SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogiczne projekty muzyczne |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-PedPrM- 22 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z kształceniem muzyczno-matematycznym w edukacji prymarnej dzieci.
Sposoby diagnozowania dzieci w zakresie ich wiedzy i umiejętności w edukacji prymarnej. Rozwijanie kompetencji muzycznych niezbędnych w pracy pedagogicznej.
Psychologii rozwojowej i poznawczej dzieci i młodzieży.
Psychodydaktyki muzyki.
Zakres wiadomości i pojęć muzycznych i matematycznych oraz metody ich odpowiedniego przekazu.
Kształtowanie pojęć muzycznych.
Kształtowanie pojęć matematycznych.
Materiał dydaktyczny do etapowego realizowania wybranych pojęć muzycznych i matematycznych dla uczniów klas 0-3,
z poszczególnych zakresów kształcenia matematycznego, z możliwością transferu poprzez ekspresyjne działania muzyczne.
Zakres orientacji przestrzennej;
Zakres cech wielkościowych przedmiotów;
Zakres figur geometrycznych;
Zakres zbiorów i ich klasyfikacji;
Zakres działań arytmetycznych;
Zakres określania ciężaru przedmiotów;
Zakres pojemności naczyń;
Zakres dotyczący dostrzegania regularności w przemijaniu czasu;
Metoda analityczno – percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym.)
Metoda problemowo – odtwórcza (głównie podczas samodzielnej pracy na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów do rozwiązywania określonego
problemu o charakterze twórczym).
Metoda problemowo – analityczna (ma ona zastosowanie głównie w nauce słuchania muzyki).
Klasyczna metoda problemowa i ekspresyjna.
Metoda praktycznego działania.
Metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Każda nieobecność (oprócz 1 dozwolonej) zaliczona na konsultacjach.
Zaliczone wszystkie prace semestralne: referat, projekt multimedialny, opracowane 3 konspekty.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, Warszawa 1997.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Kraków 2014.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, Warszawa 1999.
Od muzyki do matematyki. Kształtowanie pojęć matematycznych w edukacji muzycznej dzieci, 2016, Anna Łuczak , Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego,
Muzyka i matematyka w edukacji dziecka : teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania muzyki i matematyki, 2020, Anna Łuczak , Zielona Góra:
Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego https://opac.bu.uz.zgora.pl/integro/search/description?q=Muzyka+i+matematyka+w+edukacji+dziecka&index=1
Muzyka - edukacja - terapia przekraczanie barier, 2010, / (Red.) Janina Fyk , Anna Łuczak , .- Zielona Góra: Oficyna Wydaw. Uniwersytetu
Zielonogórskiego, 2010, s. 190.
Dysonanse i konsonanse kształcenia muzyczno-matematycznego w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2021, Anna Łuczak , W: Edukacja dziecka szansą na budowę kapitału społecznego, 2021, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, Uniwersytet Zielonogórski
http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5126896&fromLocationLink=false&theme=nukat
Kształcenie muzyczno-matematyczne a kompetencje kluczowe dziecka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2021, Anna Łuczak , W: Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji, 2021 / red. nauk. Mariusz Dembiński, Miroslawa Ściupider-Młodkowska, Robert Poklek, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5238820&fromLocationLink=false&theme=nukat
Wspomagająca rola działań muzyczno-plastycznych w kształtowaniu pojęć matematycznych z zakresu stosunków przestrzennych u dzieci, 2020, Anna Łuczak , W: Konteksty kultury i edukacji muzycznej, 2020 / red. nauk. E. Parkita, A. Parkita, J. Sztejnbis-Zdyb, Kielce: Wydaw. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego http://katalog.nukat.edu.pl/search/query?term_1=Konteksty+kultury+i+edukacji+muzycznej&theme=nukat
Łączenie treści muzycznych i matematycznych w edukacji wczesnoszkolnej - wielowymiarowość efektów, 2019, Anna Łuczak , W: Analiza wybranych problemów z zakresu nauk społecznych: Tom 2, 2019 / red. M. Śliwa, A. Surma, Lublin: Wydaw. Naukowe TYGIEL https://karo.umk.pl/K_3.02/Exec/z2w_f.pl?kl=6831-
1629364764&al=x&priority=&uid=&dist=2&lok=all&liczba=5&pubyearh=&pubyearl=⟪=pl&bib=UJ&detail=5&pp=2&qt=F&si=1&pm=f&st1=ttAnaliza wybranych problemów z zakresu nauk społecznych ...&di=t Analiza wybranych problemów z zakresu nauk społecznych ...
