SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia społeczna
Kod przedmiotu 14.4-WP- PSChM-PSp
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Adam Skibiński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student ma wiedzę o przedmiocie i zakresie psychologii społecznej; zna specyfikę i kierunki jej rozwoju oraz wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, analizowania zjawisk społecznych oraz rządzących nimi prawidłowości; ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako jednostce działającej w strukturach społecznych i organizacyjnych.

Student posługując się specjalistyczną terminologią psychologiczną potrafi obserwować, interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne; posiada umiejętność samodzielnego rozpoznawania i interpretacji zachowania człowieka, formułowania własnych opinii na ten temat, stawiania hipotez badawczych i ich weryfikowania.

Student zna ogólne i szczegółowe mechanizmy wywierające wpływ na zachowania społeczne. W szczególności potrafi nazwać i zinterpretować społeczne mechanizmy wpływu społecznego, rodzaje konfliktów społecznych i metody ich rozwiązywania (negocjacje, mediacje, interwencje kryzysowe) oraz psychologiczne mechanizmy kłamstwa i jego wykrywania w relacjach społecznych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu wprowadzenia do psychologii ogólnej,  znajomość podstawowych pojęć i głównych nurtów w psychologii, w tym psychoanalizy, behawioryzmu i kognitywizmu.

Zakres tematyczny

  1. Przedmiot psychologii społecznej (socjologia-psychologia-językoznawstwo-filozofia społ. Historia psychologii społecznej. Związki psychologii społecznej z innymi dyscyplinami nauki i subdyscyplinami psychologii. Pięć modeli wyjaśniania zjawisk społecznych.

  2. Spostrzeganie społeczne, dysonans poznawczy, konformizm i non-konformizm. Sytuacja społeczna. Teoretyczne podstawy interpretacji zjawisk społecznych.

  3. Koncepcje dotyczące natury ludzkiej. Wiodące teorie psychologii społecznej (teoria atrybucji, dysonansu poznawczego, społecznego uczenia się i modelowania).

  4. Eksperymentalna psychologia społeczna: eksperyment więzienny Philipa Zimbardo; badania nad posłuszeństwem Stanleya Milgrama,

  5. Społeczny wymiar relacji płci, stereotypy płci; atrakcyjność interpersonalna; trójczynnikowa koncepcja miłości Roberta Sternberga

  6. Społeczna kontekstowa-systemowa teoria komunikacji (Gregory Bateson/Anthony Wilden) Człowiek jako istota hiperspołeczna i rola kultury w percepcji społ.

  7. Relacje władzy, kooperacja-agresja, manipulacje, makiawelizm, wpływ społeczny. Agresja jako zjawisko i problem społeczny.

  8. Teoria społecznego uczenia się i modelowania zachowań (Albert Bandura). 

  9. Poznawcza psychologia społeczna: skrypty, schematy, atrybucje, heurystyki; identyfikacja społeczna i stereotypy; stygmatyzacja i wykluczenie społeczne. 

  10. Autoprezentacja, percepcje i role społeczne, teatr życia codziennego, pojęcie habitusu, elementy mikrosocjologii (Erving Goffman, Pierre Bourdieu),

  11. Pojęcie szczęścia, teorie szczęścia, style przywiązania (John Bowlby)

  12. Myślenie szybkie i wolne a stereotypy społeczne; przetwarzanie informacji społecznych

  13. Teorie socjalizacji, duże grupy społeczne, dynamika zachowań grupowych; psychologia tłumu; zło jako wymiar relacji społecznych (Philip Zimbardo)

  14. Konflikty i formy ich rozwiązywania: negocjacje, mediacje, agresja

  15. Kłamstwa o kłamstwie i jego wykrywaniu, komunikacja niewerbalna w ujęciu psychologii społecznej (Paul Ekman).

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, eksperyment, krytyczna ocena i analiza.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (50% wartości oceny) oraz ocena uzyskana po zakończeniu ćwiczeń z przedmiotu (50% wartości oceny), w której skład wchodzą: oceny cząstkowe uzyskane w wyniku indywidualnej aktywności studenta, aktywne uczestnictwo studenta w pracy zespołowej oraz sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (test odpowiedzi tematycznych i wielokrotnego wyboru). 

Literatura podstawowa

Aronson E., Wilson T., Akert R. (2006). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań.

Cialdini Robert.(2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i i praktyka. GWP, Gdańsk

Hammer Hanna (2005). Psychologia Społeczna. Difin: Warszawa.

Wojciszke, Bogdan (2021). Psychologia społeczna. PWN: Warszawa (wyd. 11)

 

Literatura uzupełniająca

Aronson, Elliot.(2016). Social psychology / Elliot Aronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert, Samuel R. Sommers/. Pearson Education: Boston.

Bandura, Albert. (2007). Teoria społecznego uczenia się. PWN: Warszawa.

Bateson, Gregory (1996). Umysł i przyroda: jedność konieczna. PIW: Warszawa.

Bowlby, John (2022). Przywiązanie. PWN. Warszawa.

Cialdini Robert. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społ. GWP: Gdańsk

Ekman, Paul. (2014). Kłamstwo i jego wykrywanie. PWN: Warszawa.

Everett, Daniel L. (2018). Język - Narzędzie kultury. Copernicus Center Press: Warszawa.

Eliot R. Smith, Diane M. Mackie, and Heather M. Claypool.(2015). Social psychology. Psychology Press,Taylor & Francis Group: NEW YORK.

Tomasello Michael. (2015). Dlaczego współpracujemy. Copernicus Center Press: Warszawa.

Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Wyd. Naukowe Scholar: Warszawa.

Uwagi

Przedmiot ma charakter "praktykowania teorii" w rozumieniu Kurta Lewina, iż nie ma niczego bardziej praktycznego niż dobra teoria. Student poznaje sprawdzone i uznane konceptualizacje wiedzy o mechanizmach zachowania i porozumiewania się ludzi w interakcjach społecznych. Z tego względu przedmiot ma charakter interdyscyplinarny: nauki o o różnych aspektach społecznych zachowań ludzi. Wynikiem pozytywnym zaliczenia przedmiotu jest dobra orientacja w pojęciach, koncepcjach i metodach psychologii społecznej, z elementami socjologii i systemowej teorii porozumiewania się.


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 14:55)