SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nauka o komunikowaniu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nauka o komunikowaniu
Kod przedmiotu 15.1--DiksP-NK-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Piotr Kładoczny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Wiedza: 1) zdobycie szczegółowej wiedzy o komunikowaniu ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji społecznej i medialnej; 2) poznanie terminologii z zakresu nauki o komunikowaniu społecznym i medialnym.

Umiejętności:  1) rozpoznawanie istotnych cech komunikatów i pełnionych w nich ról (nadawca, pośrednik, odbiorca); 2) racjonalne łączenie wpływu poszczególnych komponentów przekazu na pełnioną przez przekaz funkcję oraz interpretowanie i  analizowanie komunikacyjne wypowiedzi; 3) przedstawianie swoich poglądów na podstawie racjonalnych argumentów.

Kompetencja: 1) krytyczna ocena posiadanej wiedzy z zakresu komunikacji społecznej i medialnej; 2) zrozumienie roli  wiedzy z nauki o komunikowaniu w przekazie dziennikarskim.

Wymagania wstępne

Wiedza ogólna o społeczeństwie i sposobach porozumiewania się.

Zakres tematyczny

WYKŁAD:

  1. Komunikacja - rola, definicje i jej najważniejsze cechy.
  2. Język i znaki w komunikowaniu. Tworzenie wspólnoty.
  3. Komunikacja niewerbalna i jej funkcje.
  4. Typy sytuacji komunikacyjnej. Komunikacja bezpośrednia i pośrednia. Komunikowanie ustne i pisane.
  5. Pragmatyczne uwarunkowania komunikacji - akty mowy, warunki skuteczności komunikowania, maksymy konwersatoryjne.
  6. Społeczne i historyczne uwarunkowania współczesnej komunikacji medialnej. Wpływ rewolucji technicznej na komunikacji.
  7. Spostrzeganie jako element komunikowania.
  8. Komunikowanie interpersonalne i synergiczne. Rola słuchania w komunikacji.
  9. Komunikowanie grupowe. Systemy komunikowania organizacyjnego.
  10. Mass media. Komunikowanie masowe.
  11. Wybrane modele procesu komunikacji.
  12. Teorie komunikacji - historia, szkoła empiryczna.
  13. Teorie komunikacji - szkoła krytyczna, inne koncepcje.
  14. Metody i techniki badawcze. Wyniki badań. Wpływ mediów na społeczeństwo.

 

ĆWICZENIA:

  1. Elementy procesu komunikowania. Szumy komunikacyjne. Sprzężenie zwrotne.
  2. Nadawca i odbiorca w procesie komunikacji.
  3. Funkcje komunikowania. Komunikowanie informacyjne i perswazyjne.
  4. Kompetencje komunikacyjne w przekazywaniu informacji.
  5. Analiza komunikacyjna wybranych przekazów.
  6. Milczenie i przemilczanie w komunikacji.
  7. Męskie i żeńskie style komunikacji.
  8. Tożsamość w komunikacji.
  9. Komunikacja w rodzinach i bliskich związkach.
  10. Komunikacja w sytuacjach konfliktowych.
  11. Komunikacja z osobami chorymi i niepełnosprawnymi.
  12. Bariery na drodze komunikacji.
  13. Mediatyzacja życia.
  14. Społeczeństwo informacyjne.
  15. Wpływ techniki na komunikowanie.

Metody kształcenia

Dyskusja, debata, opis uzasadniający, analiza przypadku, rozmowa nauczająca, analiza tekstów źródłowych, wykład problemowy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Aktywny udział w ćwiczeniach. 
  2. Kolokwium.
  3. Debata (przygotowanie i udział).
  4. Praca pisemna - analiza komunikacyjna wybranej sytuacji.
  5. Egzamin.

Literatura podstawowa

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.

Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2007.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2015.

Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008.

Morreale S.P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Kompetencja w komunikacji internetowej, w: Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, tł. P. Izdebski, A. Jaworska, D. Kobylińska, s. 238-274, Warszawa 2015.

Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2001.

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.

Stewart J. (red. nauk.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca

Data K., Jak się kłócimy, w: Język a Kultura 17, s. 163-170, Wrocław 2005.

Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2006. .

Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.

Hartley P., Komunikownaie interpersonalne, tł. A. B. Wasilewska, Wrocław 1998.

Lisowska-Magdziarz M., Fałszywe wiadomości, mediatyzacja wyobraźni. Odbiór doznaniowy a informowanie i obraz świata w mediach, „Studia Medioznawcze” 2018 nr 4, s. 75-86.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, tł. M. Buholc, A. Szulżycka, Warszawa 2019.

Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.

Przybysz-Zaremba M., Uzależnienie od telefonów komórkowych – plaga XXI wieku, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, s. 36-43, Toruń 2009.

Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.

Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Kładoczny (ostatnia modyfikacja: 06-05-2022 11:43)