Muzyczne działania twórcze jako wspomaganie kształtowania pojęć matematycznych u dzieci, 2018, Anna Łuczak , W: Wybrane obszary aktywności dziecka w badaniach i praktyce pedagogicznej, 2018 / red. nauk. Lidia Kataryńczuk-Mania, Bogumiła Walak, Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża
http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:4438423&fromLocationLink=false&theme=nukat
Muzyka i matematyka w edukacji dzieci. Przełamywanie barier - punkty styczne, 2018, Anna Łuczak , W: Socjologia muzyki w Polsce. Pęknięcia i kontynuacje, 2018 / red. nauk. Marcin Choczyński, Agata Rozalska, Katarzyna Drzewek, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne
https://katalogi.bn.org.pl/discovery/fulldisplay?
docid=alma9910905530305606&context=L&vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP⟪=pl&search_scope=NLOP_IZ_NZ&adaptor=Local Search Engine =LibraryCatalog&query=any,contains,Socjologia muzyki w Polsce. Pęknięcia i kontynuacje&sortby=date_d&facet=frbrgroupid,include,60514810380568704&offset=0
Muzyka i matematyka w edukacji wczesnoszkolnej. Szanse i dylematy nauczania zintegrowanego w świetle badań nauczycieli, 2017, Anna Łuczak , W: Muzyka w kontekście pedagogicznym, społecznym i kulturowym: studia i szkice, 2017 / pod red. Ewy Nideckiej i Jolanty Wąsacz-Krztoń. T. 1, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
https://wydawnictwo.ur.edu.pl/książki/muzyka-w-kontekscie-pedagogicznym-spolecznym-i-kulturowym-studia-i-szkice-tom-1/
O kształtowaniu myślenia matematycznego za pomocą muzyki, 2016, Anna Łuczak , W: Pedagogika muzyki. Ideały. Wartości. Pragmatyka, 2016 / red. nauk. Andrzej Michalski, Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses, (Pedagogika muzyki. Cechy - aksjologia - systematyka, t. V.
Kształtowanie pojęć matematycznych na lekcjach muzyki w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2015, Anna Łuczak , W: Edukacja dziecka. Badania i praktyka pedagogiczna, 2015 / red. nauk. Waldemar Segiet, Bogumiła Walak, Anna Lis-Zaldivar, Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża.
Supporting role of music therapy in developing selected mathematicaql concepts within range of practical knowledge and skills = Wspomagająca rola działań muzycznych w kształtowaniu wybranych pojęć matematycznych z zakresu wiadomości i umiejętności [...], 2014, Anna Łuczak , W: Art in Education and Therapy = Sztuka w wychowaniu i
terapii, 2014 / pod red. Mirosławy Furmankowskiej, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
Wspomagajaca rola działań muzycznych w kształtowaniu wybranych pojęć matematycznych z zakresu zbiorów i ich klasyfikacji w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2014, Anna Łuczak , W: Wokół teoretycznych podstaw kształcenia muzycznego, 2014 / red. nauk. Andrzej Michalski, Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses, (Pedagogika muzyki.
Cechy - aksjologia - systematyka, tom III.
Wspomagająca rola form muzycznych w kształtowaniu wybranych pojęć matematycznych z zakresu działań arytmetycznych w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2011, Anna Łuczak , W: Szkoła XXI wieku - szkołą edukacji estetycznej: projekt nadziei, 2011 / pod red. Mirosławy Zalewskiej-Pawlak, Anny Pikały, Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.
