SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Gramatyka funkcjonalna języka polskiego |
Kod przedmiotu | 09.3--FiPlD-GFJP-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Student referuje, omawia specyfikę podsystemów gramatycznych współczesnej polszczyzny. Dostrzega i docenia miejsce i znaczenie gramatyki w procesie nauczania języka polskiego jako obcego. Przedstawia specyfikę nauczania cudzoziemców gramatyki języka polskiego. Porządkuje informacje o języku, selektywnie wykorzystuje gramatyki, słowniki i opracowania w celu optymalnego rozwiązywania problemów językowych, wprowadzania i utrwalania zagadnień gramatycznych służących kształceniu kompetencji gramatycznej. Projektuje działania dydaktyczne służące nauczaniu poszczególnych zagadnień gramatycznych oraz sprawdza swoje koncepcje poprzez tworzenie ćwiczeń praktycznych.
Pogłębiona wiedza na temat współczesnego języka polskiego, a zwłaszcza jego gramatyki oraz umiejętność korzystania z dostępnych źródeł internetowych opisujących polski system leksykalno-gramatyczny. Osoby, które nie ukończyły filologii polskiej pierwszego stopnia, są zobligowane do wyboru przedmiotu wyrównującego wiedzę o współczesnej polszczyźnie w ramach przedmiotu do wyboru.
Wykład
Ćwiczenia
Opis wyjaśniający, prezentacja; dyskusja dydaktyczna, metoda analizy i twórczego wykorzystania wzorów, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: obecność na zajęciach, zdanie egzaminu ustnego (wypowiedź oceniona pozytywnie na dwa zagadnienia związane z tematyką wykładów).
Ćwiczenia: aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji (wystąpienie ustne), zaliczenie na ocenę pozytywną zadań praktycznych (w tym przygotowanie konspektu zajęć poświęconych wprowadzeniu określonego zagadnienia gramatycznego).
Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2007.
Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. A. Sekretny, E. Lipińska, Kraków 2006 (tu rozdział: D. Pukas-Palimąka, Planowanie zajęć z języka polskiego jako obcego - konspekt lekcji).
Krawczuk A., Rodzaj gramatyczny w nauczaniu polszczyzny Ukraińców: perspektywa z „wewnątrz” oraz z „zewnątrz” systemu języka polskiego, „Acta Universitatis Lodziensis: Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 27n(2020), s. 135-154 (https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=948258).
Madelska L., Starzy piloci na moście, czyli dyskretny urok alternacji, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 27 (2020), s. 155-176 (https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=948260)
Tambor J., Kilka uwag o tendencjach leksykalnych w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Postscriptum Polonistyczne” 2021/2, s. 41-54 (https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=240912).
Terka B., Badania kontrastywne nad aspektem polskiego czasownika a glottodydaktyka polonistyczna, [w:] Kierunki badań w glottodydaktyce polonistycznej, red. I. Iwanowska, M. Biernacka, Kraków 2020, s. 173-188.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków 2016.
Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2012.
Bartnicka B., Satkiewicz H., Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Warszawa 2007.
Garncarek P., Czas na czasownik. Ćwiczenia gramatyczne. Poziom średni ogólny B2, Kraków 2019.
Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 2012.
Herrera-Nowak M., Gramopedia. Gramatyka na B1. Kurs przygotowujący do egzaminu certyfikatowego, Gdańsk 2021.
Kita M., Wybieram gramatykę! Gramatyka języka polskiego w praktyce (dla cudzoziemców zaawansowanych), t. 2, Katowice 1998.
Majewska-Tworek A., Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław 2010.
Mędak S., Liczebnik też się liczy, Kraków 2004.
Pyzik J., Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców, Kraków 2000.
Tambor J., Nauczanie wymowy polskiej. Trudności różnych grup cudzoziemców, [w:] Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, M. Kita, J. Tambor, Katowice 2010.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności glottodydaktyka.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 16:52)