SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elementy arteterapii w nauczaniu muzyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elementy arteterapii w nauczaniu muzyki
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-ElArtNauczMuz- 22
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Specyfika badań naukowych w obszarze edukacji muzycznej ( kompetencje muzyczne dzieci – ujęcie teoretyczne i empiryczne).

Wychowanie przez sztukę.  Budowanie wrażliwości na piękno sztuki poprzez doświadczenie procesu twórczego.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy psychologiczno - pedagogicznej w zakresie rozwoju zainteresowań, zdolności i potrzeb dzieci.

Podstawowe kompetencje muzyczne.

Zakres tematyczny

Rola zajęć artystycznych w edukacji dzieci i młodzieży.

Symetria wokół nas.

Wszystkie barwy wokół nas.

 Iluzje optyczne.

Piękno i brzydota.

Dysonanse i konsonanse w sztuce.

Metody kształcenia

Prezentacje multimedialne.
Metody poglądowe (prezentacja slajdów, filmów edukacyjnych).
Ćwiczenia praktyczne.
Analiza przypadków.
Twórcze rozwiązywanie problemów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach (dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność), przygotowywanie się do nich (krótkie referaty lub
prezentacje), przygotowanie prezentacji na temat wybranej dziedziny sztuki. Przeprowadzenie w grupie studentów samodzielnie opracowanych zabaw arteterapeutycznych.
Ocena łączna z pracy pisemnej, aktywności na zajęciach oraz pracy analitycznej.

Literatura podstawowa

 Dziecko twórcą, odbiorcą, krytykiem / Paweł Trzos // Życie Szkoły. - 2006, nr 2, s. 4-8

 Edukacja artystyczna a rzeczywistość medialna / Romualda Ławrowska // Wychowanie Muzyczne w Szkole. - 2008, nr 5, s. 75-76

 Edukacja artystyczna w przedszkolu - potrzebna i możliwa / Małgorzata Suświłło // Wychowanie w Przedszkolu. -  2011, nr 2, s. 4-10

Edukacja estetyczna w muzeum / Maria Brodzka-Bestry // Twórcza Szkoła. - 2004, nr 4, s. 24-25

 Edukacja estetyczna wobec nieprzejrzystości świata społecznego / Marek Świeca // Edukacja. - 2010, nr 4, s. 36-44

Edukacja kulturalna a edukacja przez plastykę / Urszula Szuścik // Chowanna. - 2013, T. 2, s. 81-92

 Edukacyjny kontekst kultury popularnej czyli poważne aspekty nie-poważnej muzyki / Witold Jakubowski // Wychowanie Muzyczne w Szkole. - 2005, nr 4, s. 21-33

Ekspresja malarzy XX wieku jako inspiracja twórczych poszukiwań adolescentów / Dorota Świdzińska // Chowanna. - 2011, T. 1, s. 197-206

Estetyczny Herbart / Dariusz Stępkowski // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2011, nr 2, s. 5-28

 Istota edukacji kulturalnej : szczególny sens edukacji artystycznej / Krystyna Ferenz // Wychowanie Muzyczne w Szkole. - 2009, nr 3, s. 9-13

Jak budzić w dzieciach wrażliwość na sztukę? / Elżbieta Rembiasz // Remedium. - 2010, nr 7/8, s. 12-14

Jak wprowadzać dziecko w świat kultury? / Julia Anastazja Sienkiewicz-Wilowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2011, nr 11, s. 20-22, 24-27

 Jak wychować pięknego człowieka? : refleksje wychowawcy, muzyka, katechety / Maria Nikiel // Wychowawca. - 2009, nr 5, s. 5-7

Literatura uzupełniająca

"Wchodzenie do obrazu" : Rembrandt van Rijn, "Powrót syna marnotrawnego" : dla uczniów 3 kl. gimnazjum lub szkół ponadgimnazjalnych / Grażyna Zielińska // Wychowawca. - 2009, nr 5.

Aktywność plastyczna jako metoda remediacji poznawczej / Maja Stańko // Wychowanie w Przedszkolu. - 2006, nr 6, s. 18-22.

 Baśniowość w kulturze popularnej jako wyzwanie edukacyjne? / Izabela Symonowicz-Jabłońska // Kultura i Edukacja. - 2005, nr 4, s. 84-90.

Bawię się! Rysuję! Maluję! Lubię zajęcia artystyczne! : ćwiczenia małej motoryki / Beata Bielska // Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 1, s. 28-33.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 09:10)