Zapoznanie studentów z problematyką specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym ze specyfiką psychospołecznego funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w sytuacjach szkolnych. Kształtowanie umiejętności dostosowania procesu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży do ich indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych zgodnie z wytycznymi prawa oświatowego. Uwrażliwianie studentów na problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz możliwości ich rozwiązywania w środowisku szkolnym i lokalnym zgodnie z przesłankami paradygmatów pedagogiki specjalnej.
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych.
Zakres tematyczny
Paradygmaty, norma, specjalne potrzeby edukacyjne, niepełnosprawność, rehabilitacja (rewalidacja) jako podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej.
Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością w polskim systemie oświaty: (a) kształcenie specjalne, integracyjne, włączające; (b) organizacja kształcenia uczniów ze SPE, w tym z niepełnosprawnością, zgodnie z przepisami prawa oświatowego, (c) sytuacja szkolna i społeczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole.
Zasady organizacji kształcenia uczniów pod kątem ich specjalnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, przewlekłej choroby, niepełnosprawności wzrokowej, niepełnosprawności słuchowej, niepełnosprawności ruchowej.
Integracja społeczna uczniów z niepełnosprawnością w klasie szkolnej jako grupie społecznej: uwarunkowania i przejawy społecznej integracji, pedagogiczne metody badania zjawiska, możliwości wspierania procesu społecznej integracji.
Metody kształcenia
praca z tekstem, wykład konwersatoryjny, praca w grupie, pokaz.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia: aktywność na zajęciach, przygotowanie i wygłoszenie referatu.
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych na zajęciach za aktywność oraz przygotowany i zaprezentowany referat.
Literatura podstawowa
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.
Ostrowska A., Niepełnosprawność w społeczeństwie 1993-2013, Warszawa 2015.
Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań, 2001.
Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca
Edukacja i pomoc specjalna osobom niepełnosprawnym w krajach europejskich, red. J. Wyczesany, Z. Gajdzica, Cieszyn 2003.
Doroszewska J., Pedagogika specjalna, T. I, II, Wrocław 1989.
Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
Sękowski A., Psychospołeczne determinanty postaw wobec inwalidów, Lublin 1994.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2022 06:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.