SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elementy arteterapii w nauczaniu muzyki |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-ElArtNauczMuz- 22 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz istotą arteterapii. Poznanie różnych dziedzin arteterapii oraz sposobów ich wykorzystania w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Rozwijanie kompetencji merytorycznych i metodycznych w zakresie wykorzystania elementów arteterapii podczas zajęć muzycznych.
Student zaliczył wszystkie przedmioty specjalizacji nauczycielskiej przewidziane do realizacji na studiach pierwszego stopnia
Definicja arteterapii oraz jej dziedzin.
Wprowadzenie do teatroterapii, choreoterapii, muzykoterapii, baśnioterapii.
Terapia przez twórczość plastyczną.
Klasyfikacja alternatywnych metod pomocy dziecku z trudnościami.
Poznanie zasad organizacji procesu terapeutycznego, struktury zajęć, sposobów organizowania pracy terapeutycznej na zajęciach muzycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach (dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność), przygotowywanie się do nich (krótkie referaty lub prezentacje), przygotowanie prezentacji na temat wybranej dziedziny arteterapii, przeprowadzenie w grupie studentów samodzielnie opracowanych zabaw arteterapeutycznych. Ocena łączna z pracy pisemnej, aktywności na zajęciach oraz pracy analitycznej.
Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, red. M. i T. Siemież, Wrocław 2008.
Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002. Buchalter S.I.,
Terapia sztuką, Poznań 2006. Gilroy A.,
Aretetrapia – badania i praktyka, Łódź, 2009. Jąder M.,
Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Kraków 2007. Karolak W.,
Mapping w twórczym samorozwoju i arteterapii, Łódź 2006. Karolak, W.,
Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka, Warszawa 2001. Konieczna E. J.,
Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2004. Opala-Wnuk K.,
Sztuka, która pomaga dzieciom, Łódź 2012. Piszczek, M.,
Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Warszawa 1997. Read H.,
Wychowanie przez sztukę, Warszawa 1976. Szafrańska K.,
Arteterapia a rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci ze spectrum autyzmu (ASD), Kraków 2016. Wojnar I.,
Teoria wychowania estetycznego – zarys problematyki, Warszawa 1984. Żychowska T.,
Walory terapeutyczno-wychowawcze muzykoterapii dzieci i młodzieży w wieku szkolnym [w:] Nowe trendy w edukacji muzycznej, Lublin 2005.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000.
Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych, red. Cz. Kosakowski [i in.],Toruń 2000.
Karkut D., Kształcenie kompetencji studentów polonistyki do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych [w:] Kompetencje nauczyciela polonisty. Między schematem a kreatywnością, red. K. Maciejak, M. Trysińska, Warszawa 2019,
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, T. 1, red. A. Guzy., D. Krzyżyk, Kielce 2012.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, T. 2, red. A. Guzy, B. Niesporek-Szamburska, Kielce 2013.
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 11:49)