SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura kulinarna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura kulinarna
Kod przedmiotu 04.4-WB-TiR2P-F4-KKuli-S21
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Angutek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 10 0,67 6 0,4 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy nt. jednego z najnowszych trendów w ramach turystyki kulturowej – turystyki kulinarnej, zwrócenie uwagi na rolę i znaczenie dziedzictwa kulinarnego jako ważnej części każdej kultury. Zapoznanie z historią wybranych produktów oraz z nowymi trendami kulinarnymi w wymiarze globalnym i krajowym. Kształtowanie umiejętności kreowania nowych produktów turystycznych na bazie dziedzictwa kulinarnego wybranych regionów Polski i Europy (case studies).

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości na temat zróżnicowania kulturowego świata oraz podstawowa wiedza na temat kreowania produktu turystycznego jako dobra niematerialnego oraz ekonomicznego.

Zakres tematyczny

1. Jedzenie jako przedmiot badań - pojęcie i zakres przedmiotowy  kultury kulinarnej.  Geneza i specyfika "food studies".

2. Mody i ruchy żywieniowe: fast food, slow food, wegetarianizm, weganizm, freeganizm a uwarunkowania kulturowe i światopoglądowe ( w tym religijnie.).

3. Wokół turystyki nastawionej na jedzenie: turystyka kulinarna (culinary tourism), turystyka gastronomiczna (gastronomic tourism), turystyka „kuchni” (cuisine tourism), turystyka smakoszy (gourmet tourism).

4. Produkt gastronomiczny: definicja, cechy, komponenty. Gastronomia jako produkt turystyczny – przykłady kategorii produktów o charakterze gastronomicznym (rzecz, wydarzenie, obiekt, szlak).

5. Turystyka kulinarna w Polsce i w Europie. Symbole, wydarzenia, muzea, szlaki gastronomiczne, savoir vivre, konwencje serwowania dań.

6. Zróżnicowanie kulinarne regionów Polski. Produkty tradycyjne i regionalne – lista MRiRW. Produkty i szlaki kulinarne w lubuskiem.

7. Europejski system ochrony i wyróżniania produktów regionalnych (chroniona nazwa pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne, gwarantowana tradycyjna specjalność 

Metody kształcenia

Praca z tekstem,  metody pamięciowe i eksperymentalne (łamigłówki, rebusy, krzyżówki),  metody deskryptywne i dedukcyjne referat z prezentacją (Case studies), metoda historyczna, laboratoria kulinarne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa jest średnią z pracy na ćwiczeniach i efektem napisania i przedstawienia referatu z prezentacją na laboratoriach dotyczącego polskiej i światowej kultury kulinarnej.

Literatura podstawowa

  1. Higman B.W., Historia żywności. Jak żywność zmieniała świat, Warszawa 2012.
  2. Łeńska-Bąk K., O pokarmach, smakach i utraconych znaczeniach. Historia kultury sub specie culinaria. Opole 2010.

  3. Toussaint-Samat Maguelonne, Historia naturalna i moralna jedzenia. Warszawa 2002.

  4. Milewska M., Prączko A., Stasiak A., 2017, Podstawy gastronomii. Od żywności do turystyki kulinarnej, PWE, Warszawa.

  5. Stasiak A., Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce, [w:] B. Krakowiak, A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź 2015

Literatura uzupełniająca

  1. Kowalczyk A., 2003, Szlaki wina – nowa forma aktywizacji turystycznej obszarów wiejskich, Prace i Studia Geograficzne, t. 32, Geografia turyzmu.
  2. Prączko A., 2007, Przejawy kultury w produkcie gastronomicznym, [w:] A. Stasiak (red.), Turystyka i kultura - razem czy oddzielnie?, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź.
  3. Koczanowicz D., Pozycja smaku. Jedzenie w granicach sztuki, Warszawa 2018.
  4. Publikacje dotyczące wybranych kuchni regionalnych w Polsce,  kuchni narodowych w Europie i etnicznych na świecie.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 13-02-2023 11:35)