Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i metodami algebry liniowej, geometrii analitycznej, analizy matematycznej I (rachunku różniczkowego i całkowego) oraz wyposażenie studentów w podstawowe narzędzia matematyczne niezbędne do formułowania i rozwiązywania typowych, prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów.
Wymagania wstępne
Znajomość matematyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej.
Zakres tematyczny
Wykład
Elementy logiki matematycznej i teorii mnogości. (2h)
Liczby zespolone. Płaszczyzna zespolona. Działania w zbiorze liczb zespolonych. Postać trygonometryczna i wykładnicza liczby zespolonej. Pierwiastkowanie liczb zespolonych. Zasadnicze twierdzenie algebry. (2h)
Macierze. Działania na macierzach. Wyznacznik macierzy. Macierz odwrotna. (2h)
Twierdzenia o pochodnych. Reguła de L’ Hospitala. (2h)
Badanie funkcji. Monotoniczność i ekstrema funkcji. Wypukłość i punkty przegięcia funkcji. (2h)
Całki nieoznaczone. Funkcje pierwotne. Twierdzenia o całkach nieoznaczonych. (2h)
Podstawowe metody całkowania. Całki z funkcji wymiernych i niewymiernych. (2h)
Ćwiczenia
Elementy logiki i teorii mnogości. Działania na liczbach zespolonych. Postać algebraiczna, trygonometryczna i wykładnicza liczby zespolonej. Wielomiany. Pierwiastki wielomianów. (3h)
Macierze, działania na macierzach. Wyznacznik. Macierz odwrotna. Badanie rzędu macierzy. (2h)
Iloczyn skalarny, wektorowy, iloczyn mieszany i ich zastosowania. Prosta i płaszczyzna w R3. (2h)
Kolokwium. (1h)
Ciągi liczbowe. Granice ciągów. zastosowanie twierdzeń o granicach.(3h)
Granica funkcji. Definicja. Twierdzenia o granicach funkcji. Asymptoty. (3h)
Ciągłość funkcji. Nieciągłości funkcji.Twierdzenia o funkcjach ciągłych. (3h)
Pochodna funkcji. Różniczka funkcji i jej zastosowania. Pochodne wyższych rzędów. Badanie funkcji. Monotoniczność i ekstrema funkcji. (4h)
Metody całkowania funkcji. Całkowanie funkcji wymiernych i trygonometrycznych funkcji. (4h)
Kolokwium. (1h)
Metody kształcenia
Wykład: konwencjonalny, problemowy, prezentacja.
Ćwiczenia: praca w grupach, rozwiązywanie typowych zadań ilustrujących tematykę przedmiotu.
Ćwiczenia na zastosowanie teorii, rozwiązywanie zadań problemowych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia: Średnia ocen z kolokwiów oraz aktywności na ćwiczeniach.
Wykład: Egzamin/kolokwium w formie pisemnej/ustnej poprzedzony uzyskaniem zaliczenia z ćwiczeń.
Ocena końcowa: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form. Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne formy zajęć.
.
Literatura podstawowa
Leitner R.: Zarys matematyki wyższej dla studentów. WNT 2001
McQuarrie D.: Matematyka dla przyrodników i inżynierów. PWN 2005
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.