SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogiczne projekty muzyczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogiczne projekty muzyczne
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PedPrM- 22
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kształceniem muzyczno-matematycznym w edukacji prymarnej dzieci.
Sposoby diagnozowania dzieci w zakresie ich wiedzy i umiejętności w edukacji prymarnej.  Rozwijanie kompetencji muzycznych niezbędnych w pracy pedagogicznej.
 

Wymagania wstępne

Psychologii rozwojowej i poznawczej dzieci i młodzieży.
Psychodydaktyki muzyki.

Zakres tematyczny

Zakres wiadomości i pojęć muzycznych i matematycznych oraz metody ich odpowiedniego przekazu.

Kształtowanie pojęć muzycznych.

Kształtowanie pojęć matematycznych.

Materiał dydaktyczny do etapowego realizowania wybranych pojęć muzycznych i matematycznych dla uczniów klas 0-3,
z poszczególnych zakresów kształcenia matematycznego, z możliwością transferu poprzez ekspresyjne działania muzyczne.

Zakres orientacji przestrzennej;

Zakres cech wielkościowych przedmiotów;

Zakres figur geometrycznych;

Zakres zbiorów i ich klasyfikacji;

Zakres działań arytmetycznych;

Zakres określania ciężaru przedmiotów;

Zakres pojemności naczyń;

Zakres dotyczący dostrzegania regularności w przemijaniu czasu;

 

 

 

 

 

 

 

Metody kształcenia

Metoda analityczno – percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym.)
Metoda problemowo – odtwórcza (głównie podczas samodzielnej pracy na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów do rozwiązywania określonego
problemu o charakterze twórczym).
Metoda problemowo – analityczna (ma ona zastosowanie głównie w nauce słuchania muzyki).
Klasyczna metoda problemowa i ekspresyjna.
Metoda praktycznego działania.

Metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Każda nieobecność (oprócz 1 dozwolonej) zaliczona na konsultacjach.
Zaliczone wszystkie prace semestralne: referat, projekt multimedialny, opracowane 3 konspekty. 
 

Literatura podstawowa

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, Warszawa 1997.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Kraków 2014.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, Warszawa 1999.

Od muzyki do matematyki. Kształtowanie pojęć matematycznych w edukacji muzycznej dzieci, 2016, Anna Łuczak , Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego,

Muzyka i matematyka w edukacji dziecka : teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania muzyki i matematyki, 2020, Anna Łuczak , Zielona Góra:

Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego https://opac.bu.uz.zgora.pl/integro/search/description?q=Muzyka+i+matematyka+w+edukacji+dziecka&index=1

Muzyka - edukacja - terapia przekraczanie barier, 2010, / (Red.) Janina Fyk  , Anna Łuczak , .- Zielona Góra: Oficyna Wydaw. Uniwersytetu

Zielonogórskiego, 2010, s. 190.

Dysonanse i konsonanse kształcenia muzyczno-matematycznego w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2021, Anna Łuczak , W: Edukacja dziecka szansą na budowę kapitału społecznego, 2021, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, Uniwersytet Zielonogórski

http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5126896&fromLocationLink=false&theme=nukat

Kształcenie muzyczno-matematyczne a kompetencje kluczowe dziecka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2021, Anna Łuczak , W: Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji, 2021 / red. nauk. Mariusz Dembiński, Miroslawa Ściupider-Młodkowska, Robert Poklek, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza

http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5238820&fromLocationLink=false&theme=nukat

Wspomagająca rola działań muzyczno-plastycznych w kształtowaniu pojęć matematycznych z zakresu stosunków przestrzennych u dzieci, 2020, Anna Łuczak , W: Konteksty kultury i edukacji muzycznej, 2020 / red. nauk. E. Parkita, A. Parkita, J. Sztejnbis-Zdyb, Kielce: Wydaw. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego http://katalog.nukat.edu.pl/search/query?term_1=Konteksty+kultury+i+edukacji+muzycznej&theme=nukat

