- pogłębienie wiedzy na temat zjawisk i procesów, jakie zachodzą we współczesnej polszczyźnie, oraz wpływu czynników zewnętrznych (społecznych, politycznych i kulturowych) na jej stan;
- kształtowanie umiejętności interpretowania zjawisk i tendencji charakterystycznych dla współczesnej polszczyzny;
- kształtowanie świadomości, że posiadanie wiedzy o zjawiskach i procesach, jakie zachodzą we współczesnej polszczyźnie, jest niezbędne do prawidłowej i profesjonalnej działalności dziennikarskiej.
Wymagania wstępne
Posiadanie w stopniu zaawansowanym wiedzy o języku i jego strukturze (treść głównie przedmiotów: wiedza o języku i stylistyka dziennikarska - I stopień dziennikarstwa i komunikacji społecznej).
Posiadanie świadomość, że wiedza o strukturze języka i wysokiej kompetencji językowej jest niezbędne do prawidłowej i profesjonalnej działalności dziennikarskiej.
Zakres tematyczny
Przypomnienie podstawowych pojęć sterujących narracją w omawianiu kolejnych zagadnień, np.: język ogólny, odmiany współczesnej polszczyzny, norma językowa, norma medialna itp.
Język polski wśród języków świata w trzecim tysiącleciu.
Społeczne, kulturowe, polityczne uwarunkowania stanu współczesnej polszczyzny.
Wpływ mediów na współczesną polszczyznę.
Tendencje postmodernistyczne a współczesna polszczyzna.
Internacjonalizacja polszczyzny.
Wpływ komunikacji sieciowej na współczesną polszczyznę.
Polszczyzna publiczna początku XXI wieku.
Współczesna etykieta językowa – w teorii i praktyce.
Brutalizacja języka. Agresja w języku.
Leksyka polszczyzny trzeciego tysiąclecia – ogólny zarys.
Neutralizacja i nobilitacja wyrazów potocznych w języku publicznym.
Słowa sztandarowe we współczesnych dyskursach Polaków.
Eurożargon jako język specjalny.
Język płci we współczesnej polszczyźnie– prawda czy mit?
Nazwy własne we współczesnym języku polskim
Metody kształcenia
wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zdanie egzaminu końcowego w formie ustnej z elementami pisemnymi (wykonywanie zadań na materiale tekstów medialnych). Progi: 60 % - ocena dostateczna, 75 % - ocena dobra, 90 % - ocena bardzo dobra.
Literatura podstawowa
Bogactwo współczesnej polszczyzny, red. P. Żmigrodzki, S. Przęczek-Kisielak, Kraków 2014.
Język żyje : rzecz o współczesnej polszczyźnie, red. K. Ożóg. Rzeszów 2009.
Język trzeciego tysiąclecia, red. G. Szpila, t1 -2, Kraków 2002.
Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2004.
Przyszłość polszczyzny – polszczyzna przyszłości, red. K. Kłosińska, R. Zimny, Warszawa 2017.
Współczesna polszczyzna. Stan. Perspektywy. Zagrożenia, red. Z. Cygal-Krupa, Kraków-Tarnów 2008.
Literatura uzupełniająca
Nowosad-Bakalarczyk M., Płeć a rodzaj gramatyczny we współczesnej polszczyźnie, Lublin 2009.
Kowalikowa J., O wulgaryzacji i dewulgaryzacji we współczesnej polszczyźnie, [w:] Język a Kultura, t. 20, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2008, s. 81–88.
Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju. red. S. Dubisz, S. Gajda, Warszawa 2001.
Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, red. K. Ożóg, Rzeszów 2006.
Marcjanik M., Ślady przemian obyczajowych w języku XXI wieku. Próba interpretacji nowych form i znaczeń, [w:] „Język a Kultura”, t. 26, red. A. Dabrowska, Wrocław 2016, s. 11–23.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.