SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Digital storytelling - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Digital storytelling
Kod przedmiotu 08.9--LPKSGP-DS-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literatura popularna i kreacje światów gier
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Kamil Kleszczyński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Wykład:

Celem przedmiotu jest przedstawienie wiedzy na temat digital storytellingu - opowiadania historii poprzez media cyfrowe. Student zostaje zapoznany z fundamentalnym dla człowieka znaczeniem opowieści oraz wpływem rozwoju technologii komunikacyjnych na sposób opowiadania historii. Poznaje różne rodzaje, aspekty oraz ujęcia cyfrowych opowieści.

 

Ćwiczenia:

Celem ćwiczeń jest trening w konstruowaniu własnej cyfrowej opowieści. Student zapoznaje się z różnymi narzędziami i metodami wykorzystywanymi w digital storytellingu.

Wymagania wstępne

Bierna znajomość języka angielskiego pozwalająca na pracę z tekstem w tym języku. Ogólna wiedza dotycząca kultury cyfrowej.

Zakres tematyczny

Wykład:

1. Wprowadzenie do storytellingu.
2. Transmedialność opowieści.
3. Digital storytelling - pojęcie, definicje, historia.
4. Rodzaje cyfrowych opowieści.
5. Web 2.0 Storytelling.
6. Przykłady cyfrowych opowieści: poezja cyfrowa, interactive drama, film interaktywny.
7. Gry cyfrowe jako architektura narracyjna.
8. Gry rzeczywistości alternatywnej.
9. Digital storytelling w AR i VR.
10. Cyfrowe opowieści z archiwaliów.
11. Digital storytelling oparty na lokalizacji.
12. Digital storytelling oparty na danych.
13. Audiostorytelling: podcast.
14. Zastosowania cyfrowych opowieści.

 

Ćwiczenia:

Zakres tematyczny:
1. Wybór tematu, identyfikacja odbiorcy.
2. Tworzenie skryptu.
3. Gromadzenie i selekcja materiałów cyfrowych (WeVideo, Canva).
4. Tworzenie scenorysu (Storyboarder).
5. Realizacja cyfrowej opowieści.
6. Upublicznianie i promocja.
7. Hipertekst (Storyspace).
8. Hiperfikcja (Twine).
9. Memy.
10. Machinimy i screencasty (Screenr).
11. Grywalizacja a digital storytelling, grywalizacja narracyjna.
12. Networked narrative: opowieść jako narzędzie aktywizmu.
13. Prawo autorskie i ramy etyczne tworzenia cyfrowych opowieści.
 

Metody kształcenia

Wykład:

Wykład z prezentacją multimedialną.

 

Ćwiczenia:

Projekt praktyczny, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uczestnictwo w dyskusji, realizacja zadań domowych, przygotowanie projektu, egzamin pisemny (uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z egzaminu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2). Limit nieobecności możliwych do odrobienia podczas konsultacji wynosi: 3 (dotyczy ćwiczeń).

Literatura podstawowa

Wykład:

Handler Miller C., Digital Storytelling: A Creator's Guide to Interactive Entertainment.

Lambert J., Digital Storytelling: Capturing Lives, Creating Community.

Hartley J., Story Circle: Digital Storytelling Around the World.

Crawford Ch., Chris Crawford on Interactive Storytelling.

Jenkins H., Game Design as Narrative Architecture.

Szilas N., The future of interactive drama.

 

Ćwiczenia:

Świątecka A., Digital Storytelling. Podręcznik dla edukatorów.

Górska M., Visual storytelling : jak opowiadać językiem video.

Shifman L., Memes in Digital Culture.

Salter A., Building Interactive Stories [w:] The Routledge Companion to Media Studies and Digital Humanitie.

Phillips A., A Creator's Guide to Transmedia Storytelling: How to Captivate and Engage Audiences Across Multiple Platform.

Giakalaras M., Gamification and Storytelling.

Literatura uzupełniająca

Wykład:

Noah Harari Y., Sapiens. Od zwierząt do bogów.

Dukaj J., Po pismie.

McGonigal J., This Is Not a Game: Immersive Aesthetics and Collective Play.

Mukherjee S., Video Games and Storytelling.

 

Ćwiczenia:

Nick Monfort: Twisty little passages: An Approach to interactive fiction

An Xiao Mina: Memes to Movements: How the World's Most Viral Media Is Changing Social Protest and Power.

Bereznak A., Home Is Where the Photo Booth Is: How Instagram Is Changing Our Living Spaces.

Schrumm K., Oral History in the Digital Age.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Kamil Kleszczyński (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 00:02)