Łączenie treści muzycznych i matematycznych w edukacji wczesnoszkolnej - wielowymiarowość efektów, 2019, Anna Łuczak , W: Analiza wybranych problemów z zakresu nauk społecznych: Tom 2, 2019 / red. M. Śliwa, A. Surma, Lublin: Wydaw. Naukowe TYGIEL https://karo.umk.pl/K_3.02/Exec/z2w_f.pl?kl=6831-

1629364764&al=x&priority=&uid=&dist=2&lok=all&liczba=5&pubyearh=&pubyearl=⟪=pl&bib=UJ&detail=5&pp=2&qt=F&si=1&pm=f&st1=ttAnaliza wybranych problemów z zakresu nauk społecznych ...&di=t Analiza wybranych problemów z zakresu nauk społecznych ...

Muzyczne działania twórcze jako wspomaganie kształtowania pojęć matematycznych u dzieci, 2018, Anna Łuczak , W: Wybrane obszary aktywności dziecka w badaniach i praktyce pedagogicznej, 2018 / red. nauk. Lidia Kataryńczuk-Mania, Bogumiła Walak, Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża

http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:4438423&fromLocationLink=false&theme=nukat

Muzyka i matematyka w edukacji dzieci. Przełamywanie barier - punkty styczne, 2018, Anna Łuczak , W: Socjologia muzyki w Polsce. Pęknięcia i kontynuacje, 2018 / red. nauk. Marcin Choczyński, Agata Rozalska, Katarzyna Drzewek, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne

https://katalogi.bn.org.pl/discovery/fulldisplay?

docid=alma9910905530305606&context=L&vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP⟪=pl&search_scope=NLOP_IZ_NZ&adaptor=Local Search Engine =LibraryCatalog&query=any,contains,Socjologia muzyki w Polsce. Pęknięcia i kontynuacje&sortby=date_d&facet=frbrgroupid,include,60514810380568704&offset=0

Muzyka i matematyka w edukacji wczesnoszkolnej. Szanse i dylematy nauczania zintegrowanego w świetle badań nauczycieli, 2017, Anna Łuczak , W: Muzyka w kontekście pedagogicznym, społecznym i kulturowym: studia i szkice, 2017 / pod red. Ewy Nideckiej i Jolanty Wąsacz-Krztoń. T. 1, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

https://wydawnictwo.ur.edu.pl/książki/muzyka-w-kontekscie-pedagogicznym-spolecznym-i-kulturowym-studia-i-szkice-tom-1/

O kształtowaniu myślenia matematycznego za pomocą muzyki, 2016, Anna Łuczak , W: Pedagogika muzyki. Ideały. Wartości. Pragmatyka, 2016 / red. nauk. Andrzej Michalski, Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses, (Pedagogika muzyki. Cechy - aksjologia - systematyka, t. V.

 Kształtowanie pojęć matematycznych na lekcjach muzyki w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2015, Anna Łuczak , W: Edukacja dziecka. Badania i praktyka pedagogiczna, 2015 / red. nauk. Waldemar Segiet, Bogumiła Walak, Anna Lis-Zaldivar, Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża.

Supporting role of music therapy in developing selected mathematicaql concepts within range of practical knowledge and skills = Wspomagająca rola działań muzycznych w kształtowaniu wybranych pojęć matematycznych z zakresu wiadomości i umiejętności [...], 2014, Anna Łuczak , W: Art in Education and Therapy = Sztuka w wychowaniu i

terapii, 2014 / pod red. Mirosławy Furmankowskiej, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.

 Wspomagajaca rola działań muzycznych w kształtowaniu wybranych pojęć matematycznych z zakresu zbiorów i ich klasyfikacji w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2014, Anna Łuczak , W: Wokół teoretycznych podstaw kształcenia muzycznego, 2014 / red. nauk. Andrzej Michalski, Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses, (Pedagogika muzyki.

Cechy - aksjologia - systematyka, tom III.

