SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-APiPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, potrzeb rozwojowych i specyficznych problemów typowych dla tego okresu rozwoju człowieka oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki.
Student posiada wiedzę o normie i zaburzeniach w zakresie procesów rozwoju człowieka w cyklu życia.
Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychopatologia rozwoju.
Wykład:
1. Wczesna i późna adolescencja - charakterystyka tendencji rozwojowych specyficznych dla każdego okresu. Różnice w zakresie kompetencji i potrzeb rozwojowych u młodszych i starszych adolescentów.
2. Charakterystyka typowych zadań i tendencji rozwojowych związanych z formowaniem tożsamości w okresie adolescencji w różnych ujęciach teoretycznych (klasycznych i współczesnych)
3. Indywidualne aspekty i uwarunkowania rozwoju młodzieży. Różnice indywidualne istotne dla rozwoju w okresie adolescencji.
Ćwiczenia:
1. Najczęściej spotykane problemy okresu adolescencji z uwzględnieniem kontekstu środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego, a także nowych wyzwań związanych z postępem technologicznym.
2. Problemy i zakłócenia w procesie formowania tożsamości oraz ich rozwojowe konsekwencje: kryzys tożsamości , depresje młodzieńcze i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania.
3. Specyfika formowania tożsamości u adolescentów ze specjalnymi potrzebami.
4. Zaburzenia występujące w okresie adolescencji i ich uwarunkowania: zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne.
5. Pomoc psychologiczna ukierunkowana na wspieranie realizacji zadań rozwojowych okresu adolescencji.
Wykład:Wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia: dyskusja, metoda przypadków, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z wykładów jest oceną z egzaminu pisemnego: dwa pytania otwarte. Ocenę oblicza się na podstawie punktów uzyskanych z egzaminu, które są przeliczane na stopnie wg. skali:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.
Ocena z ćwiczeń jest oceną z przygotowania projektu, modyfikowaną udziałem w dyskusji (możliwość podwyższenia oceny o 1 stopień). Temat każdego indywidualnego projektu wypracowany jest podczas dyskusji na pierwszym spotkaniu. Po przygotowaniu każdy projekt jest prezentowany podczas zajęć i podlega dyskusji w grupie.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń
Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińska A., Tożsamość u progu dorosłości. Poznań 2017.
Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk 2004.
Radziwiłłowicz W., Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010
Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków 2006
Oleszkowicz A., Senejko A. Psychologia dorastania, Warszawa, 2017
Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995
Popielarska A, Popielarska M., Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 2000.
Oleszkowicz A. Bunt młodzieńczy: uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa, 2006
Siegel D. (2015), Brainstorm: The Power and Purpose of the Teenage Brain. Publisher: Tarcher/ Putnam.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 15:24)