SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja głosu |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSCh-EG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu.
Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.( wdrażanie do samodoskonalenia aparatu głosotwórczego)
Zapoznanie studentów z zasadami profilaktyki i rehabilitacji głosowej
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii człowieka .
Wykłady:
Cele i zadania przedmiotu emisja głosu.
Głos instrumentem kreowania własnego wizerunku i narzędziem pracy
Zarys budowy i działania narządu głosotwórczego
Znaczenie słuchu i układu oddechowego w procesie tworzenia głosu
Rodzaje głosu ludzkiego
Podstawowe zasady higieny głosu
Profilaktyka i rehabilitacja narządu głosu
Ćwiczenia:
Głos i jego wielowymiarowe konteksty
Ćwiczenia emisyjne i ich walory edukacyjno-profilaktyczne
Ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy
Sztuka mówienia, sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji, autoprezentacja i in.)
Praca z tekstem - praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych, gry głosowe
Sposoby niwelowania niedyspozycji gardła i górnych grog oddechowych
Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu
Prezentacje studentów: dieta a głos, psychologia głosu, stres a głos, aktywność psychofizyczna i wypoczynek a głos
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy., wykład, prezentacje, gry dydaktyczne-głosowe, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej (mój warsztat emisyjny) i autoprezentacji.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z konwersatoriów.
Zalecany jest aktywny udział studentów na wykładach ( dyskursy na podstawie wybranej literatury) i ćwiczeniach
Wykłady:
Ocena bdb obecność na wszystkich wykładach, udział we wszystkich dyskusjach tematycznych, ocena z pisemnej pracy na temat; "Głos to człowiek"
Ocena db obecność na wykładach, dyskusja na temat wybranego bloku tematycznego ocena z pracy pisemnej
Ocena dst obecność na wykładach, bierny udział w dyskursach, ocena z pracy pisemnej
Ocena ndst nieobecność na wykładach, brak dyskusji i pisemnej pracy
Ćwiczenia
Ocena bdb- uczestnictwo we wszystkich zajęciach, zaangażowanie, poprawne wykonywanie ćwiczeń emisyjnych, autoprezentacji i prezentacji na zadany temat
Ocena db aktywny udział we wszystkich zajęciach, w ćwiczeniach usprawniających głos i prezentacji
Ocena dst udział w zajęciach, aktywność głosowa, autoprezentacja
Ocena ndst brak udziału w zajęciach
1. Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
2. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
3. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, Warszawa 2007.
4. Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.
5. Kataryńczuk-Mania L., red., Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra 2020
1. Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2017
2. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Krakow 2003
3. Pastuszek-Lipińska B. Melodic Intonation Therapy. Kraków 2014
Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 16:09)