 Wspomagająca rola form muzycznych w kształtowaniu wybranych pojęć matematycznych z zakresu działań arytmetycznych w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2011, Anna Łuczak , W: Szkoła XXI wieku - szkołą edukacji estetycznej: projekt nadziei, 2011 / pod red. Mirosławy Zalewskiej-Pawlak, Anny Pikały, Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.

Wspomagająca rola działań muzycznych w kształtowaniu wybranych pojęć matematycznych dotyczących prostych figur geometrycznych w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2010, Anna Łuczak , W: Muzyka - edukacja - terapia: przekraczanie barier, 2010 / red. Janina Fyk i Anna Łuczak, Zielona Góra: Oficyna Wydaw. Uniwersytetu

Zielonogórskiego

 Terapeutyczny aspekt działań muzycznych w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, 2009, Anna Łuczak , W: Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego: pedagogiczne rozważania i doświadczenia, 2009 / pod red. Mirosławy Zalewskiej - Pawlak, Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.

 Wspomagająca rola działań muzycznych w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim, 2009, Anna Łuczak , W: Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi, 2009 / pod red. Andrzeja Twardowskiego, Poznań: Wydaw. Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Oddział w Poznaniu

 Rola muzyki w rozwoju intelektualnym dzieci, 2008, Anna Łuczak , W: Muzyka wokalna: dzieła - wykonawstwo - konteksty. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Irenie Marciniak, 2008 / pod red. Bogumiły Tarasiewicz, Poznań: RHYTMOS.

 Reforma oświaty a muzyka we współczesnej szkole ogólnokształcącej, 2002, Lidia Kataryńczuk-Mania , Anna Łuczak , W: Edukacja artystyczna wobec przemian społeczno-oświatowych, 2002, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.

 Rola i miejsce nauczyciela muzyki w edukacji wczesnoszkolnej (głos w dyskusji), 2002, Anna Łuczak , W: Kompetencje nauczyciela: stan, potrzeby i kierunki zmian, 2002, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

 Tradycja a współczesność w edukacji estetycznej, 2002, Anna Łuczak , W: Problemy współczesnej edukacji muzycznej, 2002, Łódź: Zakład Pedagogiki Muzycznej przy Katedrze Edukacji Artystycznej UŁ.

 Nauczanie muzyki a kształtowanie pojęć matematycznych w edukacji wczesnoszkolnej, 2000, Anna Łuczak , W: Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, 2000, Zielona Góra: Wydaw. WSP.

 O miejsce muzyki w nowej szkole, 2000, Anna Łuczak , W: Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży: Kongres Kultury Polskiej 2000, 2000, Zielona Góra: Regionalne Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze.  

Music and mathematics in primary education. Development of knowledge and skills concerning magnitude features, 2021, Anna Łuczak , Rocznik

Lubuski, T. 47, cz. 1, 201—215.  

Dlaczego warto łączyć nauczanie matematyki z ruchem i muzyką? : Wybrane przykłady badań na temat łączenie różnych form w zintegrowanej

edukacji wczesnoszkolnej, 2017, Anna Łuczak , Relacje. Studia z nauk społecznych, nr 4, 191--201, ISSN: 2543-5124

 Muzyka jako narzędzie kształtowania myślenia matematycznego w edukacji dziecka, 2016, Anna Łuczak , Rocznik Lubuski: Transhumanizm a kontrintuicyjnośc mitycznego obrazu człowieka, T. 42, cz. 2, 205—218.

 

Literatura uzupełniająca

HannafordC.,Profil dominujący, Warszawa 2003.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Co to znaczy wspomagać rozwój umysłowy dzieci niepełnosprawnych? [w:] red. M.  Kościelska, A. Aouil, Człowiek niepełnosprawny. Sprawność w niepełnosprawności, Bydgoszcz 2003.

Między muzyką a matematyką. Wybrane zagadnienia z muzycznej edukacji wczesnoszkolnej, 1999, Anna Łuczak , W: Treści, formy i metody

przedmiotu "muzyka" w świetle reformy powszechnej edukacji: materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, Łódź, Polska, Łodź: Zakład Pedagogiki

Muzycznej Uniwersytetu Łódzkiego, 2000, s. 47—61.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 09:11)