SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychopatologia rozwoju |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PpR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- przedstawienie zjawisk patologicznych na tle normy rozwojowej
- opis zaburzeń rozwoju u dzieci i młodzieży wraz z ich możliwymi przyczynami i odległymi następstwami
- wskazanie zmienności procesów patologicznych w ciągu życia, a także możliwości działań profilaktycznych i wspierających rozwój na każdym etapie życia
Wiedza o uwarunkowaniach i mechanizmach rozwoju człowieka w cyklu życia.
Wymagania formalne:
Wiedza z przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia oraz biologiczne podstawy zachowania.
Wykłady:
1. Specyfika psychopatologii rozwojowej: Przedmiot zainteresowań psychopatologii rozwojowej i jej powiązania z innymi obszarami psychologii. Nowe trendy w psychopatologii rozwoju. Kryteria diagnostyczne a dymensjonalne ujęcie zaburzeń u dzieci.
2. Wielorakie uwarunkowania zaburzeń rozwoju: czynniki biologiczne, środowisko rodzinne, sytuacje traumatyczne. Rozpoznawanie i interpretacja zaburzeń u dzieci i młodzieży w kontekście historii indywidualnego rozwoju (diagnoza funkcjonalna). Ciągłość rozwoju – związek miedzy doświadczeniami dzieciństwa a zaburzeniami w późniejszych okresach rozwojowych.
3. Ujęcie normy i patologii w rozwoju na tle różnorodnych definicji zdrowia psychicznego. Procesy adaptacji i dezadaptacji i ich rola w rozwoju. Psychopatologia rozwojowa w kontekście profilaktyki i terapii.
4. Norma i patologia rozwoju przywiązania we wczesnym dzieciństwie - wpływ na rozwój w kolejnych okresach życia. Fazy syndromu rozpaczy w sytuacji rozłączenia dziecka z figurą przywiązania.
5. Eksternalizacja i internalizacja zaburzeń u dzieci i młodzieży. Efekt Galatei i efekt Golema - wpływ środowiska na rozwój nieprzystosowania społecznego u dzieci i młodzieży.
6. Zaburzenia osobowości jako zaburzenia rozwojowe. Rodzaje zaburzeń osobowości i mechanizm ich rozwoju.
Ćwiczenia:
1. Dziecko w środowisku rodzinnym: pozytywny i negatywny wpływ systemu rodzinnego na rozwój dzieci i młodzieży (m.in. lęk separacyjny - norma i zaburzenie, rozwód rodziców, uzależnienie rodziców, narodziny młodszego dziecka w rodzinie, rywalizacja z rodzeństwem). Reakcje rodziny na przewlekłą chorobę u dziecka.
2. Doświadczenia urazowe i ich konsekwencje dla rozwoju dzieci: przemoc wobec dzieci – maltretowanie fizyczne i molestowanie seksualne, utrata rodziców, doświadczenie katastrofy. Doświadczenia urazowe u młodzieży i dorosłych.
3. Zaburzenia w rozwoju dzieci z uwarunkowaniami biologicznymi: dysfunkcje w rozwoju, całościowe zaburzenia rozwoju. Uwarunkowania, objawy, mechanizmy zaburzeń, konsekwencje dla funkcjonowania dziecka.
4. Kryzysy w rozwoju: kryzys tożsamości w adolescencji, zjawisko buntu młodzieńczego, kryzys rozwojowy w średniej dorosłości, kryzys później dorosłości , niezdolność do realizacji zadań rozwojowych. Konsekwencje długotrwałych kryzysów rozwojowych (tendencje depresyjne i samobójcze - w tym depresje młodzieńcze, syndrom presuicydalny, zaburzenia odżywiania, uzależnienia).
5. Dzieci rodziców przewlekle chorych, z zaburzeniami psychicznymi, uzależnionych. Zjawisko parentyfikacji dzieci.
Wykłady: Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy.
Ćwiczenia: Pogadanka, analiza przypadku, praca z książką, prezentacja, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład kończy się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie sprawdzian. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu jest 60% poprawności uzyskanych wyników. Sprawdzian może składać się z pytań zamkniętych i/lub pytań otwartych ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry, dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne Progi punktowe dla poszczególnych ocen: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie i ustna prezentacja podczas zajęć (opcjonalnie wraz z prezentacją multimedialną) jednego z puli tematów przedstawionych na pierwszych zajęciach przez prowadzącego (50% oceny) oraz pozytywna ocena z kolokwium (50% oceny). Kolokwium składa się z kilku pytań otwartych. Pytania są punktowane (0-5 punktów). Progi punktowe ocen z kolokwium: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.
Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną z przedstawionych powyżej form sprawdzenia wiedzy w ramach wykładów i ćwiczeń.
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN
James B. (2003). Leczenie dzieci po urazach psychicznych. Warszawa: PARPA.
Meyer R. (2003), Psychopatologia. Jeden przypadek- wiele teorii, Sopot: GWP.
Oleś P.(2010) , Psychologia przełomu połowy życia, Lublin: TN KUL.
Radziwiłłowicz W, Sumiła A. (red.) (2006), Psychopatologia okresu dorastania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wolańczyk T, Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL.
Conway J. (2010), Dorosłe dzieci prawnie lub emocjonalnie rozwiedzionych rodziców, Oficyna Wydawnicza Logos.
Radziwiłłowicz W. (2010), Depresja u dzieci i młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-04-2023 14:37)