SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język w Internecie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język w Internecie
Kod przedmiotu 15.0-WH-FiPlD-JWI-2-Ć-S14_pNadGenPO77Y
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Idzikowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studenta w wiedzę na temat najważniejszych cech przekazów internetowych. Kształcenie umiejętności pogłębionej analizy formy i treści przekazów internetowych, analizy zachowań komunikacyjnych i językowych w Internecie ze szczególnym uwzględnieniem funkcji języka i tekstu przekazów internetowych, analizy wyznaczników interakcji, interaktywności oraz strategii językowych wykorzystywanych w wypowiedziach internetowych. 

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę na temat języka w mediach zdobytą na wcześniejszych etapach edukacji. 

Zakres tematyczny

  1. Właściwości tekstów elektronicznych i komunikacji językowej w Internecie.
  2. Dyskurs internetowy – terminy i definicje.
  3. Interpunkcja i ortografia w przekazach internetowych.
  4. Innowacje słowotwórcze w Internecie.
  5. Gatunki internetowe.
  6. Netykieta. Grzeczność w komunikacji elektronicznej.
  7. Fora internetowe – strategie językowe wypowiedzi internetowych.
  8. Ikonizacja przekazu internetowego, memy, demotywatory.
  9. Reklama w Internecie.
  10. Wpływ komunikacji internetowej na język.
  11. Tekst tradycyjny w wersji elektronicznej.
  12. Nazwy własne w przestrzeni internetu. 
  13. Język wybranych grup społecznych w sieci.
  14. Kreatywność językowa w sieci.  

Metody kształcenia

Dyskusja dydaktyczna, analiza zasobów internetowych, praca z tekstem, referaty i prezentacje

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji, praca pisemna na temat charakterystycznych cech języka internetu na wybranym przykładzie, wypowiedź ustna na forum (referat, prezentacja)

Ocena: średnia arytmetyczna ocen za aktywność na zajęciach, pracę pisemną i wypowiedź ustną    

Nieobecności na zajęciach: dozwolone dwie, każda następna wymaga zaliczenia na konsultacjach (w ciągu dwóch tygodni)  

Tryb IOS: wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia, udział w zajęciach: 50-60%

Literatura podstawowa

Burkacka I., Język memów internetowych, [w:] Polszczyzna w dobie cyfryzacji, red. A. Hącia, K. Kłosińska, P. Zbróg, Warszawa 2020, s. 199-216, dostęp online: https://publikacje.pan.pl/chapter/120186/jezyk-memow-internetowych-br 

Bauer Z., Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści”, [w:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009, s. 46-59.

Grzenia J., Co język polski zawdzięcza Internetowi?, [w:] Język w internecie. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2016, s. 90–100, dostęp online: http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1379&Itemid=50

Język w internecie. Antologia, red. M. Kita i I. Loewe, Katowice 2016.

Kowalski G., Negocjacja hierarchii ról społecznych w korespondencji elektronicznej studentów z nauczycielami akademickimi, [w:] Tekst (w) sieci 1. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009, s. 253-263. 

Loewe I., Język w mediach cyfrowych, [w:] Polszczyzna w dobie cyfryzacji, red. A. Hącia, K. Kłosińska, P. Zbróg, Warszawa 2020, s. 29-40, dostęp online: https://publikacje.pan.pl/chapter/120173/jezyk-w-mediach-cyfrowych-br

Panek A., Język w przestrzeni internetu, "Przestrzeń Społeczna", 2016, nr 1, s. 102-126, dostęp online: http://socialspacejournal.eu/11 numer/Panek - Język w przestrzeni internetu.pdf

Przybysz Z., Wpływ języka polskich youtuberów na współczesną polszczyznę, "Kwartalnik Językoznawczy", 2016, 3, s. 15-26, dostęp online: http://kwartjez.amu.edu.pl/teksty/teksty2016_3_27/Przybysz.pdf

Żydek-Bednarczuk U., Dyskurs internetowy, [w:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s. 347-379. 

Literatura uzupełniająca

Chaciński B., Memy jako kanon kulturowy i ich wpływ na język, [w:] Polszczyzna w dobie cyfryzacji, red. A. Hącia, K. Kłosińska, P. Zbróg, Warszawa 2020, s. 217-230, dostęp online: https://publikacje.pan.pl/chapter/120187/memy-jako-kanon-kulturowy-i-ich-wplyw-na-jezyk-br

Data K., Wpływ komunikacji sieciowej na współczesną polszczyznę, [w:] Tekst (w) sieci 1. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009, s. 131-138. 

Dawidziak-Kładoczna M., O niegrzecznej ocenie niegrzecznego zachowania, [w:] (Nie)grzeczność, interakcja, komunikacja, red. M. Święcicka, M. Peplińska-Narloch, Bydgoszcz 2015, s. 131-144.

Dąbrowska M., (Nie)grzeczność w mediach elektronicznych, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” LXII, 2006, s. 117-128.

Ejsmont M., E-prasa, e-książka. Gutenberg w notebooku, [w:] Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy, red. M. Sokołowski, Toruń 2008, s. 103-112.

Gruszczyński W., Czy normy językowe obowiązują w Internecie, [w:] Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, red. J. Bralczyk i K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001, s. 183-190.

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.

Habrajska G., Strategie konwersacyjne w internetowych grupach dyskusyjnych, [w:] Język trzeciego tysiąclecia II. Tom I: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. G. Szpila, Kraków 2002, s. 161- 173.

Kacperska B., Googlować, trollować, tweetować…, czyli nowe zapożyczenia czasownikowe w języku użytkowników internetu, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica", 2019, nr 53, s. 123-136, dostęp online: https://czasopisma.uni.lodz.pl/linguistica/article/view/6682

Kita M., Językoznawcy wobec badań języka w Internecie, "Artes Humanae", 2016, vol. 1, s. 11-124, dostęp online: https://journals.umcs.pl/arte/article/view/1656/2616

Lubaś W., Polska pisownia w Internecie, prestiż oficjalnej ortografii i jej nauczanie, [w:] Język w mediach. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2012, s. 281-292.

Olszewski W., Sowińska B., Savoir-vivre w komunikacji internetowej, [w:] Internet a relacje międzyludzkie, red. E. Laskowska i M. Kuciński, Bydgoszcz 2010, s. 217-226.  

Ożóg K., Zmiany we współczesnym języku polskim i ich kulturowe uwarunkowania, [w:] Język a Kultura, t. 20, Wrocław 2008, s. 59-80. 

Senderska J., Przejawy niegrzeczności językowej w wypowiedziach użytkowników forów internetowych, [w:] (Nie)grzeczność, interakcja, komunikacja, red. M. Święcicka, M. Peplińska-Narloch, Bydgoszcz 2015, s. 239-250.

Szymański L., Leksyka czatu internetowego. Studium empiryczne, Zielona Góra 2013.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 16:18)