SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ekologia i ochrona środowiska - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-EOS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Czechowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie niezbędnej wiedzy z zakresu ekologia i ochrony środowiska. Zapoznanie się z podstawowymi zjawiskami w funkcjonowaniu przyrody, ekologia populacji, biocenozami, ekosystemami i głównymi biomami. Poznanie współzależności między organizmami. Poznania różnic między ekologią a ochroną środowiska. Zapoznanie się z prawnymi aspektami ochrony przyrody i środowiska. Nabycie umiejętności wskazywania różnić między zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Nabycie umiejętności postrzegania i analizowania negatywny zjawisk w środowisku przyrodniczym, w tym z działalności turystycznej.  

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw biologii na poziomie podstawowym w liceum ogólnokształcącym.

Zakres tematyczny

WYKŁADY

Ekologia, środowisko, przyroda – zagadnienia wstępne.

Użytkowanie środowiska – zasoby, funkcje, usługi.

Alternatywne źródła energii.

Konsekwencje użytkowania środowiska, zagrożenia współczesnego świata.

Konwencje międzynarodowe dotyczące ochrony przyrody.

Ustawy ochrony przyrody, formy ochrony przyrody w Polsce.

 

ĆWICZENIA

Ekologia – definicja, podział.

Organizm w środowisku.

Populacja, biocenoza, ekosystem.

Biomy.

Metody kształcenia

Wykład: metody podające (prezentacja multimedialna), problemowe (omówienie przykładów), Ćwiczenia: metody aktywizujące (dyskusja, referat).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:

Egzamin końcowy (w formie pisemnej) z treści prezentowanych na wykładach.

Ćwiczenia/laboratorium:

Aktywność, samodzielna zadania, kolokwium.

Ocena końcowa:

Ustalana jest na podstawie oceny z laboratorium i egzaminu pisemnego.

Literatura podstawowa

Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2021. Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa.

Stępczak K. 1988. Ochrona i kształtowanie środowiska. WSiP, Warszawa.

Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T. (red.) 2003. Kompedium wiedzy o ekologii. PWN, Warszawa.

Symonides E. 2007. Ochrona Przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Weiner J. 2020. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

 

 

Literatura uzupełniająca

Pullin A. S. 2017. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa

Hill P. 2017. Environmeltal protection. Oxford University Press.

Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki biologiczne; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paweł Czechowski (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 10:33)