SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja głosu
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSCh-EG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu.

Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.( wdrażanie do samodoskonalenia aparatu głosotwórczego)

Zapoznanie studentów z  zasadami profilaktyki i rehabilitacji głosowej

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii człowieka .

Zakres tematyczny

Wykłady:

Cele i zadania przedmiotu emisja głosu.

Głos instrumentem kreowania własnego wizerunku i narzędziem pracy

Zarys budowy i działania narządu głosotwórczego

Znaczenie słuchu i układu oddechowego w procesie tworzenia głosu

Rodzaje głosu ludzkiego

Podstawowe zasady higieny głosu

Profilaktyka i rehabilitacja  narządu głosu

 

Ćwiczenia: 

Głos i jego wielowymiarowe konteksty

Ćwiczenia emisyjne i ich walory edukacyjno-profilaktyczne

Ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy

Sztuka mówienia, sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji, autoprezentacja i in.)

Praca z tekstem - praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych, gry głosowe

Sposoby niwelowania niedyspozycji gardła i górnych grog oddechowych

Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu

Prezentacje studentów: dieta a głos, psychologia głosu, stres a głos, aktywność psychofizyczna i wypoczynek a głos

 

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy., wykład, prezentacje, gry dydaktyczne-głosowe, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej (mój warsztat emisyjny) i autoprezentacji.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z konwersatoriów.

Zalecany jest aktywny udział studentów na  wykładach ( dyskursy na podstawie wybranej literatury) i ćwiczeniach

Wykłady:

Ocena bdb   obecność na wszystkich wykładach, udział we wszystkich  dyskusjach tematycznych, ocena z pisemnej  pracy na temat; "Głos to człowiek"

Ocena db  obecność na wykładach, dyskusja na temat wybranego bloku tematycznego ocena z pracy pisemnej

Ocena dst   obecność na wykładach, bierny udział w dyskursach, ocena z pracy pisemnej

Ocena ndst   nieobecność na wykładach, brak dyskusji i pisemnej pracy

Ćwiczenia

Ocena bdb- uczestnictwo we wszystkich zajęciach, zaangażowanie, poprawne wykonywanie ćwiczeń emisyjnych, autoprezentacji i prezentacji na zadany temat

Ocena db  aktywny udział we wszystkich zajęciach, w ćwiczeniach usprawniających głos i prezentacji

Ocena  dst udział w zajęciach, aktywność głosowa, autoprezentacja

Ocena ndst brak udziału w zajęciach

 

Literatura podstawowa

 

1.      Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.

2.      Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

3.     Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, Warszawa 2007.

4.      Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.

5.    Kataryńczuk-Mania L., red., Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra 2020

Literatura uzupełniająca

 

1.      Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2017

2.     Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Krakow 2003

3.     Pastuszek-Lipińska B. Melodic Intonation Therapy. Kraków 2014

Uwagi

Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 16:09)