SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia resocjalizacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia resocjalizacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PRs
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami związanymi z resocjalizacją jako procesem modyfikacji zachowań  jednostki  oraz kształtowania postawy wobec osób wymagających resocjalizacji opartej na wiedzy i szacunku .

 

Wymagania wstępne

Wiedza z psychologii klincznej, społecznej i społecznej. 

Zakres tematyczny

Psychologia resocjalizacyjna – jej historia, pojęcie, subdyscypliny i miejsce wśród innych dyscyplin naukowych

Przystosowanie, adaptacja i dezadaptacja społeczna; nieprzystosowanie społeczne, jego rodzaje (typy)
i mechanizmy psychologiczne; proces społecznego wykolejania się; wykolejenie obyczajowe i przestępcze; formy adaptacji w procesie wykolejenia przestępczego

Przestępczość, stadia i mechanizmy psychologiczne

Przestępczość a zaburzenia psychiatryczne

Uwarunkowania przestępczości: biologiczne, psychologiczne i socjologiczne; psychologiczne stanowiska dotyczące przyczyn przestępczości (psychoanaliza, koncepcje behawiorystyczne, teorie biopsychologiczne, H. J. Eysencka typologiczno – kontrolny model przestępczości, W. C. Recklesa teoria kontroli, teoria poszukiwania mocnych wrażeń, G. D. Waltersa teoria przestępczości jako stylu życia)

Pojęcie, cele i formy resocjalizacji; współczesne nurty w resocjalizacji

Resocjalizacja i jej efektywność w środowisku otwartym, w zakładach dla nieletnich i zakładach karnych

Typy zakładów karnych; zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna

Zróżnicowanie społeczności więźniów; przystosowanie do środowiska więziennego i psychologiczne następstwa izolacji więziennej

Personel penitencjarny; osobowość, płeć, staż pracy i rodzaj kontaktów personelu z osadzonymi w zakładach karnych; objawy syndromu wypalenia zawodowego i percepcja jego przyczyn

Profilaktyka przestępczości

Definicja pojęcia niedostosowania społecznego i analiza jego objawów

Diagnoza psychologiczna dla potrzeb resocjalizacji: humanistyczny i behawioralny model diagnozy resocjalizacyjnej; specyfika kontaktu diagnostycznego; problemy etyczne w pracy psychologa

Przyczyny przestępczości nieletnich, możliwości jej przeciwdziałania

Przemoc w rodzinie i sposoby jej zapobiegania

Agresja na tle seksualnym. Oddziaływania wobec przestępców seksualnych;

Wsparcie społeczne w procesie resocjalizacji: znaczenie wsparcia społecznego dla efektywności oddziaływań resocjalizacyjnych skazanych, skazani na rynku pracy; readaptacja społeczna jako warunek skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych; założenia a praktyka

Rola psychologa w placówkach resocjalizacyjnych

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja grupowa, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aby zaliczyć wykłądy należy mieć  pozytywnie zaliczony projekt . 

 Oceną z wykładu jest ocena z  egzaminu pisemnego. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%.

Literatura podstawowa

  • Ciosek M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: Wyd. Prawnicze LexisNexis.

  • Moir A., Jessel D. (1998). Zbrodnia rodzi się w mózgu. Zagadka biologicznych uwarunkowań przestępczości. Warszawa: Książka i Wiedza.

  • Ostrowska K. (2008). Psychologa resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

  • Ostrowska K., Milewska E. (1986). Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Warszawa: Wyd. ATK.

  • Pospiszyl K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa: Wyd. Akad. „Żak”.

  • Pospiszyl K. (2005). Przestępstwa seksualne. Warszawa: Wyd. PWN.

  • Rostowski J. (1998). Próba ujęcia przestępczości młodzieży w świetle współczesnych teorii psychologicznych. W: J. Szałański (red.), Wina – kara – nadzieja – przemiana, 59 – 72. Łódź – Warszawa – Kalisz: Wyd. COSSW.

  • Urban B., Stanik J. M. (red.), (2007). Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. t. 1, 2. Warszawa: Wyd. Pedagogium Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej i PWN.

  • Wysocka E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wyd. PWN.

Literatura uzupełniająca

  • Ciosek M. (1995). Przestępczość jako styl życia, czyli Glenna D. Waltersa próba integracji różnych modeli przestępczości. Przegląd Więziennictwa Polskiego, 11, 21 – 23.

  • Farnicka, Marzanna. "Psychosocial conditioning of aggressive behaviors in early adolescence." Psychologia Wychowawcza 56 (2018): 7-26.

  • Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Warszawa, 2009,

  • Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa, 2011,

  • Krause A., Przybyliński S., (red.), Resocjalizacja penitencjarna aktualne wyzwania i rozwiązania, Kraków, 2012,

  • Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa, 2011

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 17:13)