SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z użytkownikiem informacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z użytkownikiem informacji
Kod przedmiotu 15.9-WH-DiksP-WH-BP-WEA-UIN-S19
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Kaja Rostkowska-Biszczanik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką pracy z użytkownikiem informacji. Student zdobywa wiedzę o potrzebach, zachowaniach i barierach informacyjnych. Nabywa umiejętność korzystania z narzędzi komputerowych o różnych funkcjonalnościach niezbędnych do wydajnego tworzenia współczesnych publikacji informacyjnych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pozyskiwania i opracowania informacji.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Informatologia – nauka o informacji – użytkownik informacji. Podstawy teoretyczne.
  2. Broker w pracy z użytkownikiem informacji.
  3. Zachowania informacyjne.
  4. Potrzeby informacyjne.
  5. Bariery informacyjne.
  6. Strategie i metody badań użytkowników informacji.
  7. Wizualizacja informacji - podstawy teoretyczne.
  8. Narzędzia do graficznego projektowania informacji.
  9. Przegląd specjalistycznych narzędzi infobrokerskich.
  10. Zaawansowany raport brokerski.

Laboratorium:

  1. Praca z użytkownikiem - ćwiczenia.
  2. Poszerzone zadanie infobrokerskie. Prezentacja.
  3. Symulacja zlecenia brokerskiego. Etapy pracy.
  4. Ćwiczenie w diagnozowaniu potrzeb informacynych.
  5. Sposoby pokonywania przeszkód w pracy z użytkownikiem informacji.
  6. Wielka szóstka - planowanie raportu brokerskiego.
  7. Tworzenie informacji graficznej.
  8. Tworzenie plakatu, ulotki, prezentacji.
  9. Ćwiczenia brokerskie z użyciem narzędzi komputerowych.
  10. Budowanie zaawansowanego raportu na zadany temat.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny i konwersatoryjny, praca w grupach, dyskusja, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach), przygotowanie wypowiedzi ustnej na wskazany temat/problem, prezentacja.

Literatura podstawowa

Cisek S., Metodologia badań użytkowników informacji w XXI wieku w świetle anglojęzycznej literatury przedmiotu. Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej, 2009 nr 4, s. 3-11. http://www.slideshare.net/sabinacisek/metodologia-badan-uzytkownikow-inf-21-wiek.

Kamińska-Czubała B., Zachowania informacyjne w życiu codziennym – kierunki badań, [w:] Kierunki i priorytety rozwoju informacji naukowej w kontekście budowania społeczeństwa wiedzy, Katowice 2006, s. 35-39.

Mider D., Infobrokering - sztuka pozyskiwania, analizy i ewaluacji informacji, "Studia Politologiczne", nr 54, 2019.

Ottis R., Lorents P., Cyberspace: Definition and Implications, Tallin 2010.

Sosińska-Kalata B., Materska K., Gliński W. (red.), Społeczeństwo informacyjne i jego technologie, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca

Szczechura K., Użytkownicy informacji. Zarys problematyki, [w:] Informacja naukowa w Polsce. Tradycja i współczesność, Olsztyn 1998, s. 107-138.

Świgoń M., Bariery informacyjne. Podstawy teoretyczne i próba badań w środowisku naukowym, Warszawa 2006, s. 13-122 (rozdziały 1, 2, 3).

 

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności broker informacji.


Zmodyfikowane przez dr Kaja Rostkowska-Biszczanik (ostatnia modyfikacja: 11-05-2022 13:57)