SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-APiPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, potrzeb rozwojowych i specyficznych problemów typowych dla tego okresu rozwoju człowieka oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki.

 

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę o normie i zaburzeniach w zakresie procesów rozwoju człowieka w cyklu życia.

Wymagania formalne: wiedza z  przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychopatologia rozwoju.

Zakres tematyczny

Wykład:

1. Wczesna i późna adolescencja - charakterystyka tendencji rozwojowych specyficznych dla każdego okresu. Różnice w zakresie kompetencji i potrzeb rozwojowych u młodszych i starszych adolescentów.

2. Charakterystyka typowych zadań i tendencji rozwojowych związanych z formowaniem tożsamości w okresie adolescencji w różnych ujęciach teoretycznych (klasycznych i współczesnych)

3. Indywidualne aspekty i uwarunkowania rozwoju młodzieży. Różnice indywidualne istotne dla rozwoju w okresie adolescencji.

Ćwiczenia:

1. Najczęściej spotykane problemy okresu adolescencji z uwzględnieniem kontekstu środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego, a także nowych wyzwań związanych z postępem technologicznym.

2. Problemy i zakłócenia w procesie formowania tożsamości oraz ich rozwojowe konsekwencje: kryzys tożsamości , depresje młodzieńcze i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania.

3. Specyfika formowania tożsamości u adolescentów ze specjalnymi potrzebami.

4. Zaburzenia występujące w okresie adolescencji i ich uwarunkowania: zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne.

5. Pomoc psychologiczna ukierunkowana na wspieranie realizacji zadań rozwojowych okresu adolescencji. 

Metody kształcenia

Wykład:Wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia: dyskusja, metoda przypadków, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z wykładów jest oceną z egzaminu pisemnego: dwa pytania otwarte.  Ocenę oblicza się na podstawie punktów uzyskanych z egzaminu, które są przeliczane na stopnie wg. skali:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.

Ocena z ćwiczeń jest oceną z przygotowania projektu, modyfikowaną udziałem w dyskusji (możliwość podwyższenia oceny o 1 stopień). Temat każdego indywidualnego projektu wypracowany jest podczas dyskusji na pierwszym spotkaniu. Po przygotowaniu każdy projekt jest prezentowany podczas zajęć i podlega dyskusji w grupie.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń

Literatura podstawowa

  • Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej.  W: A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47-77).  Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

  • Brzezińska A., Tożsamość u progu dorosłości. Poznań 2017.

  • Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk 2004.

  • Radziwiłłowicz W., Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010

  • Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków 2006

  • Oleszkowicz A., Senejko A. Psychologia dorastania, Warszawa, 2017

 

Literatura uzupełniająca

  • Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995

  • Popielarska A, Popielarska M., Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 2000.

  • Oleszkowicz A. Bunt młodzieńczy: uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa, 2006

  • Siegel D. (2015), Brainstorm: The Power and Purpose of the Teenage Brain. Publisher: Tarcher/ Putnam.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 15:24)