SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-SP-KP-POW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Kwalifikacje pedagogiczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Poznanie i zrozumienie najważniejszych, wybranych zasad pracy opiekuńczo - wychowawczej nauczyciela oraz ich odniesienia na rozwiązania praktyczne z uwzględnieniem wiedzy z metodyki.
Brak
Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela:
Wykład dialogowy. Metody aktywizujące, praca z tekstem, praca w małych grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz ocena z pracy pisemnej.
Warunkiem zaliczenia wykładów jest aktywny udział w zajęciach oraz ocena z pracy pisemnej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń i wykładów.
Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Tom 1 (s.11-40), Olsztyn: OW UW-M.
Gajewska G. (2019a), Współczesne tendencje, wyzwania, problemy w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opiniach studentów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gajewska, G. (2019b). Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców. Studia z Teorii Wychowania, Tom X, 1 (26), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT, s.103-125, https://files.clickweb.home.pl/6a/62/6a62186b-1a29-447c-8731-f1d8d02e8b33.pdf.
Gajewska, G. G. (2018). Pedagogika opiekuńcza a pedagogika rodziny w teorii, metodyce i praktyce. Razem czy osobno? Stan i perspektywy rozwoju. Roczniki Pedagogiczne, vol. 10, nr 4, s.37-53, ISSN: 2080-850X, DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2018.10.4-4 .
Gajewska, G. G. i Zapeński, P. (2018). Odpowiedzialność w edukacji versus dylematy etyczne pedagogów w kreowaniu postaw jednostkowych uczniów. Horyzonty Wychowania, 17 (41), 135 – 148, DOI: 10.17399/HW.2018.174109.
Gajewska G. (2009a). Wsparcie dziecka w rozwoju: konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra.
Lewandowska – Kidoń, T., Kalinowska – Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno – pedagogicznym. Lublin: Wyd. UMCS.
Badora S. (2013). Człowiek jako istota opiekująca się. Szkice pedagogiczne. Tarnobrzeg.
Gajewska G.(2009b). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra.
Gajewska, G. (2007). Warsztat pedagoga wyznacznikiem efektywności opieki, wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży. W: Gajewska, G., Doliński, A. Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T.1, Zielona Góra: PEKW GAJA, s.11-26.
Gajewska, G. (2012). Wybrane elementy ogólnej metodyki współpracy wychowawców, pedagogów, opiekunów z rodziną. W: G. Gajewska i J. Gajewska, Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. T. 1. Zielona Góra: PEKW Gaja, 8-42.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2022 06:21)