SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekologia i ochrona środowiska |
Kod przedmiotu | 04.4-WZS-TiRP-EOS |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Uzyskanie niezbędnej wiedzy z zakresu ekologia i ochrony środowiska. Zapoznanie się z podstawowymi zjawiskami w funkcjonowaniu przyrody, ekologia populacji, biocenozami, ekosystemami i głównymi biomami. Poznanie współzależności między organizmami. Poznania różnic między ekologią a ochroną środowiska. Zapoznanie się z prawnymi aspektami ochrony przyrody i środowiska. Nabycie umiejętności wskazywania różnić między zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Nabycie umiejętności postrzegania i analizowania negatywny zjawisk w środowisku przyrodniczym, w tym z działalności turystycznej.
Znajomość podstaw biologii na poziomie podstawowym w liceum ogólnokształcącym.
WYKŁADY
Ekologia, środowisko, przyroda – zagadnienia wstępne.
Użytkowanie środowiska – zasoby, funkcje, usługi.
Alternatywne źródła energii.
Konsekwencje użytkowania środowiska, zagrożenia współczesnego świata.
Konwencje międzynarodowe dotyczące ochrony przyrody.
Ustawy ochrony przyrody, formy ochrony przyrody w Polsce.
ĆWICZENIA
Ekologia – definicja, podział.
Organizm w środowisku.
Populacja, biocenoza, ekosystem.
Biomy.
Wykład: metody podające (prezentacja multimedialna), problemowe (omówienie przykładów), Ćwiczenia: metody aktywizujące (dyskusja, referat).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
Egzamin końcowy (w formie pisemnej) z treści prezentowanych na wykładach.
Ćwiczenia/laboratorium:
Aktywność, samodzielna zadania, kolokwium.
Ocena końcowa:
Ustalana jest na podstawie oceny z laboratorium i egzaminu pisemnego.
Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2021. Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa.
Stępczak K. 1988. Ochrona i kształtowanie środowiska. WSiP, Warszawa.
Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T. (red.) 2003. Kompedium wiedzy o ekologii. PWN, Warszawa.
Symonides E. 2007. Ochrona Przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Weiner J. 2020. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.
Pullin A. S. 2017. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa
Hill P. 2017. Environmeltal protection. Oxford University Press.
Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki biologiczne; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr Paweł Czechowski (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 10:33)