Wspomagająca rola działań muzycznych w kształtowaniu wybranych pojęć matematycznych dotyczących prostych figur geometrycznych w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2010, Anna Łuczak , W: Muzyka - edukacja - terapia: przekraczanie barier, 2010 / red. Janina Fyk i Anna Łuczak, Zielona Góra: Oficyna Wydaw. Uniwersytetu
Zielonogórskiego
Terapeutyczny aspekt działań muzycznych w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2009, Anna Łuczak , W: Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego: pedagogiczne rozważania i doświadczenia, 2009 / pod red. Mirosławy Zalewskiej - Pawlak, Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.
Wspomagająca rola działań muzycznych w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim, 2009, Anna Łuczak , W: Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi, 2009 / pod red. Andrzeja Twardowskiego, Poznań: Wydaw. Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Oddział w Poznaniu
Rola muzyki w rozwoju intelektualnym dzieci, 2008, Anna Łuczak , W: Muzyka wokalna: dzieła - wykonawstwo - konteksty. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Irenie Marciniak, 2008 / pod red. Bogumiły Tarasiewicz, Poznań: RHYTMOS.
Reforma oświaty a muzyka we współczesnej szkole ogólnokształcącej, 2002, Lidia Kataryńczuk-Mania , Anna Łuczak , W: Edukacja artystyczna wobec przemian społeczno-oświatowych, 2002, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
Rola i miejsce nauczyciela muzyki w edukacji wczesnoszkolnej (głos w dyskusji), 2002, Anna Łuczak , W: Kompetencje nauczyciela: stan, potrzeby i kierunki zmian, 2002, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Tradycja a współczesność w edukacji estetycznej, 2002, Anna Łuczak , W: Problemy współczesnej edukacji muzycznej, 2002, Łódź: Zakład Pedagogiki Muzycznej przy Katedrze Edukacji Artystycznej UŁ.
Nauczanie muzyki a kształtowanie pojęć matematycznych w edukacji wczesnoszkolnej, 2000, Anna Łuczak , W: Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, 2000, Zielona Góra: Wydaw. WSP.
O miejsce muzyki w nowej szkole, 2000, Anna Łuczak , W: Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży: Kongres Kultury Polskiej 2000, 2000, Zielona Góra: Regionalne Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze.
Music and mathematics in primary education. Development of knowledge and skills concerning magnitude features, 2021, Anna Łuczak , Rocznik
Lubuski, T. 47, cz. 1, 201—215.
Dlaczego warto łączyć nauczanie matematyki z ruchem i muzyką? : Wybrane przykłady badań na temat łączenie różnych form w zintegrowanej
edukacji wczesnoszkolnej, 2017, Anna Łuczak , Relacje. Studia z nauk społecznych, nr 4, 191--201, ISSN: 2543-5124
Muzyka jako narzędzie kształtowania myślenia matematycznego w edukacji dziecka, 2016, Anna Łuczak , Rocznik Lubuski: Transhumanizm a kontrintuicyjnośc mitycznego obrazu człowieka, T. 42, cz. 2, 205—218.
HannafordC.,Profil dominujący, Warszawa 2003.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Co to znaczy wspomagać rozwój umysłowy dzieci niepełnosprawnych? [w:] red. M. Kościelska, A. Aouil, Człowiek niepełnosprawny. Sprawność w niepełnosprawności, Bydgoszcz 2003.
Między muzyką a matematyką. Wybrane zagadnienia z muzycznej edukacji wczesnoszkolnej, 1999, Anna Łuczak , W: Treści, formy i metody
przedmiotu "muzyka" w świetle reformy powszechnej edukacji: materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, Łódź, Polska, Łodź: Zakład Pedagogiki
Muzycznej Uniwersytetu Łódzkiego, 2000, s. 47—61.
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 09:11)