SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dziennikarstwo ekologiczne - teoria i praktyka |
Kod przedmiotu | 15.1--DiksD-DETP-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa ekologicznego oraz statusem i profilem dziennikarza przyrodniczego, z problemami tego specjalistycznego rodzaju dziennikarstwa oraz perspektywami rozwoju.
Umiejętności: kształcenie i rozwijanie technik warsztatowych obejmujących zbieranie, weryfikowanie, tworzenie i dystrybuowanie wiedzy dotyczącej aktualnych wydarzeń i zagadnień dotyczących świata przyrody i zagrożeń środowiskowych.
Kompetencja: uwrażliwienie studenta na problem antropocentryzmu w postrzeganiu świata ludzkiego i pozaludzkiego, uświadomienie wagi dziennikarstwa przyrodniczego w warunkach kryzysu ekologicznego.
Znajomość strategii dyskursu ekologicznego w mediach.
Dziennikarstwo ekologiczne – powstanie, historia i współczesność. Dziennikarstwo ekologiczne w perspektywie antropocenu i ekokrytyki. Specyfika warsztatu dziennikarza ekologicznego – źródła informacji, sposoby prezentacji treści i formy publikacji. Problem perspektywy poznawczej: dziennikarstwo obiektywne czy zaangażowane? Gatunki dziennikarstwa ekologicznego. Problematyka ekologiczna w polskim reportażu. Dziennikarstwo przyrodnicze w internecie i w tradycyjnych mediach. Studium przypadku: publicystyka ekologiczna Adama Wajraka.
Metody audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, analiza zdarzeń krytycznych, studium przypadku.
Metody warsztatowe: ćwiczenia rozwijające specyficzne kompetencje dziennikarskie (poznawcze, argumentacyjne, konwersacyjne, techniczne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy swoje portfolio, w którym gromadzi materiały z zakresu dziennikarstwa ekologicznego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, przedstawienie studium przypadku (praca grupowa), praca pisemna: artykuł z zakresu dziennikarstwa ekologicznego.
Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
Bińczyk E., Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN, Warszawa 2018 (wybrane fragmenty).
Człowiek, media, środowisko naturalne: ekologiczny wymiar komunikacji, red. I. Biernacka-Ligięza, K. Fil, Toruń 2016.
Prawie nikt nie jest szczęśliwy. Wywiad z Filipem Springerem i Julią Fiedorczuk, "Gazeta Prawna" https://www.gazetaprawna.pl/magazyn-na-weekend/artykuly/8324659,szkola-ekopoetyki-rigamonti.html
Sapała M., Na marne, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2019.
Steciąg M., Dziennikarstwo ekologiczne - problem języka, „Studia Medioznawcze” 1/2008.
Fiedorczuk J., Cyborg w ogrodzie, Gdańsk 2015.
Harré R., Brockmeier J., Mühlhäusler P., Greenspeak. A study of Environmental Discourse, London - New Dehli 1999.
Morton T., Dark Ecology: for a Logic of Future Coexistence, Columbia University Press, New York 2016 (wybrane fragmenty).
Steciąg M. Dyskurs ekologiczny w debacie publicznej, Zielona Góra 2012.
brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2022 18:42)