: Digital Storytelling Around the World.
Crawford Ch., Chris Crawford on Interactive Storytelling.
Jenkins H., Game Design as Narrative Architecture.
Szilas N., The future of interactive drama.
Ćwiczenia:
Świątecka A., Digital Storytelling. Podręcznik dla edukatorów.
Górska M., Visual storytelling : jak opowiadać językiem video.
Shifman L., Memes in Digital Culture.
Salter A., Building Interactive Stories [w:] The Routledge Companion to Media Studies and Digital Humanitie.
Phillips A., A Creator's Guide to Transmedia Storytelling: How to Captivate and Engage Audiences Across Multiple Platform.
Giakalaras M., Gamification and Storytelling.
Wykład:
Noah Harari Y., Sapiens. Od zwierząt do bogów.
Dukaj J., Po pismie.
McGonigal J., This Is Not a Game: Immersive Aesthetics and Collective Play.
Mukherjee S., Video Games and Storytelling.
Ćwiczenia:
Nick Monfort: Twisty little passages: An Approach to interactive fiction.
An Xiao Mina: Memes to Movements: How the World's Most Viral Media Is Changing Social Protest and Power.
Bereznak A., Home Is Where the Photo Booth Is: How Instagram Is Changing Our Living Spaces.
Schrumm K., Oral History in the Digital Age.
Zmodyfikowane przez dr Kamil Kleszczyński (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 00:02)