SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dziennikarstwo ekologiczne - teoria i praktyka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dziennikarstwo ekologiczne - teoria i praktyka
Kod przedmiotu 15.1--DiksD-DETP-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
  • dr Kamila Gieba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa ekologicznego oraz statusem i profilem dziennikarza przyrodniczego, z problemami tego specjalistycznego rodzaju dziennikarstwa oraz perspektywami rozwoju.

Umiejętności: kształcenie i rozwijanie technik warsztatowych obejmujących zbieranie, weryfikowanie, tworzenie i dystrybuowanie wiedzy dotyczącej aktualnych wydarzeń i zagadnień dotyczących świata przyrody i zagrożeń środowiskowych.

Kompetencja: uwrażliwienie studenta na problem antropocentryzmu w postrzeganiu świata ludzkiego i pozaludzkiego, uświadomienie wagi dziennikarstwa przyrodniczego w warunkach kryzysu ekologicznego.

Wymagania wstępne

Znajomość strategii dyskursu ekologicznego w mediach.

Zakres tematyczny

Dziennikarstwo ekologiczne – powstanie, historia i współczesność. Dziennikarstwo ekologiczne w perspektywie antropocenu i ekokrytyki. Specyfika warsztatu dziennikarza ekologicznego – źródła informacji, sposoby prezentacji treści i formy publikacji. Problem perspektywy poznawczej: dziennikarstwo obiektywne czy zaangażowane? Gatunki dziennikarstwa ekologicznego. Problematyka ekologiczna w polskim reportażu. Dziennikarstwo przyrodnicze w internecie i w tradycyjnych mediach. Studium przypadku: publicystyka ekologiczna Adama Wajraka.

Metody kształcenia

Metody audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, analiza zdarzeń krytycznych, studium przypadku.

Metody warsztatowe: ćwiczenia rozwijające specyficzne kompetencje dziennikarskie (poznawcze, argumentacyjne, konwersacyjne, techniczne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy swoje portfolio, w którym gromadzi materiały z zakresu dziennikarstwa ekologicznego. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach, przedstawienie studium przypadku (praca grupowa), praca pisemna: artykuł z zakresu dziennikarstwa ekologicznego.

Literatura podstawowa

Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.

Bińczyk E., Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN, Warszawa 2018 (wybrane fragmenty). 

Człowiek, media, środowisko naturalne: ekologiczny wymiar komunikacji, red. I. Biernacka-Ligięza, K. Fil, Toruń 2016.

Prawie nikt nie jest szczęśliwy. Wywiad z Filipem Springerem i Julią Fiedorczuk,  "Gazeta Prawna" https://www.gazetaprawna.pl/magazyn-na-weekend/artykuly/8324659,szkola-ekopoetyki-rigamonti.html

Sapała M., Na marne, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2019. 

Steciąg M., Dziennikarstwo ekologiczne - problem języka, „Studia Medioznawcze”  1/2008.

Literatura uzupełniająca

Fiedorczuk J., Cyborg w ogrodzie, Gdańsk 2015. 

Harré R., Brockmeier J., Mühlhäusler P., Greenspeak. A study of Environmental Discourse, London - New Dehli 1999.

Morton T., Dark Ecology: for a Logic of Future Coexistence, Columbia University Press, New York 2016 (wybrane fragmenty). 

Steciąg M. Dyskurs ekologiczny w debacie publicznej, Zielona Góra 2012.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2022 18:42)