SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elementy arteterapii w nauczaniu muzyki |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-ElArtNauczMuz- 22 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Specyfika badań naukowych w obszarze edukacji muzycznej ( kompetencje muzyczne dzieci – ujęcie teoretyczne i empiryczne).
Wychowanie przez sztukę. Budowanie wrażliwości na piękno sztuki poprzez doświadczenie procesu twórczego.
Podstawy wiedzy psychologiczno - pedagogicznej w zakresie rozwoju zainteresowań, zdolności i potrzeb dzieci.
Podstawowe kompetencje muzyczne.
Rola zajęć artystycznych w edukacji dzieci i młodzieży.
Symetria wokół nas.
Wszystkie barwy wokół nas.
Iluzje optyczne.
Piękno i brzydota.
Dysonanse i konsonanse w sztuce.
Prezentacje multimedialne.
Metody poglądowe (prezentacja slajdów, filmów edukacyjnych).
Ćwiczenia praktyczne.
Analiza przypadków.
Twórcze rozwiązywanie problemów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach (dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność), przygotowywanie się do nich (krótkie referaty lub
prezentacje), przygotowanie prezentacji na temat wybranej dziedziny sztuki. Przeprowadzenie w grupie studentów samodzielnie opracowanych zabaw arteterapeutycznych.
Ocena łączna z pracy pisemnej, aktywności na zajęciach oraz pracy analitycznej.
Dziecko twórcą, odbiorcą, krytykiem / Paweł Trzos // Życie Szkoły. - 2006, nr 2, s. 4-8
Edukacja artystyczna a rzeczywistość medialna / Romualda Ławrowska // Wychowanie Muzyczne w Szkole. - 2008, nr 5, s. 75-76
Edukacja artystyczna w przedszkolu - potrzebna i możliwa / Małgorzata Suświłło // Wychowanie w Przedszkolu. - 2011, nr 2, s. 4-10
Edukacja estetyczna w muzeum / Maria Brodzka-Bestry // Twórcza Szkoła. - 2004, nr 4, s. 24-25
Edukacja estetyczna wobec nieprzejrzystości świata społecznego / Marek Świeca // Edukacja. - 2010, nr 4, s. 36-44
Edukacja kulturalna a edukacja przez plastykę / Urszula Szuścik // Chowanna. - 2013, T. 2, s. 81-92
Edukacyjny kontekst kultury popularnej czyli poważne aspekty nie-poważnej muzyki / Witold Jakubowski // Wychowanie Muzyczne w Szkole. - 2005, nr 4, s. 21-33
Ekspresja malarzy XX wieku jako inspiracja twórczych poszukiwań adolescentów / Dorota Świdzińska // Chowanna. - 2011, T. 1, s. 197-206
Estetyczny Herbart / Dariusz Stępkowski // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2011, nr 2, s. 5-28
Istota edukacji kulturalnej : szczególny sens edukacji artystycznej / Krystyna Ferenz // Wychowanie Muzyczne w Szkole. - 2009, nr 3, s. 9-13
Jak budzić w dzieciach wrażliwość na sztukę? / Elżbieta Rembiasz // Remedium. - 2010, nr 7/8, s. 12-14
Jak wprowadzać dziecko w świat kultury? / Julia Anastazja Sienkiewicz-Wilowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2011, nr 11, s. 20-22, 24-27
Jak wychować pięknego człowieka? : refleksje wychowawcy, muzyka, katechety / Maria Nikiel // Wychowawca. - 2009, nr 5, s. 5-7
"Wchodzenie do obrazu" : Rembrandt van Rijn, "Powrót syna marnotrawnego" : dla uczniów 3 kl. gimnazjum lub szkół ponadgimnazjalnych / Grażyna Zielińska // Wychowawca. - 2009, nr 5.
Aktywność plastyczna jako metoda remediacji poznawczej / Maja Stańko // Wychowanie w Przedszkolu. - 2006, nr 6, s. 18-22.
Baśniowość w kulturze popularnej jako wyzwanie edukacyjne? / Izabela Symonowicz-Jabłońska // Kultura i Edukacja. - 2005, nr 4, s. 84-90.
Bawię się! Rysuję! Maluję! Lubię zajęcia artystyczne! : ćwiczenia małej motoryki / Beata Bielska // Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 1, s. 28-33.
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 09:10)